تأثیر گرایش کارآفرینانه بر عملکرد بانکها با متغیر میانجی بازارگرایی
(ندگان)پدیدآور
حسینی مقدم, سید محمد رضاحجازی, سید رضانوع مدرک
Textمقاله پژوهشی - کمی
زبان مدرک
فارسیچکیده
کارآفرینی پدیدهای نوین در اقتصاد است که در گسترهای وسیع و در تعاملی چندسویه با بازارگرایی نقشی تعیینکننده در بهبود و ارتقای عملکرد سازمان ها ایفا میکند. این تحقیق از حیث هدف، کاربردی و از حیث روش، از نوع توصیفی است. هدف از انجام این پژوهش ارزیابی تأثیر گرایش کارآفرینانه بر عملکرد بانکها با درنظرگرفتن بازارگرایی بهعنوان متغیر میانجی در رابطة بین این دو متغیر است. به این منظور، سه فرضیه تدوین شد. برای گردآوری اطلاعات لازم به منظور آزمون فرضیهها، از پرسشنامهای استاندارد حاوی 37 پرسش در 11 بعد استفاده و بین 234 نفر از مدیران بانکهای دولتی و خصوصی در سطح استان گیلان، بهعنوان جامعة آماری تحقیق، توزیع شد. برای تحلیل دادهها و آزمون فرضیهها از روش تحلیل عاملی و تحلیل مسیر بهره گرفته شد. نتایج آزمون فرضیههای تحقیق ضمن تأیید تأثیر بازارگرایی بر عملکرد نشان داد که بهطورکلی بین گرایش کارآفرینانه و عملکرد بهصورت مستقیم و همینطور بهواسطة بازارگرایی و بهطور غیر مستقیم نیز رابطة معناداری وجود دارد و متغیر بازارگرایی بر این رابطه تأثیر بسزایی میگذارد.
کلید واژگان
بازارگراییعملکرد
گرایش کارآفرینانه
شماره نشریه
2تاریخ نشر
2014-06-221393-04-01
ناشر
دانشکده کارآفرینیFaculty of Entrepreneurship, University of Tehran
سازمان پدید آورنده
دانشجوی کارشناسی ارشد کارآفرینی، گرایش کسبوکار جدید، دانشکده کارآفرینی، دانشگاه تهران، کارشناس مسئول اشتغال اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان گیلانعضو هیئتعلمی دانشکده کارآفرینی، دانشگاه تهران




