ارزیابی اثربخشی روش آموزش کارآفرینی "سخنران میهمان" (مورد مطالعه: دانشجویان دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران)
(ندگان)پدیدآور
آراستی, زهراحیدری, هومانمبارکی, محمدحسننوع مدرک
Textمقاله پژوهشی - کمی
زبان مدرک
فارسیچکیده
تدریس کارآفرینی که بر رفتار فعلی و قصد آتی فرد برای کارآفرینی تأثیرگذار است، به سبکها و روشهای مختلفی صورت میگیرد. یکی از این روشهای آموزشی، استفاده از «سخنران مهمان» در کلاس درس است. استفاده از کارآفرینان برای بازگویی تجربیات شکست و پیروزیشان میتواند به عنوان مورد زنده در تدریس استفاده شود؛ اما باید اثربخشی این روش آموزشی ارزیابی شود. یکی از روشهای ارزیابی اثربخشی آموزش کارآفرینی، میزان تأثیری است که بر «قصد کارآفرینی» میگذارد. در این تحقیق، به منظور ارزیابی اثربخشی روش آموزش کارآفرینی «سخنران میهمان»، با استفاده از روش تحقیق کمّی از نوع آزمایشی در جامعة آماری دانشجویان نیمسال اول کارشناسی ارشد مدیریت کارآفرینی دانشگاه تهران، میزان قصد کارآفرینی دانشجویان قبل و بعد از جلسات سخنرانی سه کارآفرین مهمان با استفاده از پرسشنامة استاندارد قصد کارآفرینی کروگر در دو گروه آزمایش (34 نفر) و کنترل (34 نفر) سنجیده شد. یافتههای تحقیق نشان میدهد که روش آموزش کارآفرینی «سخنران مهمان» از طریق تأثیر بر متغیرهای مطلوبیت شخصی، خودباوری و باور جمعی باعث ارتقای قصد کارآفرینی دانشجویان میشود، در حالی که این روش بر متغیر «هنجارهای اجتماعی» دانشجویان تأثیر معنیداری نداشته است. این نتایج به سیاستگذاران در تدوین برنامههای آموزش کارآفرینی کمک میکند.
کلید واژگان
واژههای کلیدی: آموزش کارآفرینیروش آموزش کارآفرینی
سخنران مهمان
قصد کارآفرینی
شماره نشریه
3تاریخ نشر
2014-10-231393-08-01
ناشر
دانشکده کارآفرینیFaculty of Entrepreneurship, University of Tehran
سازمان پدید آورنده
دانشیار دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهراندانشجوی کارشناسی ارشد، مدیریت کارآفرینی، دانشگاه تهران
دانشیار، دانشکدة کارآفرینی، دانشگاه تهران
شاپا
2008-2266Related items
Showing items related by title, author, creator and subject.
- 
بررسی تأثیر آزادی اقتصادی بر روی توسعه کارآفرینی در کشورهای منتخب محمدزاده, یوسف؛ حکمتی فرید, صمد؛ میر علی اشرفی, کبری (دانشکده کارآفرینیFaculty of Entrepreneurship, University of Tehran, 2016-08-22)کارآفرینی یکی از کلیدیترین ملزومات توسعة اقتصادی است؛ بنابراین، پژوهشگران همواره به شناسایی تعیینکنندههای توسعة فعالیتهای کارآفرینانه توجه داشتهاند. فضای اقتصادی آزاد و کاهش حجم دولت، بسترهایی برای تقویت کارآفرینی ...
 
- 
ضرورت تقویت اکوسیستم کارآفرینی روستایی رضایی, بیژن؛ نادری, نادر؛ سلیمانی, معین (دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان, 2019-02-20)امروزه کارآفرینی برای رشد و توسعه اقتصادی روستاها اهمیت زیادی دارد. کارآفرینی روستایی و اکوسیستمهایی که از آن حمایت میکنند، به عنوان راهکاری عملی برای توسعه روستایی شناخته شدهاند. اکوسیستمهای روستایی اغلب با کمبود ...
 
- 
بررسی مفاهیم، نظریهها و مدلهای کارآفرینی اجتماعی و ارایه مدل مفهومی ابطحی, سید حسین؛ شریفزاده, فتاح؛ ابراهیم پور, حبیب (پردیس فارابی دانشگاه تهرانCollege of Farabi, University of Tehran, 2010-07-23)مفهوم کارآفرینی در دهه های اخیر توجه جدی محافل علمی و سازمانهای دولتی و خصوصی را به خود جلب نموده است. مروری کوتاه در ادبیات کارآفرینی نشان می دهد که کارآفرینی به دلیل غلبه رویکرد اقتصادی در صدد ارائه روشهای جدید برای ...
 




