پژوهشهای زبانشناختی در زبانهای خارجی
مرور بر اساس
مجموعههای این پایگاه
ارسال های اخیر
-
رویکردهای آموزش الکترونیکی واژگان آلمانی سطح A1 در وبسایتهای آموزشی دویچه وله و دویچ اینفو
(دانشگاه تهرانThe University of Tehran, 2024-06-21)امروزه استفاده از فناوریهای آموزشی زبان در حال گسترش است. یادگیری الکترونیکی واژگان یکی از این عرصههاست که پلتفرمهای آموزشی گوناگونی را متناسب با خواستهای زبانآموزان ارائه میکند. دویچهوله و دویچ اینفو دو وبسایت ...
-
مؤلفه های معناشناختی مفهوم «نوستالژی» در فرهنگ کلامی ایرانیان و روسها
(دانشگاه تهرانThe University of Tehran, 2024-06-21)نوستالژی پدیدهای نو در زبانشناسی به حساب میآید و از همین روی بسیاری موارد معناشناختی و ساختار زبانی آن هنوز برای زبانشناسان ناشناخته و مبهم است. آنچه روشن است «نوستالژی» بر پایۀ بار معنایی عاطفی و احساسی انسان نسبت به ...
-
برنامهریزی راهبردی برای آموزش و یادگیری الکترونیکی زبان انگلیسی با استفاده از ماتریس SWOT: مطالعۀ موردی دانشآموزان مقطع متوسطۀ دوم در ایران
(دانشگاه تهرانThe University of Tehran, 2024-06-21)پیشرفتهای شگرف فناوری اطلاعات (IT) تغییرات گستردهای در حوزههای مختلف اجتماعی و فرهنگی ایجاد کرده است و حوزۀ آموزش زبان نیز از این قاعده مستثنا نیست. از مهمترین تغییرات صورت گرفته در حوزۀ آموزش زبان میتوان به آموزش ...
-
بررسی نقش کتابهای آموزش زبان آلمانی به غیر آلمانیزبانها برای کسب آمادگی شرکت در آزمونهای رسمی زبان آلمانی
(دانشگاه تهرانThe University of Tehran, 2024-06-21)پژوهش حاضر میزان هماهنگی میان آزمونهای استاندارد بینالمللی و محتوای آموزشی در کلاسهای یادگیری زبان آلمانی را مورد مطالعه و بررسی قرار میدهد. ضرورت و فایده محتوای درسی برای رسیدن به اهداف آموزشی بر کسی پوشیده نیست و ...
-
بررسی تاثیر بازخورد بصری بر زمان آغاز واکداری فراگیران ایرانی زبان انگلیسی
(دانشگاه تهرانThe University of Tehran, 2024-05-21)این مطالعه به بررسی اثربخشی بازخورد بصری به عنوان ابزاری برای افزایش زمان آغاز واکداری فراگیران ایرانی زبان انگلیسی پرداخته است. در حیطه ی آموزش تلفظ، بازخورد بصری به عنوان یک رویکرد جدید به رسمیت شناخته می شود. پژوهش حاضر ...
-
بررسی تأثیر آموزشهای معکوس، رو در رو و ترکیبی بر توانایی تلفظ زبانآموزان درونگرا و برونگرای زبان انگلیسی
(دانشگاه تهرانThe University of Tehran, 2024-05-21)در زمینه یادگیری زبان انگلیسی، تلفظ به عنوان یکی از مهارتهای اساسی شناخته میشود که تأثیر زیادی بر ارتقاء توانایی ارتباطی و اثربخشی در مکالمات دارد. با توجه به اهمیت این مهارت، تحقیق حاضر به بررسی اثربخشی سه روش آموزشی ...
-
طراحی و اعتبار سنجی پرسشنامه راهکارهای مطلوب مدرسان زبان انگلیسی برای کاهش اضطراب فراگیران زبان انگلیسی
(دانشگاه تهرانThe University of Tehran, 2024-05-21)هدف از این تحقیق ساخت و اعتبارسنجی ابزاری جهت اندازهگیری راهکارهای معلمان زبان انگلیسی برای کاهش اضطراب یادگیری در زبانآموزان بود. در این پژوهش ترکیبی، با بهره گیری از روش متوالی اکتشافی و با استفاده از نمونه گیری آسان، ...
-
پژوهشی پیرامون کتب درسی زبان انگلیسی مدارس ایران از حیث شمول مؤلّفههای دستور گفتاری زبان انگلیسی
(دانشگاه تهرانThe University of Tehran, 2024-05-21)نویافتههای حوزة زبانشناسی رایانشی حکایت از منحصربهفرد بودن بعضی از عناصر دستور گفتاری زبان انگلیسی و تمایز آن از مقولههای گونه نوشتاری آن دارد. پژوهش فعلی کوشیده تا با اتخاذ روش تحلیل محتوا و کاربست چهارچوب تحلیلی کالن ...
-
تاثیر آموزش مبتنی بر محیط واقعیت مجازی و واقعیت افزوده بر یادداری دریافتی و تولیدی واژگان زبان انگلیسی در میان دانشآموزان مقطع دبیرستان
(دانشگاه تهرانThe University of Tehran, 2024-05-21)استفاده مطلوب و هدفمند از فناوری می تواند نقش به سزایی در بهبود کیفیت آموزش زبان انگلیسی داشته باشد. در این پژوهش، ضمن بررسی تأثیر واقعیت مجازی و واقعیت افزوده در یادداری واژگان انگلیسی در دو سطح درک و تولید، نظرات و رویکرد ...
-
مطالعۀ نقش معلمان در اسناد سیاستگذاری ایران و مقایسۀ آن با عقاید واقعی معلمان: تطابق ها و تضادها
(دانشگاه تهرانThe University of Tehran, 2024-05-21)از آنجاییکه ممکن است بین «نقش معلمان» آنگونه که توسط سیاستگذاران و توسعهدهندگان برنامه درسی تصور میشود و «ارزشها» آنطور که توسط معلمان ترجیح داده میشود تضاد وجود داشته باشد، پژوهش حاضر سعی دارد از یک سو اسناد سیاستگذاری ...
-
بررسی مقابلهای تکیه در واژگان پیشونددار آلمانی و فارسی دشواریهای تکیهگذاری واژگان آلمانی پیشونددار برای زبانآموزان فارسیزبان
(دانشگاه تهرانThe University of Tehran, 2023-12-22)چکیده: در مقاله حاضر تکیه واژگانی در انواع واژگان پیشونددار زبانهای آلمانی و فارسی و دشواریهای تکیهگذاری واژگان آلمانی دارای پیشوند برای دانشجویان فارسیزبان رشته زبان آلمانی دانشگاه اصفهان از دیدگاه زبانشناسی مقابلهای ...
-
دیدگاههای دانشجویان رشته زبان انگلیسی در مورد کارآمدی تجربه مشترک در ساخت فیلم های کوتاه آموزشی برای درس مکالمه
(دانشگاه تهرانThe University of Tehran, 2023-12-22)در سالهای اخیر آموزش درس مکالمه زبان انگلیسی با چالشهایی برای جایگزینی روشهای سنتی و معلممحور با روشهای جدید و دانشجومحور مواجه بوده است. پژوهش حاضر با بهکارگیری آموزش زبان به روش پروژهمحور (Project-based Language ...
-
نقش بازخورد زبانشناختی و غیر مستقیم در جنبه های گفتمانی متون استدلالی
(دانشگاه تهرانThe University of Tehran, 2023-12-22)این مطالعه با هدف بررسی بازخورد غیرمستقیم و زبانشناختی بر اشتباهات زبان آموزان در متون استدلالی انجام شده است. جنبه های گفتمان عبارتند از: پیوستگی، سازمان یافتگی، انسجام، اتحاد معنایی و فراگفتمان. شش کلاس آماده انتخاب شدند ...
-
سازوکار ترجمة شعر: مطالعة موردی ترجمة منظوم شعر
(دانشگاه تهرانThe University of Tehran, 2023-12-22)ترجمة شعر در طول سالیان گذشته موضوعِ موردتوجه پژوهشگران بوده و با چالشهای فراوانی از جمله دشواری در انتقال معنا، حفظ فُرم و ساختار شاعرانه و نیز حفظ تأثیر عاطفی اثر اصلی مواجه بوده است. هدف اصلی این مقاله به دست آوردن ...
-
مقایسه میزان اضطراب و عملکرد نوشتاری در بازخورد حضوری و برخط
(دانشگاه تهرانThe University of Tehran, 2023-12-22)در این مطالعه، با تمرکز بر بازخورد اصلاحی به تحلیل تعامل پیچیده میان بازخورد، اضطراب و عملکرد نوشتاری در یادگیری زبان دوم پرداخته میشود. گرچه همچنان بحثها در خصوص کارایی بازخورد ادامه دارد، پژوهشهای پیشین بر تاثیر مثبت ...
-
روزآمدی ترجمهپذیری عناصر فرهنگی در ترجمۀ ادبی با تکیه بر نظریۀ نیومارک
(دانشگاه تهرانThe University of Tehran, 2023-12-22)در پژوهش حاضر در صدد آن هستیم تا با در نظر گرفتن تفاوتهای زبانی و فرهنگی، به چگونگی انتقال پندارههای فرهنگى در ترجمۀ ادبی بپردازیم. از این رو بهعنوان پیکرۀ این پژوهش، نمونههایی از ترجمههای دو اثر از اریک امانوئل اشمیت ...
-
ارزیابی کتاب آموزشی DaF kompakt A1-B1 از منظر آموزش مهارت بینافرهنگی از طریق مهارت خواندن، انواع متون خواندنی و تمرینات خوانش متن
(دانشگاه تهرانThe University of Tehran, 2023-12-22)پژوهش حاضر با هدف بررسی ابعاد آموزش مهارت بینافرهنگی در کتبِ آموزشیِ زبانِ آلمانی بهعنوان زبان بیگانه، به شیوة توصیفی-تحلیلی و با استفاده از سؤالات ارزیابی کتب آموزشی، به ارزیابی DaF kompakt A1-B1 پرداخته است. بر مبنای ...
-
شرایط کنونی آموزش زبان چینی در نپال
(دانشگاه تهرانThe University of Tehran, 2023-11-22)با پیشرفت مستمر ابتکار «کمربند و جاده» و همچنین تعمیق همکاری مابین کشورهای چین و نپال، تقاضای نپال برای آموزش چینی به سرعت در حال توسعه است. این مقاله ابتدا به بررسی و تحلیل سیاست های آموزش زبان خارجی در نپال پرداخته و سپس ...
-
ساخت بررسی و تحلیل خطای زبانآموزان ایرانی در استفاده از جملات مجهول «被 » در زبان چینی
(دانشگاه تهرانThe University of Tehran, 2023-11-22)«جملات مجهول» الگویی مشترک در زبانهای چینی و فارسی بوده و ساختار اصلی برای بیان مجهول در این دو زبان هستند. زبانهای فارسی و چینی از لحاظ دستوری تفاوتها و شباهتهایی دارند. یادگیری زبان چینی برای زبانآموزان ایرانی، با ...
-
تجزیه و تحلیل خطاهای رایج زبانآموزان ایرانی در کاربرد جملات وجودی زبان چینی
(دانشگاه تهرانThe University of Tehran, 2023-11-22)جملات وجودی[1] در زبان چینی نشانگر وجود، ظاهر یا ناپدید شدن اشیاء یا افراد در یک مکان است. تا کنون تحقیقات و مقالات بسیاری در زمینه جملات وجودی زبان چینی صورت گرفته است و خطاهای رایج گویشوران کشورهای مختلف به هنگام کاربرد ...