پژوهشهای زبانشناختی در زبانهای خارجی
مرور بر اساس
مجموعههای این پایگاه
ارسال های اخیر
-
تلفیق مهندسی برنامهریزی شهری با زبانشناسی کاربردی: تولید فهرست واژگان تخصصی با رویکرد زبانشناسی پیکرهای
(دانشگاه تهرانThe University of Tehran, 2025-01-20)داشتن فهرستهای واژگان معتبر، تخصصی و مرتبط با هر حوزة علمی برای جامعة دانشگاهی ضروری است و در عین حال یکی از کمبودهای موجود در جامعة دانشگاهی محسوب میشود که باید به آن پرداخته شود. از این رو، این مطالعه با هدف ایجاد یک ...
-
چالش بهکارگیری افعال آلمانی با حروف اضافه ثابت و اهمیت توجه به بحث انتقال منفی در آموزش زبان
(دانشگاه تهرانThe University of Tehran, 2025-01-20)مقاله حاضر مشکلات احتمالی را که از انتقال منفی افعال آلمانی با حروف اضافه ثابت به وجود میآید مورد بررسی قرار میدهد. برگرفته از بحثهای نظری، تزاحم ساختاری زبان مادری و زبان بیگانه در حال فراگیری امری محرز است و موجب خطا ...
-
نگرش، ادراک و انگیزۀ زبانآموزان ایرانی با عملکرد بالا و پایین، نسبت به نگارش مشارکتی.
(دانشگاه تهرانThe University of Tehran, 2025-01-20)این مطالعه که بر اساس نظریۀ اجتماعی- فرهنگی انجام شده است، به بررسی نگرش، دیدگاه و انگیزۀ زبانآموزان ایرانی در ارتباط با نگارش مشارکتی می- پردازد. در این پژوهش از یک رویکرد ترکیبی استفاده شده است که جامعهای متشکل از ۵۰ ...
-
تحلیل تعادل معنایی در ترجمۀ خدیوجم از کتاب الأیام بر اساس الگوی رایس و بیکر
(دانشگاه تهرانThe University of Tehran, 2025-01-20)نوع متن، راهکارهای ترجمه را مشخص میکند؛ بنابراین برخورداری از نظامی که تعیینکنندۀ نوع متن است، بسیار اهمیت دارد. رایس در الگوی خود از چهار نوع متن با نقشهای: اطلاعاتی، بیانی، ترغیبی و نیز شنیداری- رسانهای نام برده است. ...
-
مروری نظاممند بر تاثیر مدلهای هوش مصنوعی مولد(ChatGPT و Gemini)، در آموزش زبان انگلیسی(ELT): فرصتها و چالشها
(دانشگاه تهرانThe University of Tehran, 2025-01-20)هوش مصنوعی به طرق مختلفی در حوزۀ آموزش تاثیر گذاشته است. پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر مدلهای هوش مصنوعی مولد (ChatGPT و Gemini) در آموزش زبان انگلیسی(ELT)، به مرور نظاممند 41 مقالۀ چاپ شده، در مجلات معتبر که در سالهای ...
-
بررسی رابطه بین دانش ارزیابی و دانش آموزشی معلمان ایرانی زبان انگلیسی با در نظر گرفتن تجربه تدریس
(دانشگاه تهرانThe University of Tehran, 2025-01-20)از آنجایی که سواد ارزیابی یک مفهوم جدید در زمینه ارزیابی و آموزش تدریس است، معلمان باید از نحوه استفاده از راهبردهای ارزیابی برای ارزیابی پیشرفت دانش آموزان خود مطلع شوند. پژوهش حاضر با الهام از عدالت در تدریس و ارزیابی، ...
-
بررسی مؤلفه های برنامه درسی «ترجمه رسانه ای» در رشته زبان و ادبیات آلمانی در مقطع کارشناسی
(دانشگاه تهرانThe University of Tehran, 2025-01-20)در عصر جهانیشدن و سلطه رسانههای جهتدار بر اطلاعات، نیاز به متخصصان زبان در حوزه ترجمه رسانهای بهشدت احساس میشود. این نیاز از رشد پیوسته و تکامل صنعت رسانهای ناشی میشود که تقاضای بیشتری برای تربیت مترجمان ایجاد ...
-
بررسی اهمیت بکارگیری طرح درسآموزشی، در ارائۀ متون ادبی، بهمنظور تکوین و بهبود مهارت خواندن و درک مطلب زبانآموزان زبان آلمانی
(دانشگاه تهرانThe University of Tehran, 2025-01-20)آنچه در میانۀ راه آموزش، نقش پر رنگی را از خود نشان میدهد، مهارت خواندن و درککردن مطلب خوانده شده، از سوی زبانآموز است. هدف از این پژوهش، ارزیابی درک مطلب دانشجویان کارشناسی فارسیزبان، آلمانیآموز، در بکارگیری متون ...
-
. بازنگری نظریه منطقه تقریبی رشد ویگوتسکی: بازتعریف نقش مشارکت والدین در یادگیری زبان انگلیسی کودکان
(دانشگاه تهرانThe University of Tehran, 2025-01-20)پژوهش حاضر به بررسی اثربخشی مشارکت والدین در یادگیری و پیشرفت کودکان در زبان انگلیسی پرداخته است و با توجه به نظریه ویگوتسکی، درخصوص برخی مفاهیم مانند ویژگیهای راهنمایی بزرگسالان پیشنهاداتی را ارائه میدهد. جامعه آماری ...
-
کاهش اضطراب نوشتن به زبان ژاپنی، به عنوان زبان دوم، از طریق بازخورد برخط همتایان.
(دانشگاه تهرانThe University of Tehran, 2025-01-20)نگارش به زبان دوم، از سختترین مهارتها در فراگیری زبان دوم است که اغلب باعث میشود، زبانآموزان اضطراب شدیدی را تجربه کنند. اضطراب مربوطه میتواند، به طور جدی، ظرفیت یادگیرنده را برای برقراری ارتباط بین ایدهها و انجام ...
-
نگرش مدرسان زبان نسبت به استفاده نوآورانه از فناوری: مطالعه موردی کشور هند
(دانشگاه تهرانThe University of Tehran, 2024-10-22)استفاده از فناوری در آموزش و یادگیری در بسیاری از محافل آموزشی فراگیر شده است، اما این استفاده گسترده به معنای بهرمندی موثر مدرسان از فناوری نمیباشد. این مطالعه به بررسی نگرش مدرسان زبان نسبت به بکارگیری نوآوریهای فناورانه ...
-
واکاوی چالشهای ترجمۀ شعر (بر اساس اشعار فارسی و روسی)
(دانشگاه تهرانThe University of Tehran, 2024-10-22)شعر به عنوان یک صورت هنری خاص، چنان با عناصر زبانی، فرهنگی و زیباییشناختی خاص خود عجین شده است که ترجمۀ آن به زبانی دیگر با چالشهایی همراه است. این مقاله با روش توصیفی تحلیلی و با ذکر مثالها و نمونههای عملی از اشعار ...
-
اثربخشی یادگیری داده-محور بر توسعه مهارتهای نگارشی فراگیران زبان انگلیسی مهارتهای سطح خرد در نگارش
(دانشگاه تهرانThe University of Tehran, 2024-10-22)هدف کلی این مطالعه بررسی تأثیر یادگیری داده-محور (DDL) بر رشد مهارتهای نوشتاری فراگیران زبان انگلیسی است. «مهارتهای نوشتاری» در مطالعه حاضر به جنبههای شکلی یا ساختاری زبان، روشی که عناصر زبانی، واژهها، عبارات، بندها ...
-
واکاوی مسائل و چالشهای پیرامون زبان عربی در ایران با رویکردی آیندهنگر
(دانشگاه تهرانThe University of Tehran, 2024-10-22)داشتن رویکرد راهبردی به مسائل یکی از ضروریات مدیریت کلاننهادها و سازمانها است. فهم مسئله اولین گام در هر نوع سیاستگذاری محسوب میشود. نخستین گام سیاستگذاری عمومی، شناخت مسئله و صورتبندی آن برای قرار دادن در دستور کار ...
-
ارزیابی چندوجهی کیفیت ترجمه: مورد مطالعه ترجمههای فارسی کتب مصور تنتن
(دانشگاه تهرانThe University of Tehran, 2024-10-22)کتابهای مصور تنتن، بهعنوان یکی از محبوبترین کتابهای مصور قرن بیستم، در ایران نیز مانند سایر نقاط جهان ترجمه و توسط گروههای سنی مختلف دنبال شده است. ترجمۀ کتابهای مصور کار دشواری است و حوزههای چالشبرانگیز مختلفی ...
-
روشهاوچالشهای آموزش زبان انگلیسی به دانشآموزان نابینا و کمبینا در مدارس استثنایی ایران
(دانشگاه تهرانThe University of Tehran, 2024-10-22)ازآنجاکه رویکردها و تکنیکهای آموزشی نامناسب، افراد نابینا را از انتخاب رشتههای نیازمند به مهارت درزبان خارجه بازمیدارد، مطالعات درزمینه آموزش زبان خارجه به چنین فراگیرانی ضرورت دارد. لذا، مطالعه حاضر برآن بوده است تا ...
-
بررسی آموزش نوای گفتار از طریق تمرین های شناختی و فراشناختی در آموزش زبان فرانسه به زبانآموزان ایرانی
(دانشگاه تهرانThe University of Tehran, 2024-10-22)این پژوهش به بررسی تأثیر تمرینهای شناختی و فراشناختی بر یادگیری نوای گفتار(عروض) در زبانآموزان ایرانی زبان فرانسوی پرداخته است. با استفاده از یک طرح پیشآزمون و پسآزمون با گروه کنترل، ۶۰ زبانآموز سال دوم و سوم دوره ...
-
بررسی رابطه بین تفکر انتقادی، عزم یادگیری زبان خارجی، حل مسئله، و تابآوری زبانآموزان سطح متوسط ایرانی: مدلسازی معادلات ساختاری
(دانشگاه تهرانThe University of Tehran, 2024-10-22)این پژوهش با هدف بررسی رابطه بین تفکر انتقادی، عزم یادگیری زبان خارجی، حل مسئله و تابآوری زبانآموزان ایرانی زبان انگلیسی و ایجاد یک مدل معادلات ساختاری انجام شد. در این تحقیق که از نوع توصیفی و از نظر ماهیت کمی بود، 382 ...
-
بررسی تمایل به خواندن زبانآموزان زبان انگلیسی بهعنوان زبان خارجی با رویکرد نظریه زمینهای
(دانشگاه تهرانThe University of Tehran, 2024-10-22)علاقهمندی به برقراری ارتباط (WTC) که گاهی اوقات با عنوان علاقهمندی به خواندن (WTR) هم شناخته میشود، اغلب بهعنوان بخشی از یک ساختار کلی در نظر گرفته میشود که وابسته به زبان است. در واقع، اصول نظری به کار رفته در تئوری ...
-
بار شناختی فراگیران زبانهای خارجی در کلاسهای برخط: یک مطالعه کیفی
(دانشگاه تهرانThe University of Tehran, 2024-10-22)بار شناختی مقدار تلاشی است که ذهن برای پردازش اطلاعات انجام میدهد و زمانی که بار شناختی بالا یا اضافی باشد منجر به پیامدهایی همچون عدم تمایل به یادگیری، عدم توانایی در یادآوری اطلاعات از حافظه درازمدت و درک اطلاعات میشود. ...



