تجارب زیسته معلمان دوره ابتدایی از ذهنآگاهی حین تدریس
(ندگان)پدیدآور
محمدی, مهدیناصری جهرمی, رضامختاری, زینبحسامپور, زهراناصری جهرمی, راحیلنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
معلمان رکن اساسی در فرایند یاددهی- یادگیری هستند، لذا از تجربیات زیستة آنها میتوان اطلاعات مفید و گرانبهایی استخراج کرد. هدف اصلی از انجام پژوهش حاضر، فهم تجربه زیسته معلمان دوره ابتدایی از ذهنآگاهی بود. این پژوهش کیفی با استفاده از روش پدیدارشناسی اجرا شد. روش گردآوری اطلاعات استفاده از مصاحبههای نیمهساختمند بود. بر این اساس، از بین معلمان دورة ابتدایی 19 نفر بر اساس معیارهای ورود به پژوهش انتخاب شدند. تحلیل مصاحبهها، با استفاده از الگوی کلایزی و روش تحلیل مضمون انجام شد. پس از استخراج موضوعی و طبقهبندی آنها، یافتهها در سه مقولة اصلی؛ "مدیریت مؤثر کلاس درس"، "بهبود فرآیند یاددهی- یادگیری" و "ارتقاء سلامت روانی دانشآموزان " و 12 مقولة فرعی طبقهبندی شدند. بررسی تجارب معلمان دوره ابتدایی نشان داد که معلمان با مداخلات مبتنی بر ذهنآگاهی و پیادهسازی در کلاس درس، علاوه بر اینکه از استرس کاری خود و فرسودگی شغلیشان میکاهند، بر پیشرفت تحصیلی و یادگیری دانشآموزان نیز اثر داشتهاند.
کلید واژگان
تجربهمعلمان ابتدایی
ذهنآگاهی
تدریس
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2020-03-201399-01-01
ناشر
دانشگاه کردستانسازمان پدید آورنده
دانشیار گروه مدیریت و برنامهریزی آموزشی دانشگاه شیراز، شیراز، ایراناستادیار گروه روانشناسی مؤسسه آموزش عالی فاطمیه شیراز، شیراز، ایران
دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران
دانشجوی کارشناسی ارشد تحقیقات آموزشی، دانشگاه پیام نور شیراز، شیراز، ایران
کارشناس ارشد روانشناسی عمومی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد فیروزآباد، فیروزآباد، ایران




