• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مطالعات پیش دبستان و دبستان
    • دوره 3, شماره 9
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مطالعات پیش دبستان و دبستان
    • دوره 3, شماره 9
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    تأثیر آموزش ریاضی به شیوه آی‌مت بر خلاقیت و مهارت‌های پایه ریاضی کودکان پیش‌دبستان

    (ندگان)پدیدآور
    حاجی تبار فیروزجایی, محسنمیرعرب رضی, رضاآسوده, فاطمه
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    855.1کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    هدف از پژوهش حاضر بررسی تأثیر آموزش ریاضی به شیوه آی­مت بر خلاقیت و مهارت‌های پایه ریاضی کودکان پیش‌دبستان می­باشد. طرح پژوهش نیمه­آزمایشی به شیوه پیش­آزمون – پس­آزمون با گروه کنترل است. جامعه آماری شامل کلیه کودکان پیش‌دبستان شهر بابل بودند که با استفاده از روش نمونه‏برداری در دسترس، 40 کودک (20 نفر در گروه آزمایش و 20 نفر در گروه کنترل) انتخاب شدند. سپس از هر دو گروه پیش‌آزمون به عمل آمد و بعد از اجرای پیش‏آزمون، آموزش آی‏مت برای گروه آزمایش طی بیست جلسه یک‌ساعته اجرا شده و گروه کنترل آموزشی دریافت نکرد و بعد پس‏آزمون به عمل آمد. جهت گردآوری داده­ها، از آزمون خلاقیت ترنس (فرم ب) و آزمون سنجش مهارت‌های پایه­ریاضی قاسم­تبار (1390) استفاده گردید. پایایی آزمون به ترتیب 84/0 و 82/0 بوده است. برای تجزیه‌وتحلیل داده‏ها از کوواریانس چندمتغیره استفاده شد. نتایج نشان داد که برنامه آی­مت به‌طور معناداری بر خلاقیت و رشد مهارت‌های پایه ریاضی کودکان تأثیر مثبت داشته و باعث افزایش خلاقیت و رشد مهارت‌های پایه ریاضی کودکان شده بود؛ نتایج کوواریانس چندمتغیره بین گروهی نشان داد که برنامه آی­مت بر دو مؤلفه بسط و سیالی در خلاقیت تأثیر مثبت و معناداری داشت اما روی دو مؤلفه اصالت و انعطاف‌پذیری تأثیر نداشته است و همچنین برنامه آی­مت بر مهارت‌های پایه (نگهداری ذهنی، هندسه و تشخیص شباهت‏ها و تفاوت‏ها) تأثیر مثبت و معناداری داشت اما در مهارت‌های طبقه‏بندی و ردیف کردن به لحاظ آماری تأثیر مثبت و معناداری نداشت؛ بنابراین با آموزش آی‏مت می‏توان خلاقیت و مهارت‌ها و توانایی‏های پایه ریاضی کودکان را افزایش داد.
    کلید واژگان
    آیمت
    خلاقیت
    مهارت‌های پایه ریاضی
    کودکان پیش‌دبستان

    شماره نشریه
    9
    تاریخ نشر
    2017-09-23
    1396-07-01
    ناشر
    دانشگاه علامه طباطبائی
    Allameh Tabataba’i University
    سازمان پدید آورنده
    عضو هیات علمی دانشگاه مازندران
    عضو هیات علمی
    دانشجوی ارشد

    شاپا
    2538-2349
    2476-6569
    URI
    https://dx.doi.org/10.22054/soece.2020.45232.1228
    http://soece.atu.ac.ir/article_11828.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/437631

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب