بررسی رابطه خودتنظیمی و عزتنفس با تعللورزی تحصیلی دانشآموزان دختر دوره دوم متوسطه
(ندگان)پدیدآور
درستی, حبیبهزارعی, حیدرعلینوع مدرک
Textمقاله علمی - پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف: این پژوهش بهمنظور تعیین رابطه خودتنظیمی و عزتنفس با تعللورزی تحصیلی دانشآموزان دختر دوره دوم متوسطه نظری انجام شد.
روش: روش تحقیق از نظر هدف کاربردی و از نظر روش توصیفی - همبستگی بوده و جامعه آماری این پژوهش را دانشآموزان دختر متوسطه نظری (دوره دوم) شهر خوی، به تعداد 1933 نفر (مشغول به تحصیل در 13 مدرسه) تشکیل میدادند. نمونه آماری با استفاده از جدول مورگان به طریق نمونهگیری تصادفی خوشهای به تعداد 322 نفر انتخاب شدند. جهت جمعآوری دادهها از پرسشنامههای خودتنظیمی پینتریچ و دیگروت (1990) عزتنفس آیزنک (1987) و تعللورزی سولومون و راثبلوم (1984) که از روایی و پایایی معتبری برخوردار بودند، استفاده شد. بااینوجود جهت حصول اطمینان مجدداً روایی صوری آن توسط اساتید متخصص تأیید و پایایی پرسشنامهها از طریق ضریب آلفای کرونباخ به ترتیب 824/0، 895/0 و 874/0 به دست آمد.
یافتهها: تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون نشان داد که بین تعللورزی تحصیلی دانشآموزان دختر با خودتنظیمی (266/0-) و عزتنفس (408/0-) آنان رابطه منفی و معنیداری وجود دارد (01/0>P). همچنین رابطه منفی معنیداری بین تعللورزی تحصیلی دانشآموزان با راهبرد شناختی (01/0>P، 321/0-=r) و راهبرد فراشناختی (05/0>P، 117/0-=r) مشاهده شد. نتایج تحلیل رگرسیون نیز نشان داد که متغیرهای خودتنظیمی (23/0-=β) و عزتنفس (38/0-=β) بهطور معنیداری تعللورزی دانشآموزان را پیشبینی میکنند (01/0>P).
نتیجهگیری: آموزش راهبردهای خودتنظیمی و افزایش عزتنفس در دانشآموزان دختر میتواند نقش مؤثری در کاهش تعللورزی آنان داشته باشد.
کلید واژگان
خودتنظیمیتعللورزی
عزتنفس
دانشآموزان دختر
شماره نشریه
12تاریخ نشر
2019-08-231398-06-01
ناشر
دانشگاه بوعلی سیناسازمان پدید آورنده
کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی، گروه علوم تربیتی و روانشناسی، واحد خوی، دانشگاه آزاد اسلامی، خوی، ایراناستادیار روانشناسی تربیتی، گروه علوم تربیتی و روانشناسی، واحد خوی، دانشگاه آزاد اسلامی، خوی، ایران
شاپا
2423-79062423-7620




