• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • دوفصلنامه راهبردهای شناختی در یادگیری
    • دوره 7, شماره 12
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • دوفصلنامه راهبردهای شناختی در یادگیری
    • دوره 7, شماره 12
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    بررسی رابطه خودتنظیمی و عزت‌نفس با تعلل‌ورزی تحصیلی دانش‌آموزان دختر دوره دوم متوسطه

    (ندگان)پدیدآور
    درستی, حبیبهزارعی, حیدرعلی
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    598.0کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله علمی - پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    هدف: این پژوهش به‌منظور تعیین رابطه خودتنظیمی و عزت‌نفس با تعلل­ورزی تحصیلی دانش­آموزان دختر دوره دوم متوسطه نظری انجام شد. روش: روش تحقیق از نظر هدف کاربردی و از نظر روش توصیفی - همبستگی بوده و جامعه آماری این پژوهش را دانش­آموزان دختر متوسطه نظری (دوره دوم) شهر خوی، به تعداد 1933 نفر (مشغول به تحصیل در 13 مدرسه) تشکیل می­دادند. نمونه آماری با استفاده از جدول مورگان به طریق نمونه­گیری تصادفی خوشه­ای به تعداد 322 نفر انتخاب شدند. جهت جمع­آوری داده­ها از پرسشنامه­های خودتنظیمی پینتریچ و دیگروت (1990) عزت‌نفس آیزنک (1987) و تعلل­ورزی سولومون و راث­بلوم (1984) که از روایی و پایایی معتبری برخوردار بودند، استفاده شد. بااین‌وجود جهت حصول اطمینان مجدداً روایی صوری آن توسط اساتید متخصص تأیید و پایایی پرسشنامه­ها از طریق ضریب آلفای کرونباخ به ترتیب 824/0، 895/0 و 874/0 به دست آمد. یافته­ها: تجزیه و تحلیل داده­ها با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون نشان داد که بین تعلل­ورزی تحصیلی دانش­آموزان دختر با خودتنظیمی (266/0-) و عزت­نفس (408/0-) آنان رابطه منفی و معنی­داری وجود دارد (01/0>P). همچنین رابطه منفی معنی­داری بین تعلل­ورزی تحصیلی دانش­آموزان با راهبرد شناختی (01/0>P، 321/0-=r) و راهبرد فراشناختی (05/0>P، 117/0-=r) مشاهده شد. نتایج تحلیل رگرسیون نیز نشان داد که متغیرهای خودتنظیمی (23/0-=β) و عزت­نفس (38/0-=β) به‌طور معنی­داری تعلل­ورزی دانش­آموزان را پیش­بینی می­کنند (01/0>P). نتیجه­گیری: آموزش راهبردهای خودتنظیمی و افزایش عزت­نفس در دانش­آموزان دختر می­تواند نقش مؤثری در کاهش تعلل­ورزی آنان داشته باشد.
    کلید واژگان
    خودتنظیمی
    تعلل‌ورزی
    عزت‌نفس
    دانش‌آموزان دختر

    شماره نشریه
    12
    تاریخ نشر
    2019-08-23
    1398-06-01
    ناشر
    دانشگاه بوعلی سینا
    سازمان پدید آورنده
    کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی، گروه علوم تربیتی و روان‌شناسی، واحد خوی، دانشگاه آزاد اسلامی، خوی، ایران
    استادیار روانشناسی تربیتی، گروه علوم تربیتی و روان‌شناسی، واحد خوی، دانشگاه آزاد اسلامی، خوی، ایران

    شاپا
    2423-7906
    2423-7620
    URI
    https://dx.doi.org/10.22084/j.psychogy.2018.14784.1660
    https://asj.basu.ac.ir/article_2784.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/416665

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب