دوفصلنامه راهبردهای شناختی در یادگیری
مرور بر اساس
مجموعههای این پایگاه
ارسال های اخیر
-
نقش میانجی خودکارآمدی تحصیلی در رابطه بین هویت تحصیلی سردرگم، سبک دلبستگی ناایمن دوسوگرا و راهبردهای تنظیم شناختی هیجان سازگارانه با اعتیاد به شبکههای اجتماعی مجازی در دانشآموزان
(دانشگاه بوعلی سینا, 2025-01-20)هدف: هدف از پژوهش حاضر تعیین نقش میانجی خودکارآمدی تحصیلی در رابطه بین هویت تحصیلی سردرگم، سبک دلبستگی ناایمن دوسوگرا و راهبردهای تنظیم شناختی هیجان سازگارانه با اعتیاد به شبکههای اجتماعی مجازی در دانشآموزان بود.روش: ...
-
تأثیر آموزش انگیزش تحصیلی بر انگیزش بیرونی، انگیزش درونی و بیانگیزگی دانشآموزان پسر پایه نهم متوسطه دوره اوّل
(دانشگاه بوعلی سینا, 2025-01-20)هدف: پژوهش حاضر، با هدف تعیین تأثیر آموزش انگیزش تحصیلی بر انگیزش بیرونی، انگیزش درونی و بیانگیزگی دانشآموزان پسر پایه نهم متوسطه انجام شد.روش: روش پژوهش، از نوع نیمه آزمایشی با طرح گروه گواه است که شامل یک گروه آزمایشی ...
-
اثربخشی آموزش تقویت حافظة دیداری بر مهارت خواندن و نوشتن دانشآموزان کمتوان ذهنی آموزشپذیر
(دانشگاه بوعلی سینا, 2025-01-20)هدف: حافظة دیداری یکی از فرایندهای شناختی مهم است که زیربنای تفکر و یادگیری میباشد و نقشی مهمی در یادگیری، بهخصوص مهارتهای خواندن و نوشتن کودکان دارد. به همین منظور، تحقیق حاضر با هدف بررسی تأثیر تقویت حافظة دیداری بر ...
-
اثربخشی آموزش قدردانی بر بهزیستی اجتماعی، احساس تعلق به مدرسه و انعطافپذیری شناختی دانشآموزان نوجوان
(دانشگاه بوعلی سینا, 2025-01-20)هدف: قدردانی یکی از بهروزترین و مطرحترین سازههای روانشناسی مثبت است که بهعنوان یک هیجان، نگرش، فضیلت اخلاقی و صفت شخصیتی مفهومسازی شده است. پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی آموزش قدردانی بر بهزیستی اجتماعی، احساس تعلق ...
-
اثربخشی تابآوری روانشناختی بر بهزیستی روانشناختی و سازگاری آموزشی کودکان با اختلال نافرمانی مقابلهای
(دانشگاه بوعلی سینا, 2025-01-20)هدف: هدف از این پژوهش بررسی اثربخشی تابآوری روانشناختی بر بهزیستی روانشناختی و سازگاری آموزشی کودکان با اختلال نافرمانی مقابلهای بود.روش: طرح پژوهشی نیمه آزمایشی از نوع پیشآزمون – پسآزمون و پیگیری با گروه کنترل ...
-
بررسی رابطه بین سیستمهای مغزی رفتاری و ناگویی هیجانی با اعتیاد به اینترنت در دانشآموزان: نقش میانجی تفکر خلاق
(دانشگاه بوعلی سینا, 2025-01-20)هدف: اعتیاد به اینترنت بهعنوان یک مقوله تشخیصی در DSM-V به دلیل پیامدهای منفی آن بر سلامت روانی کاربران مورد توجه پژوهشگران قرارگرفتهاست. هدف این پژوهش بررسی نقش میانجی تفکر خلاق در رابطه بین سیستمهای مغزی رفتاری و ...
-
بررسی رابطه بین فعالسازی شناختی و راهبردهای شناختی در یادگیری با نقش میانجی خودکارآمدی تحصیلی و هیجانهای پیشرفت در دانشجویان
(دانشگاه بوعلی سینا, 2025-01-20)هدف: در عصر حاضر، یکی از دغدغههای اصلی نظامهای آموزشی دستیابی دانشجویان به یادگیری عمیق و معنادار است. در همین راستا، پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه بین فعالسازی شناختی و راهبردهای یادگیری شناختی با نقش میانجیگری ...
-
ارتقای مهارت گوش دادن فعال در بستر محیط یادگیری نمایش خلاق: براساس چارچوب نظریۀ فعالیت
(دانشگاه بوعلی سینا, 2025-01-20)هدف: هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر محیط یادگیری نمایش خلاق مبتنی بر نظریۀ فعالیت بر مهارت گوش دادن فعال دانشآموزان پایۀ اول ابتدایی شهر نهاوند در سال تحصیلی 1403-1402 میباشد.روش: پژوهش حاضر از لحاظ هدف جزء پژوهشهای کاربردی، ...
-
اثربخشی توانمندسازی فراشناختی بر حافظهدیداری-فضایی، کنترل توجه و برنامهریزی در دانشآموزان
(دانشگاه بوعلی سینا, 2025-01-20)هدف: فراشناخت به آگاهی و مهار فراگیران بر فعالیتهای فکری و یادگیریشان اشاره دارد و بر این اساس پژوهش حاضر با هدف اثربخشی توانمندسازی فراشناختی بر حافظه دیداری-فضایی، کنترل توجه و برنامه ریزی در دانشآموزان انجام شد.روش: ...
-
پیشبینی خودکارآمدی بر اساس نگرش به آموزش ترکیبی در معلمان مقطع ابتدایی
(دانشگاه بوعلی سینا, 2025-01-20)هدف: پژوهش حاضر با هدف پیشبینی خودکارآمدی بر اساس نگرش به آموزش ترکیبی در معلمان مقطع ابتدایی شهر تبریز انجام شده است.روش: این پژوهش از لحاظ هدف کاربردی و از لحاظ روش، توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری مورد مطالعه، ...
-
اثربخشی تحریک الکتریکی مستقیم از روی جمجمه به همراه تمرینهای رایانهای شناختی بر کارکردهای اجرایی و عملکرد تحصیلی دانشآموزان با اختلال یادگیری خاص همبود با اختلال نارسایی توجه/بیش فعالی
(دانشگاه بوعلی سینا, 2025-01-20)هدف: هدف از این مطالعه بررسی اثربخشی تحریک الکتریکی مستقیم از روی جمجمه به همراه تمرینهای رایانهای شناختی بر کارکردهای اجرایی و عملکرد تحصیلی دانشآموزان با اختلال یادگیری خاص همبود با اختلال نارسایی توجه/ بیشفعالی ...
-
مقایسه اثربخشی آموزش راهبردهای شرح و بسط پایه و پیچیده بر عملکرد تحصیلی زبان انگلیسی دانشآموزان دختر
(دانشگاه بوعلی سینا, 2025-01-20)هدف: دانشآموزان در نظام آموزشی از راهبردهای مختلف یادگیری برای تحقق بخشیدن به یادگیری خود استفاده میکنند. مرور پیشینه پژوهشی اهمیت راهبردهای یادگیری در سطوح مختلف آموزشی را تأیید کرده است. لذا هدف پژوهش حاضر، آموزش ...
-
مدل ساختاری میزان سواد والدین با اشتیاق تحصیلی و ملال تحصیلی دانشآموزان دارای ناتوانی یادگیری
(دانشگاه بوعلی سینا, 2024-07-22)هدف: مدل ساختاری میزان سواد والدین با اشتیاق تحصیلی و ملال تحصیلی دانش آموزان دارای ناتوانی یادگیری است.روش: تحقیق حاضر از لحاظ هدف (کاربردی) و از نظر ماهیت و روش (توصیفی - پیمایشی) است. جامعه آماری شامل کلیه دانشآموزان ...
-
پیشبینی اهمالکاری تصمیمگیری بر اساس باورهای فراشناختی دربارة اهمالکاری با نقش واسطهای خودتنظیمی در اضطراب
(دانشگاه بوعلی سینا, 2024-07-22)هدف امروزه، اهمالکاری بهعنوان نوعی شکست در خودتنظیمی و عملکرد، تمرکز اصلی پژوهشهای روانشناختی/ آموزشی به شمار میرود. در مطالعة حاضر، با فرض یک دیدگاه شناختی، رابطة بین باورهای فراشناختی دربارة اهمالکاری و اهمالکاری ...
-
رابطه بین کارکردهای اجرایی و سیستمهای مغزی-رفتاری با اضطراب ریاضی: نقش میانجیگر استحکام روانی
(دانشگاه بوعلی سینا, 2024-07-22)هدف: اضطراب ریاضی پدیدهای شایع و تضعیفکننده است که مانع پیشرفت دانشآموزان در ریاضیات میشود. لذا، شناسایی عوامل موثر بر آن ضروری است. بر همین اساس، هدف این پژوهش بررسی نقش میانجیگر استحکام روانی در مدل علی تاثیر کارکردهای ...
-
مطالعه پدیدارشناختی انگیزه یادگیری در آموزش الکترونیکی از دیدگاه نظریه خود-تعیینگری
(دانشگاه بوعلی سینا, 2024-07-22)هدف انگیزه یادگیری در دورههای آموزشی الکترونیکی یکی از محورهای مهم در مطالعات اخیر میباشد. پژوهش حاضر نیز با هدف بررسی پدیدارشناختی تجارب برآورده کننده نیازهای روانشناختی انگیزشی یک برنامه آموزشی الکترونیکی انجام شده ...
-
اثربخشی برنامۀ تلفیقی مبتنی بر تقویت کارکردهای روانشناختی و آموزش با رویکرد تیبا بر روانخوانی دانشآموزان پسر نارساخوان
(دانشگاه بوعلی سینا, 2024-07-22)هدف: این پژوهش با هدف بررسی تأثیر برنامۀ تلفیقی مبتنی بر تقویت کارکردهای روانشناختی و آموزش با رویکرد تیبا بر روانخوانی دانشآموزان نارساخوان انجام شد.روش: طرح پژوهش حاضر نیمه آزمایشی از نوع پیشآزمون- پسآزمون با گروه ...
-
پیشبینی لذت یادگیری بر اساس مدیریت کلاس، سطح چالشانگیزی کلاس، مهارتهای تشخیصی معلم و راهبردهای نظمبخشی شناختی هیجان در دانشآموزان: یک تحلیل چندسطحی
(دانشگاه بوعلی سینا, 2024-07-22)هدف: این پژوهش با هدف پیشبینی لذت یادگیری بر اساس مدیریت کلاس، سطح چالشانگیزی کلاس، مهارتهای تشخیصی معلم و راهبردهای نظمبخشی شناختی هیجان در دانشآموزان، با استفاده از تحلیل چندسطحی، انجام شد.روش: روش پژوهش از نوع ...
-
طراحی و بررسی اثربخشی بسته آموزشی مبتنی بر ذهن آگاهی بر تعللورزی، خودکارآمدی و انگیزش تحصیلی کودکان مبتلا به کندگامی شناختی
(دانشگاه بوعلی سینا, 2024-07-22)هدف: پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی بسته آموزشی مبتنی بر ذهن آگاهی بر تعللورزی، خودکارآمدی و انگیزش تحصیلی کودکان مبتلا به کندگامی شناختی انجام شد.روش: این پژوهش در قالب طرح تجربی تک آزمودنی با خطوط پایه چندگانه و با ...
-
مقایسه اثربخشی تحریک الکتریکی فراجمجمهای مغز (tDCS) و توانبخشی شناختی مبتنی بر رایانه بر بهبود تنظیم شناختی هیجان کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه/ بیشفعالی
(دانشگاه بوعلی سینا, 2024-07-22)هدف: اختلال نقص توجه/ بیشفعالی یکی از شایعترین اختلالات عصبی- رشدی است. پژوهش حاضر با هدف مقایسه اثربخشی تحریک الکتریکی فراجمجمهای مغز (tDCS) و توانبخشی شناختی مبتنی بر رایانه بر بهبود تنظیم شناختی هیجان کودکان مبتلا ...



