نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorدرستی, حبیبهfa_IR
dc.contributor.authorزارعی, حیدرعلیfa_IR
dc.date.accessioned1399-07-09T12:10:07Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-09-30T12:10:07Z
dc.date.available1399-07-09T12:10:07Zfa_IR
dc.date.available2020-09-30T12:10:07Z
dc.date.issued2019-08-23en_US
dc.date.issued1398-06-01fa_IR
dc.date.submitted2017-10-17en_US
dc.date.submitted1396-07-25fa_IR
dc.identifier.citationدرستی, حبیبه, زارعی, حیدرعلی. (1398). بررسی رابطه خودتنظیمی و عزت‌نفس با تعلل‌ورزی تحصیلی دانش‌آموزان دختر دوره دوم متوسطه. دوفصلنامه راهبردهای شناختی در یادگیری, 7(12), 69-85. doi: 10.22084/j.psychogy.2018.14784.1660fa_IR
dc.identifier.issn2423-7906
dc.identifier.issn2423-7620
dc.identifier.urihttps://dx.doi.org/10.22084/j.psychogy.2018.14784.1660
dc.identifier.urihttps://asj.basu.ac.ir/article_2784.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/416665
dc.description.abstractهدف: این پژوهش به‌منظور تعیین رابطه خودتنظیمی و عزت‌نفس با تعلل­ورزی تحصیلی دانش­آموزان دختر دوره دوم متوسطه نظری انجام شد. روش: روش تحقیق از نظر هدف کاربردی و از نظر روش توصیفی - همبستگی بوده و جامعه آماری این پژوهش را دانش­آموزان دختر متوسطه نظری (دوره دوم) شهر خوی، به تعداد 1933 نفر (مشغول به تحصیل در 13 مدرسه) تشکیل می­دادند. نمونه آماری با استفاده از جدول مورگان به طریق نمونه­گیری تصادفی خوشه­ای به تعداد 322 نفر انتخاب شدند. جهت جمع­آوری داده­ها از پرسشنامه­های خودتنظیمی پینتریچ و دیگروت (1990) عزت‌نفس آیزنک (1987) و تعلل­ورزی سولومون و راث­بلوم (1984) که از روایی و پایایی معتبری برخوردار بودند، استفاده شد. بااین‌وجود جهت حصول اطمینان مجدداً روایی صوری آن توسط اساتید متخصص تأیید و پایایی پرسشنامه­ها از طریق ضریب آلفای کرونباخ به ترتیب 824/0، 895/0 و 874/0 به دست آمد. یافته­ها: تجزیه و تحلیل داده­ها با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون نشان داد که بین تعلل­ورزی تحصیلی دانش­آموزان دختر با خودتنظیمی (266/0-) و عزت­نفس (408/0-) آنان رابطه منفی و معنی­داری وجود دارد (01/0>P). همچنین رابطه منفی معنی­داری بین تعلل­ورزی تحصیلی دانش­آموزان با راهبرد شناختی (01/0>P، 321/0-=r) و راهبرد فراشناختی (05/0>P، 117/0-=r) مشاهده شد. نتایج تحلیل رگرسیون نیز نشان داد که متغیرهای خودتنظیمی (23/0-=β) و عزت­نفس (38/0-=β) به‌طور معنی­داری تعلل­ورزی دانش­آموزان را پیش­بینی می­کنند (01/0>P). نتیجه­گیری: آموزش راهبردهای خودتنظیمی و افزایش عزت­نفس در دانش­آموزان دختر می­تواند نقش مؤثری در کاهش تعلل­ورزی آنان داشته باشد.fa_IR
dc.format.extent597
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه بوعلی سیناfa_IR
dc.relation.ispartofدوفصلنامه راهبردهای شناختی در یادگیریfa_IR
dc.relation.isversionofhttps://dx.doi.org/10.22084/j.psychogy.2018.14784.1660
dc.subjectخودتنظیمیfa_IR
dc.subjectتعلل‌ورزیfa_IR
dc.subjectعزت‌نفسfa_IR
dc.subjectدانش‌آموزان دخترfa_IR
dc.titleبررسی رابطه خودتنظیمی و عزت‌نفس با تعلل‌ورزی تحصیلی دانش‌آموزان دختر دوره دوم متوسطهfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeمقاله علمی - پژوهشیfa_IR
dc.contributor.departmentکارشناسی ارشد روانشناسی بالینی، گروه علوم تربیتی و روان‌شناسی، واحد خوی، دانشگاه آزاد اسلامی، خوی، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentاستادیار روانشناسی تربیتی، گروه علوم تربیتی و روان‌شناسی، واحد خوی، دانشگاه آزاد اسلامی، خوی، ایرانfa_IR
dc.citation.volume7
dc.citation.issue12
dc.citation.spage69
dc.citation.epage85
nlai.contributor.orcid0000-0003-4572-2325


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد