رابطه علی انگیزش درونی، درگیری تحصیلی و خودنظمجویی تحصیلی با عملکرد تحصیلی از طریق یادگیری خود-هدایتی در دانشآموزان دبیرستانی شهر بندرعباس
(ندگان)پدیدآور
سماوی, سید عبدالوهابنجارپوریان, سمانهنوع مدرک
Textمقاله علمی - پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف: هدف از مطالعهی حاضر بررسی رابطه علی انگیزش تحصیلی، درگیری تحصیلی و خودنظمجویی با عملکرد تحصیلی از طریق یادگیری خودهدایتی بوده است. به این منظور در مدل پیشنهادی، انگیزش تحصیلی، درگیری تحصیلی و خودنظمجویی تحصیلی بهعنوان پیشبینهای عملکرد تحصیلی و یادگیری خود هدایتی بهعنوان متغیر میانجی موردسنجش قرار گرفته است.
روش: جامعه آماری شامل کلیه دانشآموزان دبیرستانی شهر بندرعباس بود که به روش نمونهگیری تصادفی 390 نفر (195 دختر و 195 پسر) بهعنوان نمونه از بین آنها انتخاب شدند. در پژوهش حاضر از چهار پرسشنامهی یادگیری خود-هدایتی سو و همکاران (2015)، درگیری تحصیلی ریو و تیسنگ (2011)، خودنظمجویی تحصیلی پنتریچ و دیگروت (1990) و انگیزش تحصیلی هارتر (1980) جهت جمعآوری دادهها استفاده شد. ارزیابی مدل پیشنهادی با استفاده از مدلسازی معادلات ساختاری انجام گرفت.
یافتهها: نتایج نشان داد که تمامی ضرایب مسیر بین متغیرها، از لحاظ آماری معنیدار بودند. در این مدل، رابطه انگیزش تحصیلی، درگیری تحصیلی و خودنظمجویی تحصیلی با عملکرد تحصیلی مثبت و معنیدار بود. همچنین رابطهیادگیری خود-هدایتی با عملکرد تحصیلی مثبت و معنیدار بود. روابط غیرمستقیم با استفاده از روش بوت استراپ بررسی شدند که نتایج نشان داد همه فرضیههای غیرمستقیم مورد تأیید قرار گرفتند.
نتیجهگیری: یافتههای پژوهش بهطور کلی از نقش متغیرهای انگیزشی در عملکرد تحصیلی حمایت کرده است و یادگیری خود هدایتی را به عنوان یک متغیر واسطهای در رابطهی این متغیرها با عملکرد تحصیلی مورد توجه و تاکید قرار داده است. بر این اساس توصیه میگردد مشاوران مدارس و معلمان در فرایند آموزش، یادگیری خودهدایتی را مورد توجه قرار دهند.
کلید واژگان
یادگیری خودهدایتیدرگیری تحصیلی
خودنظمجویی تحصیلی
انگیزش تحصیلی
عملکرد تحصیلی
شماره نشریه
12تاریخ نشر
2019-08-231398-06-01
ناشر
دانشگاه بوعلی سیناسازمان پدید آورنده
دانشیار، گروه علوم تربیتی، هستهی پژوهشی تحقیقات علوم تربیتی و رفتاری، دانشگاهاستادیار، گروه مشاوره، هستهی پژوهشی تحقیقات علوم تربیتی و رفتاری، دانشگاه هرمزگان
شاپا
2423-79062423-7620
Related items
Showing items related by title, author, creator and subject.
-
پیش بینی شکوفایی تحصیلی دانشآموزان بر اساس هوش اخلاقی: نقش میانجی انگیزه تحصیلی، هیجانهای تحصیلی، اهمالکاری تحصیلی، و فرسودگی تحصیلی
حسامپور, فاطمه؛ رضایی, علی محمد (عباسعلی حسین خانزاده, 2023-08-01)مقدمه و هدف: هدف پژوهش حاضر، تدوین مدلی برای تبیین شکوفایی تحصیلی دانشآموزان بر اساس هوش اخلاقی با میانجیگری متغیرهای انگیزه تحصیلی، هیجانهای تحصیلی، اهمالکاری تحصیلی و فرسودگی تحصیلی بود. روش: روش مطالعه حاضر، ...
-
ارائه مدلی جهت تعیین رابطه بین شیفتگی تحصیلی، خلاقیت تحصیلی و موفقیت تحصیلی با خودشکوفایی تحصیلی مبتنی بر میانجیگری جدیت تحصیلی
نقش, سیمین؛ شفیع پور مطلق, فرهاد (دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان(خوراسگان) با همکاری (انجمن مطالعات برنامه درسی ایران), 2016-04-20)هدف پژوهش حاضر، تعیین رابطه بین شیفتگی تحصیلی، خلاقیت تحصیلی و موفقیت تحصیلی با خودشکوفایی تحصیلی مبتنی بر میانجی گری جدیت تحصیلی بوده است. روش پژوهش حاضر، توصیفی از نوع همبستگی بوده است. جامعه آماری مورد مطالعه این تحقیق ...
-
رابطه بین اهمالکاری تحصیلی و سرزندگی تحصیلی با فرسودگی تحصیلی در دانشآموزان: نقش میانجی خودنظمجویی تحصیلی
پورعبدل, سعید (دانشگاه تبریزUniversity of Tabriz, 2024-09-22)هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه بین اهمالکاری تحصیلی و سرزندگی تحصیلی با فرسودگی تحصیلی در دانشآموزان با نقش میانجی خودنظمجویی تحصیلی بود. روش پژوهش، توصیفی از نوع همبستگی مبتنی بر روابط ساختاری (مدلیابی معادلات ساختاری) ...




