| dc.contributor.author | سماوی, سید عبدالوهاب | fa_IR |
| dc.contributor.author | نجارپوریان, سمانه | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1399-07-09T12:10:07Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2020-09-30T12:10:07Z | |
| dc.date.available | 1399-07-09T12:10:07Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2020-09-30T12:10:07Z | |
| dc.date.issued | 2019-08-23 | en_US |
| dc.date.issued | 1398-06-01 | fa_IR |
| dc.date.submitted | 2017-11-24 | en_US |
| dc.date.submitted | 1396-09-03 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | سماوی, سید عبدالوهاب, نجارپوریان, سمانه. (1398). رابطه علی انگیزش درونی، درگیری تحصیلی و خودنظمجویی تحصیلی با عملکرد تحصیلی از طریق یادگیری خود-هدایتی در دانشآموزان دبیرستانی شهر بندرعباس. دوفصلنامه راهبردهای شناختی در یادگیری, 7(12), 47-68. doi: 10.22084/j.psychogy.2018.15114.1682 | fa_IR |
| dc.identifier.issn | 2423-7906 | |
| dc.identifier.issn | 2423-7620 | |
| dc.identifier.uri | https://dx.doi.org/10.22084/j.psychogy.2018.15114.1682 | |
| dc.identifier.uri | https://asj.basu.ac.ir/article_2783.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/416664 | |
| dc.description.abstract | هدف: هدف از مطالعهی حاضر بررسی رابطه علی انگیزش تحصیلی، درگیری تحصیلی و خودنظمجویی با عملکرد تحصیلی از طریق یادگیری خودهدایتی بوده است. به این منظور در مدل پیشنهادی، انگیزش تحصیلی، درگیری تحصیلی و خودنظمجویی تحصیلی بهعنوان پیشبینهای عملکرد تحصیلی و یادگیری خود هدایتی بهعنوان متغیر میانجی موردسنجش قرار گرفته است.
روش: جامعه آماری شامل کلیه دانشآموزان دبیرستانی شهر بندرعباس بود که به روش نمونهگیری تصادفی 390 نفر (195 دختر و 195 پسر) بهعنوان نمونه از بین آنها انتخاب شدند. در پژوهش حاضر از چهار پرسشنامهی یادگیری خود-هدایتی سو و همکاران (2015)، درگیری تحصیلی ریو و تیسنگ (2011)، خودنظمجویی تحصیلی پنتریچ و دیگروت (1990) و انگیزش تحصیلی هارتر (1980) جهت جمعآوری دادهها استفاده شد. ارزیابی مدل پیشنهادی با استفاده از مدلسازی معادلات ساختاری انجام گرفت.
یافتهها: نتایج نشان داد که تمامی ضرایب مسیر بین متغیرها، از لحاظ آماری معنیدار بودند. در این مدل، رابطه انگیزش تحصیلی، درگیری تحصیلی و خودنظمجویی تحصیلی با عملکرد تحصیلی مثبت و معنیدار بود. همچنین رابطهیادگیری خود-هدایتی با عملکرد تحصیلی مثبت و معنیدار بود. روابط غیرمستقیم با استفاده از روش بوت استراپ بررسی شدند که نتایج نشان داد همه فرضیههای غیرمستقیم مورد تأیید قرار گرفتند.
نتیجهگیری: یافتههای پژوهش بهطور کلی از نقش متغیرهای انگیزشی در عملکرد تحصیلی حمایت کرده است و یادگیری خود هدایتی را به عنوان یک متغیر واسطهای در رابطهی این متغیرها با عملکرد تحصیلی مورد توجه و تاکید قرار داده است. بر این اساس توصیه میگردد مشاوران مدارس و معلمان در فرایند آموزش، یادگیری خودهدایتی را مورد توجه قرار دهند. | fa_IR |
| dc.format.extent | 780 | |
| dc.format.mimetype | application/pdf | |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.publisher | دانشگاه بوعلی سینا | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | دوفصلنامه راهبردهای شناختی در یادگیری | fa_IR |
| dc.relation.isversionof | https://dx.doi.org/10.22084/j.psychogy.2018.15114.1682 | |
| dc.subject | یادگیری خودهدایتی | fa_IR |
| dc.subject | درگیری تحصیلی | fa_IR |
| dc.subject | خودنظمجویی تحصیلی | fa_IR |
| dc.subject | انگیزش تحصیلی | fa_IR |
| dc.subject | عملکرد تحصیلی | fa_IR |
| dc.title | رابطه علی انگیزش درونی، درگیری تحصیلی و خودنظمجویی تحصیلی با عملکرد تحصیلی از طریق یادگیری خود-هدایتی در دانشآموزان دبیرستانی شهر بندرعباس | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.type | مقاله علمی - پژوهشی | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشیار، گروه علوم تربیتی، هستهی پژوهشی تحقیقات علوم تربیتی و رفتاری، دانشگاه | fa_IR |
| dc.contributor.department | استادیار، گروه مشاوره، هستهی پژوهشی تحقیقات علوم تربیتی و رفتاری، دانشگاه هرمزگان | fa_IR |
| dc.citation.volume | 7 | |
| dc.citation.issue | 12 | |
| dc.citation.spage | 47 | |
| dc.citation.epage | 68 | |