نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorسماوی, سید عبدالوهابfa_IR
dc.contributor.authorنجارپوریان, سمانهfa_IR
dc.date.accessioned1399-07-09T12:10:07Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-09-30T12:10:07Z
dc.date.available1399-07-09T12:10:07Zfa_IR
dc.date.available2020-09-30T12:10:07Z
dc.date.issued2019-08-23en_US
dc.date.issued1398-06-01fa_IR
dc.date.submitted2017-11-24en_US
dc.date.submitted1396-09-03fa_IR
dc.identifier.citationسماوی, سید عبدالوهاب, نجارپوریان, سمانه. (1398). رابطه علی انگیزش درونی، درگیری تحصیلی و خودنظم‌جویی تحصیلی با عملکرد تحصیلی از طریق یادگیری خود-هدایتی در دانش‌آموزان دبیرستانی شهر بندرعباس. دوفصلنامه راهبردهای شناختی در یادگیری, 7(12), 47-68. doi: 10.22084/j.psychogy.2018.15114.1682fa_IR
dc.identifier.issn2423-7906
dc.identifier.issn2423-7620
dc.identifier.urihttps://dx.doi.org/10.22084/j.psychogy.2018.15114.1682
dc.identifier.urihttps://asj.basu.ac.ir/article_2783.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/416664
dc.description.abstractهدف: هدف از مطالعه‌ی حاضر بررسی رابطه علی انگیزش تحصیلی، درگیری تحصیلی و خودنظم‌جویی با عملکرد تحصیلی از طریق یادگیری خودهدایتی بوده است. به این منظور در مدل پیشنهادی، انگیزش تحصیلی، درگیری تحصیلی و خودنظم‌جویی تحصیلی به‌عنوان پیش‌بین‌های عملکرد تحصیلی و یادگیری خود هدایتی به‌عنوان متغیر میانجی موردسنجش قرار گرفته است. روش: جامعه آماری شامل کلیه دانش‌آموزان دبیرستانی شهر بندرعباس بود که به روش نمونه‌گیری تصادفی 390 نفر (195 دختر و 195 پسر) به‌عنوان نمونه از بین آن‌ها انتخاب شدند. در پژوهش حاضر از چهار پرسشنامه‌ی یادگیری خود-هدایتی سو و همکاران (2015)، درگیری تحصیلی ریو و تیسنگ (2011)، خودنظم‌جویی تحصیلی پنتریچ و دیگروت (1990) و انگیزش تحصیلی هارتر (1980) جهت جمع‌آوری داده‌ها استفاده شد. ارزیابی مدل پیشنهادی با استفاده از مدل‌سازی معادلات ساختاری انجام گرفت. یافته‌ها: نتایج نشان داد که تمامی ضرایب مسیر بین متغیرها، از لحاظ آماری معنی‌دار بودند. در این مدل، رابطه انگیزش تحصیلی، درگیری تحصیلی و خودنظم‌جویی تحصیلی با عملکرد تحصیلی مثبت و معنی­دار بود. همچنین رابطه‌یادگیری خود-هدایتی با عملکرد تحصیلی مثبت و معنی‌دار بود. روابط غیرمستقیم با استفاده از روش بوت استراپ بررسی شدند که نتایج نشان داد همه فرضیه‌های غیرمستقیم مورد تأیید قرار گرفتند. نتیجه­گیری: یافته­های پژوهش به­طور کلی از نقش متغیرهای انگیزشی در عملکرد تحصیلی حمایت کرده است و یادگیری خود هدایتی را به عنوان یک متغیر واسطه­ای در رابطه­ی این متغیرها با عملکرد تحصیلی مورد توجه و تاکید قرار داده است. بر این اساس توصیه می­گردد مشاوران مدارس و معلمان در فرایند آموزش، یادگیری خودهدایتی را مورد توجه قرار دهند.fa_IR
dc.format.extent780
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه بوعلی سیناfa_IR
dc.relation.ispartofدوفصلنامه راهبردهای شناختی در یادگیریfa_IR
dc.relation.isversionofhttps://dx.doi.org/10.22084/j.psychogy.2018.15114.1682
dc.subjectیادگیری خودهدایتیfa_IR
dc.subjectدرگیری تحصیلیfa_IR
dc.subjectخودنظم‌جویی تحصیلیfa_IR
dc.subjectانگیزش تحصیلیfa_IR
dc.subjectعملکرد تحصیلیfa_IR
dc.titleرابطه علی انگیزش درونی، درگیری تحصیلی و خودنظم‌جویی تحصیلی با عملکرد تحصیلی از طریق یادگیری خود-هدایتی در دانش‌آموزان دبیرستانی شهر بندرعباسfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeمقاله علمی - پژوهشیfa_IR
dc.contributor.departmentدانشیار، گروه علوم تربیتی، هسته‌ی پژوهشی تحقیقات علوم تربیتی و رفتاری، دانشگاهfa_IR
dc.contributor.departmentاستادیار، گروه مشاوره، هسته‌ی پژوهشی تحقیقات علوم تربیتی و رفتاری، دانشگاه هرمزگانfa_IR
dc.citation.volume7
dc.citation.issue12
dc.citation.spage47
dc.citation.epage68


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد