تبیین اهمالکاری تحصیلی براساس صفات شخصیت و مهارت مدیریت زمان
(ندگان)پدیدآور
تمنایی فر, محمدرضاقاسمی, المیرانوع مدرک
Textمقاله علمی - پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف: اهمالکاری تحصیلی یک مشکل رفتاری شایع در محیطهای آموزشی است که دارای پیامدهای منفی تحصیلی بوده و بررسی و شناسایی عوامل مؤثر بر آن حائز اهمیت است. ازاینرو، مطالعه حاضر با هدف بررسی رابطه پنج عامل بزرگ شخصیت و مهارت مدیریت زمان با اهمالکاری تحصیلی در دانشآموزان انجام شد. روش: با استفاده از نمونهگیری خوشهای 440 نفر (240 دختر و 200 پسر) از دانشآموزان پایه سوم و چهارم مدارس متوسطه کاشان در سال تحصیلی 95-94 انتخاب شدند. با استفاده از پرسشنامه اهمالکاری تحصیلی سولومون و راثبلوم (1984)، پرسشنامه ویژگیهای شخصیتی نئو (کاستا و مک کری، 1985) و پرسشنامه مدیریت زمان ترومن و هارتلی (1996) اطلاعات جمعآوری گردید. یافتهها: نتایج نشان داد که بین اهمالکاری تحصیلی و صفات شخصیت (روانرنجورخویی، برونگرایی، گشودگی به تجربه و باوجدان بودن) رابطه معنادار وجود دارد. همچنین بین مدیریت زمان و اهمالکاری تحصیلی رابطه معنادار مشاهده گردید. نتیجهگیری: با توجه به اینکه یافتههای پژوهش حاضر نشان میدهند که صفات شخصیت و مهارت مدیریت زمان در اهمالکاری تحصیلی نقش دارند میتوان گفت که بهمنظور کاهش اهمالکاری تحصیلی دانشآموزان بایستی با مداخلههای آموزشی و مشاورههای مناسب، کنترل و تعدیل ویژگیهای شخصیتی و ارتقای مهارت مدیریت زمان به پیشرفت تحصیلی دانشآموزان کمک نمود.
کلید واژگان
اهمالکاریاهمالکاری تحصیلی
صفات شخصیت
مدیریت زمان
شماره نشریه
8تاریخ نشر
2017-07-231396-05-01
ناشر
دانشگاه بوعلی سیناسازمان پدید آورنده
دانشیار گروه روانشناسی، دانشگاه کاشاندانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی، دانشگاه کاشان
شاپا
2423-79062423-7620




