• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • دوفصلنامه راهبردهای شناختی در یادگیری
    • دوره 5, شماره 8
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • دوفصلنامه راهبردهای شناختی در یادگیری
    • دوره 5, شماره 8
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    تبیین اهمالکاری تحصیلی براساس صفات شخصیت و مهارت مدیریت زمان

    (ندگان)پدیدآور
    تمنایی فر, محمدرضاقاسمی, المیرا
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    540.0کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله علمی - پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    هدف: اهمال­کاری تحصیلی یک مشکل رفتاری شایع در محیط­های آموزشی است که دارای پیامدهای منفی تحصیلی بوده و بررسی و شناسایی عوامل مؤثر بر آن حائز اهمیت است. ازاین‌رو، مطالعه حاضر با هدف بررسی رابطه پنج عامل بزرگ شخصیت و مهارت مدیریت زمان با اهمال­کاری تحصیلی در دانش‌آموزان انجام شد. روش: با استفاده از نمونه­گیری خوشه­ای 440 نفر (240 دختر و 200 پسر) از دانش­آموزان پایه سوم و چهارم مدارس متوسطه کاشان در سال تحصیلی 95-94 انتخاب شدند. با استفاده از پرسشنامه اهمال­کاری تحصیلی سولومون و راثبلوم (1984)، پرسشنامه ویژگی­های شخصیتی نئو (کاستا و مک کری، 1985) و پرسشنامه مدیریت زمان ترومن و هارتلی (1996) اطلاعات جمع­آوری گردید. یافته‌ها: نتایج نشان داد که بین اهمال­کاری تحصیلی و صفات شخصیت (روان­رنجورخویی، برون­گرایی، گشودگی به تجربه و باوجدان بودن) رابطه معنادار وجود دارد. همچنین بین مدیریت زمان و اهمال­کاری تحصیلی رابطه معنا­دار مشاهده گردید. نتیجه‌گیری: با توجه به این‌که یافته­های پژوهش حاضر نشان می­دهند که صفات شخصیت و مهارت مدیریت زمان در اهمال­کاری تحصیلی نقش دارند می­توان گفت که به‌منظور کاهش اهمال­کاری تحصیلی دانش­آموزان بایستی با مداخله‌های آموزشی و مشاوره‌های مناسب، کنترل و تعدیل ویژگی­های شخصیتی و ارتقای مهارت مدیریت زمان به پیشرفت تحصیلی دانش­آموزان کمک نمود.
    کلید واژگان
    اهمال‌کاری
    اهمال‌کاری تحصیلی
    صفات شخصیت
    مدیریت زمان

    شماره نشریه
    8
    تاریخ نشر
    2017-07-23
    1396-05-01
    ناشر
    دانشگاه بوعلی سینا
    سازمان پدید آورنده
    دانشیار گروه روانشناسی، دانشگاه کاشان
    دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی، دانشگاه کاشان

    شاپا
    2423-7906
    2423-7620
    URI
    https://dx.doi.org/10.22084/j.psychogy.2017.10682.1355
    https://asj.basu.ac.ir/article_1995.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/416636

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب