| dc.contributor.author | تمنایی فر, محمدرضا | fa_IR |
| dc.contributor.author | قاسمی, المیرا | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1399-07-09T12:10:02Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2020-09-30T12:10:02Z | |
| dc.date.available | 1399-07-09T12:10:02Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2020-09-30T12:10:02Z | |
| dc.date.issued | 2017-07-23 | en_US |
| dc.date.issued | 1396-05-01 | fa_IR |
| dc.date.submitted | 2016-04-05 | en_US |
| dc.date.submitted | 1395-01-17 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | تمنایی فر, محمدرضا, قاسمی, المیرا. (1396). تبیین اهمالکاری تحصیلی براساس صفات شخصیت و مهارت مدیریت زمان. دوفصلنامه راهبردهای شناختی در یادگیری, 5(8), 223-244. doi: 10.22084/j.psychogy.2017.10682.1355 | fa_IR |
| dc.identifier.issn | 2423-7906 | |
| dc.identifier.issn | 2423-7620 | |
| dc.identifier.uri | https://dx.doi.org/10.22084/j.psychogy.2017.10682.1355 | |
| dc.identifier.uri | https://asj.basu.ac.ir/article_1995.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/416636 | |
| dc.description.abstract | هدف: اهمالکاری تحصیلی یک مشکل رفتاری شایع در محیطهای آموزشی است که دارای پیامدهای منفی تحصیلی بوده و بررسی و شناسایی عوامل مؤثر بر آن حائز اهمیت است. ازاینرو، مطالعه حاضر با هدف بررسی رابطه پنج عامل بزرگ شخصیت و مهارت مدیریت زمان با اهمالکاری تحصیلی در دانشآموزان انجام شد. روش: با استفاده از نمونهگیری خوشهای 440 نفر (240 دختر و 200 پسر) از دانشآموزان پایه سوم و چهارم مدارس متوسطه کاشان در سال تحصیلی 95-94 انتخاب شدند. با استفاده از پرسشنامه اهمالکاری تحصیلی سولومون و راثبلوم (1984)، پرسشنامه ویژگیهای شخصیتی نئو (کاستا و مک کری، 1985) و پرسشنامه مدیریت زمان ترومن و هارتلی (1996) اطلاعات جمعآوری گردید. یافتهها: نتایج نشان داد که بین اهمالکاری تحصیلی و صفات شخصیت (روانرنجورخویی، برونگرایی، گشودگی به تجربه و باوجدان بودن) رابطه معنادار وجود دارد. همچنین بین مدیریت زمان و اهمالکاری تحصیلی رابطه معنادار مشاهده گردید. نتیجهگیری: با توجه به اینکه یافتههای پژوهش حاضر نشان میدهند که صفات شخصیت و مهارت مدیریت زمان در اهمالکاری تحصیلی نقش دارند میتوان گفت که بهمنظور کاهش اهمالکاری تحصیلی دانشآموزان بایستی با مداخلههای آموزشی و مشاورههای مناسب، کنترل و تعدیل ویژگیهای شخصیتی و ارتقای مهارت مدیریت زمان به پیشرفت تحصیلی دانشآموزان کمک نمود. | fa_IR |
| dc.format.extent | 539 | |
| dc.format.mimetype | application/pdf | |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.publisher | دانشگاه بوعلی سینا | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | دوفصلنامه راهبردهای شناختی در یادگیری | fa_IR |
| dc.relation.isversionof | https://dx.doi.org/10.22084/j.psychogy.2017.10682.1355 | |
| dc.subject | اهمالکاری | fa_IR |
| dc.subject | اهمالکاری تحصیلی | fa_IR |
| dc.subject | صفات شخصیت | fa_IR |
| dc.subject | مدیریت زمان | fa_IR |
| dc.title | تبیین اهمالکاری تحصیلی براساس صفات شخصیت و مهارت مدیریت زمان | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.type | مقاله علمی - پژوهشی | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشیار گروه روانشناسی، دانشگاه کاشان | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی، دانشگاه کاشان | fa_IR |
| dc.citation.volume | 5 | |
| dc.citation.issue | 8 | |
| dc.citation.spage | 223 | |
| dc.citation.epage | 244 | |