نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorتمنایی فر, محمدرضاfa_IR
dc.contributor.authorقاسمی, المیراfa_IR
dc.date.accessioned1399-07-09T12:10:02Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-09-30T12:10:02Z
dc.date.available1399-07-09T12:10:02Zfa_IR
dc.date.available2020-09-30T12:10:02Z
dc.date.issued2017-07-23en_US
dc.date.issued1396-05-01fa_IR
dc.date.submitted2016-04-05en_US
dc.date.submitted1395-01-17fa_IR
dc.identifier.citationتمنایی فر, محمدرضا, قاسمی, المیرا. (1396). تبیین اهمالکاری تحصیلی براساس صفات شخصیت و مهارت مدیریت زمان. دوفصلنامه راهبردهای شناختی در یادگیری, 5(8), 223-244. doi: 10.22084/j.psychogy.2017.10682.1355fa_IR
dc.identifier.issn2423-7906
dc.identifier.issn2423-7620
dc.identifier.urihttps://dx.doi.org/10.22084/j.psychogy.2017.10682.1355
dc.identifier.urihttps://asj.basu.ac.ir/article_1995.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/416636
dc.description.abstractهدف: اهمال­کاری تحصیلی یک مشکل رفتاری شایع در محیط­های آموزشی است که دارای پیامدهای منفی تحصیلی بوده و بررسی و شناسایی عوامل مؤثر بر آن حائز اهمیت است. ازاین‌رو، مطالعه حاضر با هدف بررسی رابطه پنج عامل بزرگ شخصیت و مهارت مدیریت زمان با اهمال­کاری تحصیلی در دانش‌آموزان انجام شد. روش: با استفاده از نمونه­گیری خوشه­ای 440 نفر (240 دختر و 200 پسر) از دانش­آموزان پایه سوم و چهارم مدارس متوسطه کاشان در سال تحصیلی 95-94 انتخاب شدند. با استفاده از پرسشنامه اهمال­کاری تحصیلی سولومون و راثبلوم (1984)، پرسشنامه ویژگی­های شخصیتی نئو (کاستا و مک کری، 1985) و پرسشنامه مدیریت زمان ترومن و هارتلی (1996) اطلاعات جمع­آوری گردید. یافته‌ها: نتایج نشان داد که بین اهمال­کاری تحصیلی و صفات شخصیت (روان­رنجورخویی، برون­گرایی، گشودگی به تجربه و باوجدان بودن) رابطه معنادار وجود دارد. همچنین بین مدیریت زمان و اهمال­کاری تحصیلی رابطه معنا­دار مشاهده گردید. نتیجه‌گیری: با توجه به این‌که یافته­های پژوهش حاضر نشان می­دهند که صفات شخصیت و مهارت مدیریت زمان در اهمال­کاری تحصیلی نقش دارند می­توان گفت که به‌منظور کاهش اهمال­کاری تحصیلی دانش­آموزان بایستی با مداخله‌های آموزشی و مشاوره‌های مناسب، کنترل و تعدیل ویژگی­های شخصیتی و ارتقای مهارت مدیریت زمان به پیشرفت تحصیلی دانش­آموزان کمک نمود.fa_IR
dc.format.extent539
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه بوعلی سیناfa_IR
dc.relation.ispartofدوفصلنامه راهبردهای شناختی در یادگیریfa_IR
dc.relation.isversionofhttps://dx.doi.org/10.22084/j.psychogy.2017.10682.1355
dc.subjectاهمال‌کاریfa_IR
dc.subjectاهمال‌کاری تحصیلیfa_IR
dc.subjectصفات شخصیتfa_IR
dc.subjectمدیریت زمانfa_IR
dc.titleتبیین اهمالکاری تحصیلی براساس صفات شخصیت و مهارت مدیریت زمانfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeمقاله علمی - پژوهشیfa_IR
dc.contributor.departmentدانشیار گروه روانشناسی، دانشگاه کاشانfa_IR
dc.contributor.departmentدانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی، دانشگاه کاشانfa_IR
dc.citation.volume5
dc.citation.issue8
dc.citation.spage223
dc.citation.epage244


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد