رابطه جهتگیری هدف پیشرفت، ساختارهای ادراک شده کلاس درس، راهبردهای شناختی و فراشناختی با پیشرفت ریاضی
(ندگان)پدیدآور
ویسی, کورشطالع پسند, سیاوشنوع مدرک
Textمقاله علمی - پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف: هدف پژوهش حاضر کشف رابطه جهتگیری هدف پیشرفت، ساختارهای ادراک شده هدف کلاس درس و راهبردهای یادگیری با پیشرفت ریاضی بود. روش: جامعهی آماری این پژوهش 1500 نفر از دانشآموزان سال سوم متوسطه شهرستانهای سنندج و کامیاران بودند که 160 دانشآموز (80 پسر و 80 دختر) با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای تصادفی انتخاب شدند. همه شرکتکنندگان پرسشنامه های جهتگیری هدف پیشرفت، ساختارهای ادراک شده هدف کلاس درس و راهبردهای شناختی و فراشناختی را تکمیل کردندداده ها با روش رگرسیون چندگانه تحلیل شدند. یافته ها: یافتهها نشان داد جهتگیری هدف پیشرفت تبحرگرا و راهبردهای فراشناختی با پیشرفت ریاضی رابطهی مثبت و جهتگیری هدف اجتناب از تبحر و اجتناب از عملکرد با پیشرفت ریاضی رابطهی منفی داشتند. نقش جهتگیری هدف اجتناب از تبحر در مقایسه با سایر متغیرها برجستهتر بود. نتیجه گیری: جهتگیری هدف پیشرفت در مقایسه با ساختارهای ادراک شده و راهبردهای یادگیری نقش مؤثرتری در پیشرفت ریاضی داشت. تلویحات نظری یافتهها مورد بحث قرار گرفت.
کلید واژگان
جهت گیری های هدفساختارهای ادراک شده کلاس درس
راهبردهای یادگیری
شماره نشریه
2تاریخ نشر
2014-08-231393-06-01
ناشر
دانشگاه بوعلی سیناسازمان پدید آورنده
دانشجوی کارشناسیارشد روانشناسی تربیتی دانشگاه سمناندانشیار دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه سمنان
شاپا
2423-79062423-7620




