تأثیر مدگرایی بر رفتار خرید تفننی در میان دانشجویان
(ندگان)پدیدآور
حیدرزاده, کامبیزاکبری مقدم, بیتااللهبکتاشی, مولودنوع مدرک
Textزبان مدرک
فارسیچکیده
هدف از این پژوهش بررسی تاثیر مدگرایی بر رفتار خرید تفننی مبتنی بر مد در میان دانشجویان است. با توجه به افزایش شگرف درآمد و موجودی افراد و نقش برجسته خریدهای تفننی در بازارهای مصرفی و اقتصاد بازار، شناسایی عوامل موثر بر رفتار خرید تفننی از اهمیت ویژه ای برخوردار است. پژوهش حاضر برمبنای هدف، کاربردی و برمبنای روش در زمره پژوهش های توصیفی از نوع پیمایشی است. این پژوهش در شهر قزوین انجام شده است و دانشجویان شاغل به تحصیل در دانشگاه آزاد واحد قزوین جامعه آماری این پژوهش را تشکیل داده اند. تعداد 377 پرسشنامه تصادفی – طبقهیی متناسب با حجم جامه، بین دانشجویان توزیع و جمع آوری شد، جهت آزمون فرضیه ها از روش مدل یابی معادلات ساختاری در نرم افزار لیزرل استفاده گردید. نتایج این پژوهش نشان داد که از میان عوامل موثر بر رفتار خرید تفننی، دو عامل مدگرایی و تمایل به مصرف لذت جویانه به طور مستقیم بر رفتار خرید تفننی تاثیر داشته است. با توجه به نتایج پژوهش، پیشنهاد می شود مدیران فروش و بازاریابان با استفاده از استراتژی های پیشرفته بازاریابی فرصت های فروش بیشتر از طریق ارائه محصولات مد روز و جدید و از نقطه نظر لذت طلبی برای مشتریان خود ایجاد کنند و بر افزایش خریدهای تفننی مشتریان بیفزایند.
کلید واژگان
خرید تفننیمدگرایی
هیجان مثبت
تمایل به مصرف لذت جویانه
شماره نشریه
10تاریخ نشر
2011-06-221390-04-01
ناشر
دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزیسازمان پدید آورنده
عضو هیأت علمی دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقاتدانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد قزوین
دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه آزاد اسلامی، واحد قزوین
شاپا
2252-01042383-2991




