Metafyzika dhe Morali

ارسال های اخیر

  • معنویت و علم، همگرایی یا واگرایی؟ 

    حسین نصر, سید (2013-04-01)
    معنویت معتبر نهایتا مبتنی بر وحیی از جانب روح‏القدس براساس اصول تغییرناپذیر است. علم متجدد نیز مبتنی بر مجموعه‏ای از مقدمات است، اما این مقدمات از آسمان نازل نشده‏اند; بلکه دستاورد آن فیلسوفانی هستند که عناصری را به هم ...

  • ادب سلوک 

    کبرا, نجمدین (2013-04-01)
    ای بنده خدا بدان که خداوند متعال انسان را تنها بدان جهت آفریده است که به قلب او این امکان را بدهد که سیر و سلوک به سوی او را انجام دهد تا جمال و جلال او را مشاهده کند که در واقع غایت الغایان و هدف نهایی تمامی نعما ها و ...

  • مفهوم حکمت در قرآن و حدیث 

    برنجکار, رضا (2013-04-01)
    برای روشن شدن معنای حکمت و جایگاه آن در اسلام، گذشته از تفسیر حکمت باید به ویژگی های مختلف آن، مانند منابع حکمت و شرایط حصول آن نیز توجه نمود. از آنجا که در آیات 12 تا 19 سوره لقمان به این جنبه ها اشاره شده است، ابتدا این ...

  • اخلاق و ادب در چشم انداز دینی 

    لیکای, بریکنا (2013-01-01)
    اگر بخواهیم در مورد هنچار های اخلاقی در جامع آلبانی سخبت کنیم به نظر می رسد که این هنجار ها در نقطه وسط میان اخلاق مدرن غربی و اخلاق بسیار سختگیر که مختص به کشور های شرقی است قرار دارند در سطح فردی اخلاق بخشی شخصیت انسان ...

  • طب مدرن و معنویت 

    اسمانی, صباحدین (2013-01-01)
    امروز طب مدرن به این نتیجه رسیده است که معنویت به عنوان یک وسیله ای درمانی جایگزینی برای طب موجود می باشد و یا تکمیل کننده آن، در حالیکه سنت های مختلف خیلی پیث از این معنویت به عنوان ابزار درمانی پایدار و یا تکمیل کنند ...

  • معنویت و عقلانیت، نیاز امروز ما 

    مصطفی ملکیان, دکتر (2013-04-01)
    بحث من از دین، تنها دین اسلام نیست؛ یعنی اگر بنابر این بود که در باب مسیحیت یا هر دین دیگری هم سخن به میان آورم، همین سخنان را به‏عینه تکرار می‏کردم. این بحث، یک بحث بیرون‏دینی است و بحثی درون‏دینی نیست؛ بنابراین استناد ...

  • Vazoja e shpirtit 

    al-Din Rumi, Jalal (2017-10-01)
    Mevlana ka thënë: duhet të shkojmë ne drejtim të Tokatit; klima e asaj ane është e nxehtë; edhe Antalia është e nxehtë, por shumica e tyre atje janë me kombësi greke (Rum); nuk e kuptojnë gjuhën tonë. Por ama midis tyre ...

  • فلسفه و دین 

    سوو, دریان (2013-01-01)
    فلسفه و دین در گذشته نیز ارتباط داشته اند و این ارتباط همیشه بر قرار خواهد بود. فلسفه به اندازه دین ما بعد طبعیی است. ارتباط میان آن دو از قدیم الایام مشاهده می گردد. در عالم باستان دین عرفی جسم را از روخ تفقیق می کرد. ...

  • باطینگری در مجموعه شعری تحیلات نعیم فراشری 

    لیلا, یولاندا (2013-01-01)
    مقاله علمی مختص به "عناصر باطینگری در مجموعه شعری تخیلات نعیم فراشری بیانگر ابعاد معنوی جهان بینی شعری این شاعر نامدار آلبانی می باشد. تحقیق مزبور شامل اشعار اولیه است که نعیم فراشری به زبان فارسی نگاشته است که در سال 1815 ...

  • هستی انسان از دیدگاه فلسفه و اسلام 

    زکای, رامیز (2013-01-01)
    امروز، چهان اسلام، رهبران و علمای آن باید درک کنند که موفقیت ها و شکست های اسلام ریشه در موضع آن در قبال علم دارد. بسیاری از علامای اسلام در کتاب های شان نسبت به وضیت اسلام ابراز نگرانی می کنند و نوعی عقبماندگی و خواری ...

  • Vdekja rishtarike 

    al-Din ibn al-‘Arabī, Muhji (2017-10-01)
    Përfundimi i fundëm i gjithçkaje [al-amr] , është rikthimi i shumësisë tek Njështia; dhe kjo vlen qoftë për njeriun e besimit, qoftë për politeistët [mushrik]. Një gjë e këtillë është kësisoj, për shkak se njeriut të ...

  • Pishtari i Udhës drejt Zotit 

    Sadiku [a, Imam (2017-10-01)
    Njohja është themeltësia e çdo gjendjeje sipëranore dhe kulmimi i çdo pikëmbërritjeje në rrugëtimin [drejt Zotit]. Kjo është arsyeja përse Profeti i Shenjtë shprehet: “Është detyrë e çdo myslimani, burrë apo grua qoftë, ...

  • Thelbësia ontologjike e botës shpirtërore 

    Sadra, Mulla (2017-10-01)
    Gjithë sa njeriu përvijon si pamësi të vetvetes, gjithë sa arrin të perceptojë me të vërtetë dhe një në mënyrë reale, pavarësisht nëse bëhet fjalë për perceptime intelektive, apo për perceptime që mbështeten në përvoja ...

  • Një histori e shkurtër e ‘irfan-it islam 

    Murt’adhā Mut’ahharī, Ayatollah (2017-10-01)
    Doktrinat e qashtra të Islamit, sikundërse jetët e prijësve të tij , jashtëzakonisht të pasura me përshpirtësi dhe me dritësi shpirtërore, aq sa u shndërruan në një frymëzim të vërtetë për përshpirtësinë e botës islame, ...

  • Njerëzit e gnosës 

    ‘Aliu [a, Imam (2017-10-01)
    Kumeili tregon: Një herë Imam Aliu më kapi për dore e më shpuri në një varrezë. Pastaj, pasi kaluam përmes varreve dhe e lamë qytetin pas, mori frymë thellë, psherëtiu dhe tha: O Kumeil, këto zemra janë enë . Më e mir’ e ...

  • جایگاه عقل در قلمرو دین 

    خیراللهی, محمود (2013-10-01)
    هدف این مقال، بررسی و تحلیل راه‌کارهای حیاتی دین و نقش آن در سرنوشت فردی و اجتماعی انسان و نیز جایگاه حساس عقل در قلمرو دین و نیز آسیب‌شناسی عقل و دین و رابطه آن دو با یکدیگر می‌باشد. آیا عقل و وحی حجت ذاتی دارند؟ مهم‌ترین ...

  • عقلانیت در نظر رازی 

    مانوچهر سانه ای, دکتر (2013-07-01)
    برخی از مفاهیمی که تمدن با نام مدرنیزم از انها استفاده می کند عبارتند از استقلال آزادی و برابری. انصر کلیدی مدرنیزم فاصله ای است که میان دکارت و کانت قرار دارد. مفهوم آن در ارتباط با فرهنگ و تمدن غربی تاین یافته است. بر ...

  • نقش عقلانیت در فرهنگ و علوم اسلامی 

    علیپور, فاطمه (2013-07-01)
    برخی از صاحب‌نظران حوزه دین با هر گونه تعقل و ژرف‌نگری در دین مخالفت می‌ورزند و ممارست در معقولات و تفلسف را مردود می‌دانند. در حالی که یافتن حقیقت دین نیازمند تعمق و ژرف‌نگری است. از آنجا که در دین مبین اسلام، عقل و خردورزی ...

  • عقلانیت دینی و سکولار 

    الله فصیحی, امان (2013-10-01)
    هدف این مقاله تحلیل و بررسی عقلانیت دینی و سکولار در اندیشه متفکران اسلام است. به منظور دست‌یابی به این هدف ابتدا به مفهوم و کالبد شکافی عقلانیت و سپس به ویژگی‌های عقلانیت دینی و سکولار پرداخته شده است. پس از بررسی الگوهای ...

  • عقل در سنت فکری شیعه 

    لوحیا, ادین (2013-07-01)
    تشیه به عنوان یکی از دو شاخه اصلی سنت اسلامی تا دیر وقت از سوی محققان تشیع به عنوان یک پدیده سیاسی و یا التقاطی نکریسته شده است، حتی در دوران آخیر توصیف های آن به عنوان مذهب عشق، ماتم، شکست، نجات و ..... سبب شده استکه ...

View more