نقدهایی بر کتاب نظریۀ اسلامی ایرانی پیشرفت
(ندگان)پدیدآور
مقصودی, حمیدرضانوع مدرک
Textعلمی- پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
تدوین الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت بهطور پیشینی نیازمند نظریهای است که به ماهیت آن بپردازد و حدود و ثغور این الگو را روشن سازد. این نظریه محصول نگاه درجة دو به عرصۀ الگو است و احکام آن میتواند مبنای تدوین الگو قرار گیرد. لذا شیوۀ تحلیل در نظریهپردازی درمورد الگو، تعمقی فلسفی و نقدی مبناگرایانه است. در کتاب نظریة اسلامی ایرانی پیشرفت (اصول و عناصر) نویسندة محترم تلاش کردهاند مفاهیمی متعدد درباب پیشرفت اسلامی ایرانی را مطرح کنند و نهایتاً اصول و عناصر اساسی این نظریه را برشمردهاند. در این نوشتار در دو قسمت انتقاداتی به این کتاب وارد شده است. اشکالات صوری و شکلی شامل بر طراحی کتاب و شیوۀ ارجاعدهی و کیفیت منابع استفاده شده و اشکالات محتوایی اعم از اشکالات وارد بر طرح کلی و اندیشۀ حاکم کتاب و مسائل مطرحشده در یکایک بخشهای کتاب است. باتوجهبه مسائلی که در کتاب مطرح شده است، کتاب حاضر را نمیتوان یک کتاب قوی و قابلاستفاده در حوزۀ نظریۀ پیشرفت اسلامی ایرانی تلقی کرد و استفاده از آن، چه بهعنوان یک کتاب حاوی نظریهای دقیق و چه بهعنوان یک کتاب درسی مشتملبر نظریات متنوع، محل اشکال جدی است.
کلید واژگان
نظریۀ پیشرفت اسلامی ایرانیپیشرفت
اصول پیشرفت
مبانی پیشرفت
عناصر پیشرفت
شماره نشریه
9تاریخ نشر
2019-11-221398-09-01
ناشر
پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی و شورای بررسی متون و کتب علوم انسانیسازمان پدید آورنده
استادیار گروه اقتصاد، دانشگاه قمشاپا
2383-1650Related items
Showing items related by title, author, creator and subject.
- 
رابطه ساده و چندگانه خودکارآمدی، اهداف پیشرفت و انگیزه پیشرفت در پیشبینی پیشرفت تحصیلی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی سمنان اکبری بلوط بنگان, افضل (دانشگاه علوم پزشکی اصفهان, 2014-12-01)مقدمه: عملکرد تحصیلی در هر جامعه نشاندهنده موفقیت نظام آموزشی در زمینه هدفیابی و توجه به رفع نیازهای فردی است. بنابراین هدف از مطالعه حاضر تعیین ارتباط بین خودکارآمدی، اهداف پیشرفت و انگیزه پیشرفت با پیشرفت تحصیلی ...
 
- 
مدل ساختاری پیشرفت تحصیلی در دانش آموزان رشته ریاضی: نقش واسط های راهبردهای یادگیری در ارتباط میان اهداف پیشرفت و پیشرفت تحصیلی عابدینی, یاسمین (سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی, 2009-12-22)هدف پژوهش حاضر، بررسی نقش واسطه ای درگیری تحصیلی شناختی (راهبردهای پردازش سطحی و عمیق) در ارتباط میان اهداف پیشرفت چندگانه تبحری، رویکردی عملکردی و اجتنابی عملکردی و پیشرفت تحصیلی در دانش آموزان دختر سال سوم دبیرستان در ...
 
- 
بررسی اثرات اصلی و تعاملی سبکهای دفاعی و ذهن آگاهی بر پیشرفت تحصیلی دانشجویان و نوع مکانیزم دفاعی مرتبط با پیشرفت تحصیلی گنجی, کامران؛ فرقدانی, آزاده؛ محتشمی, سیده نسیبه (دانشگاه الزهراAlzahra University, 2013-11-22)هدف از اجرای این پژوهش، بررسی اثرات اصلی و تعاملی سبکهای دفاعی و ذهن آگاهی بر پیشرفت تحصیلی و تعیین نوع مکانیزم دفاعی مرتبط با پیشرفت تحصیلی در دانشجویان دانشگاه آزاد ساوه بود. در این پژوهش، از روش علی ـ مقایسهای و از ...
 




