• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • پژوهش‌نامه انتقادی متون و برنامه‌های علوم انسانی
    • دوره 19, شماره 9
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • پژوهش‌نامه انتقادی متون و برنامه‌های علوم انسانی
    • دوره 19, شماره 9
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    نقدهایی بر کتاب نظریۀ اسلامی ایرانی پیشرفت

    (ندگان)پدیدآور
    مقصودی, حمیدرضا
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    237.6کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    علمی- پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    تدوین الگوی اسلامی ‌ایرانی پیشرفت به‌طور پیشینی نیازمند نظریه‌ای است که به ماهیت‌ آن بپردازد و حدود و ثغور این الگو را روشن سازد. این نظریه محصول نگاه درجة دو به عرصۀ الگو است و احکام آن می‌تواند مبنای تدوین الگو قرار گیرد. لذا شیوۀ تحلیل در نظریه‌پردازی درمورد الگو، تعمقی فلسفی و نقدی مبناگرایانه است. در کتاب نظریة اسلامی ایرانی پیشرفت (اصول و عناصر) نویسندة محترم تلاش کرده‌اند مفاهیمی متعدد درباب پیشرفت اسلامی ایرانی را مطرح کنند و نهایتاً اصول و عناصر اساسی این نظریه را برشمرده‌اند. در این نوشتار در دو قسمت انتقاداتی به این کتاب وارد شده است. اشکالات صوری و شکلی شامل بر طراحی کتاب و شیوۀ ارجاع‌دهی و کیفیت منابع استفاده شده و اشکالات محتوایی اعم از اشکالات وارد بر طرح کلی و اندیشۀ حاکم کتاب و مسائل مطرح‌شده در یکایک بخش‌های کتاب است. باتوجه‌به مسائلی که در کتاب مطرح شده است، کتاب حاضر را نمی‌توان یک کتاب قوی و قابل‌استفاده در حوزۀ نظریۀ پیشرفت اسلامی ایرانی تلقی کرد و استفاده از آن، چه به‌عنوان یک کتاب حاوی نظریه‌ای دقیق و چه به‌عنوان یک کتاب درسی مشتمل‌بر نظریات متنوع، محل اشکال جدی است.
    کلید واژگان
    نظریۀ پیشرفت اسلامی ایرانی
    پیشرفت
    اصول پیشرفت
    مبانی پیشرفت
    عناصر پیشرفت

    شماره نشریه
    9
    تاریخ نشر
    2019-11-22
    1398-09-01
    ناشر
    پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی و شورای بررسی متون و کتب علوم انسانی
    سازمان پدید آورنده
    استادیار گروه اقتصاد، دانشگاه قم

    شاپا
    2383-1650
    URI
    https://dx.doi.org/10.30465/crtls.2019.4827
    http://criticalstudy.ihcs.ac.ir/article_4827.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/404008

    Related items

    Showing items related by title, author, creator and subject.

    • رابطه ساده و چندگانه خودکارآمدی، اهداف پیشرفت و انگیزه پیشرفت در پیش‌بینی پیشرفت تحصیلی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی سمنان 

      اکبری بلوط بنگان, افضل (دانشگاه علوم پزشکی اصفهان, 2014-12-01)
      مقدمه: عملکرد تحصیلی در هر جامعه نشان‌دهنده موفقیت نظام آموزشی در زمینه هدف‌یابی و توجه به رفع نیازهای فردی است. بنابراین هدف از مطالعه حاضر تعیین ارتباط بین خودکارآمدی، اهداف پیشرفت و انگیزه پیشرفت با پیشرفت تحصیلی ...

    • مدل ساختاری پیشرفت تحصیلی در دانش آموزان رشته ریاضی: نقش واسط های راهبردهای یادگیری در ارتباط میان اهداف پیشرفت و پیشرفت تحصیلی 

      عابدینی, یاسمین (سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی, 2009-12-22)
      هدف پژوهش حاضر، بررسی نقش واسطه ای درگیری تحصیلی شناختی (راهبردهای پردازش سطحی و عمیق) در ارتباط میان اهداف پیشرفت چندگانه تبحری، رویکردی  عملکردی و اجتنابی  عملکردی و پیشرفت تحصیلی در دانش آموزان دختر سال سوم دبیرستان در ...

    • بررسی اثرات اصلی و تعاملی سبک‌های دفاعی و ذهن آگاهی بر پیشرفت تحصیلی دانشجویان و نوع مکانیزم دفاعی مرتبط با پیشرفت تحصیلی 

      گنجی, کامران؛ فرقدانی, آزاده؛ محتشمی, سیده نسیبه (دانشگاه الزهراAlzahra University, 2013-11-22)
      هدف از اجرای این پژوهش، بررسی اثرات اصلی و تعاملی سبک‌های دفاعی و ذهن آگاهی بر پیشرفت تحصیلی و تعیین نوع مکانیزم دفاعی مرتبط با پیشرفت تحصیلی در دانشجویان دانشگاه آزاد ساوه بود. در این پژوهش، از روش علی ـ مقایسه‌ای و از ...

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب