• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فصلنامه علمی راهور
    • دوره 1399, شماره 32
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فصلنامه علمی راهور
    • دوره 1399, شماره 32
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    کاربرد مدل معادلات ساختاری در بررسی عملکرد رانندۀ وسایل نقلیۀ جمعی در مواجهه با خرابی سطحی رویه

    (ندگان)پدیدآور
    خبیری, محمدمهدیمرادی, مجتبی
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    939.6کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    تعداد سوانح رانندگی کشور در مقایسه با بسیاری از کشورهای جهان بسیار نگران‌کننده است؛ هرچند عامل جاده نسبت به مابقی درصد پایین‌تری دارد، ولی کاهش نقص‌های موجود در جاده‌ها می‌تواند تعداد قابل‌توجهی از سوانح را کاهش دهد و در مطالعات جدید موردتوجه قرار گیرد که هدف این مطالعه نیز بر شناسایی تأثیر خرابی ساختار جاده بر احتمال وقوع حوادث رانندگی متمرکز می‌باشد.با توجه به محدودیت اطلاعات دقیق حوادث رانندگی و امکان برداشت خرابی‌ها و بررسی عامل آن‌ها سعی شده است تأثیرات سطح ناهمواری روسازی‌ها بر الگوی رفتاری و میزان جابه‌جایی رانندگان اتوبوس شهری و امکان وقوع تصادفات رانندگی از دیدگاه آماری بررسی شود. در این پژوهش، به‌منظور جمع‌آوری اطلاعات موردنیاز رانندگان وسایل نقلیۀ جمعی، با استفاده از نظرات مشاوران و همچنین مطالعۀ پژوهش‌های گذشتگان، پرسشنامه‌ای دارای 4 سناریو به‌منظور تحلیل عوامل مؤثر بر احتمال وقوع حوادث طراحی شد و از رانندگان اتوبوس شهر یزد خواسته شد که بر اساس اهمیت هریک از پارامترها، آن‌ها را ارزش‌گذاری کنند. برای تعیین عوامل مؤثر و روابط بین این عوامل، درنهایت از تحلیل عاملی و اکتشافی استفاده شد. کاربرد این مدل‌سازی، تحلیل و بررسی تأثیر عوامل گوناگون بر وقوع حوادث در وسایل نقلیۀ جمعی را ارائه می‌کند. نتایج این مطالعه نشان می‌دهد که مساحت و ابعاد خرابی (میزان پستی و بلندی)، تأثیرات عمده‌ای در تعیین نحوۀ رفتار رانندگان دارد. اولین عکس‌العمل رانندگان در مواجهه با خرابی، عدم توجه به خرابی موردنظر و عبور از آن می‌باشد. وضعیت خرابی نیز با داشتن بیشترین بار عاملی به میزان 72/0، یکی از موارد مؤثر در عملکرد رانندگان وسایل نقلیۀ جمعی می‌باشد. بیشترین تأثیر متقابل بین متغیرها، میان دو گزینۀ تغییر خط ناگهانی و حفظ خط با تغییر جهت ناگهانی با ضریب تأثیر متقابل 82/0 می‌باشد.
    کلید واژگان
    تصادف
    خرابی سطحی روسازی
    تأسیسات شهری
    اتوبوس شهری
    معادلات ساختاری

    شماره نشریه
    32
    تاریخ نشر
    2020-05-21
    1399-03-01
    ناشر
    مرکز تحقیقات کاربردی پلیس راهور ناجا
    سازمان پدید آورنده
    دانشیار-دانشکده مهندسی عمران- دانشگاه یزد
    کارشناس ارشدراه وترابری، دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه یزد

    شاپا
    2322-3529
    URI
    http://talar.jrl.police.ir/article_94175.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/395660

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب