نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorخبیری, محمدمهدیfa_IR
dc.contributor.authorمرادی, مجتبیfa_IR
dc.date.accessioned1399-07-09T11:07:43Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-09-30T11:07:43Z
dc.date.available1399-07-09T11:07:43Zfa_IR
dc.date.available2020-09-30T11:07:43Z
dc.date.issued2020-05-21en_US
dc.date.issued1399-03-01fa_IR
dc.date.submitted2019-08-17en_US
dc.date.submitted1398-05-26fa_IR
dc.identifier.citationخبیری, محمدمهدی, مرادی, مجتبی. (1399). کاربرد مدل معادلات ساختاری در بررسی عملکرد رانندۀ وسایل نقلیۀ جمعی در مواجهه با خرابی سطحی رویه. فصلنامه علمی راهور, 1399(32), 205-234.fa_IR
dc.identifier.issn2322-3529
dc.identifier.urihttp://talar.jrl.police.ir/article_94175.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/395660
dc.description.abstractتعداد سوانح رانندگی کشور در مقایسه با بسیاری از کشورهای جهان بسیار نگران‌کننده است؛ هرچند عامل جاده نسبت به مابقی درصد پایین‌تری دارد، ولی کاهش نقص‌های موجود در جاده‌ها می‌تواند تعداد قابل‌توجهی از سوانح را کاهش دهد و در مطالعات جدید موردتوجه قرار گیرد که هدف این مطالعه نیز بر شناسایی تأثیر خرابی ساختار جاده بر احتمال وقوع حوادث رانندگی متمرکز می‌باشد.با توجه به محدودیت اطلاعات دقیق حوادث رانندگی و امکان برداشت خرابی‌ها و بررسی عامل آن‌ها سعی شده است تأثیرات سطح ناهمواری روسازی‌ها بر الگوی رفتاری و میزان جابه‌جایی رانندگان اتوبوس شهری و امکان وقوع تصادفات رانندگی از دیدگاه آماری بررسی شود. در این پژوهش، به‌منظور جمع‌آوری اطلاعات موردنیاز رانندگان وسایل نقلیۀ جمعی، با استفاده از نظرات مشاوران و همچنین مطالعۀ پژوهش‌های گذشتگان، پرسشنامه‌ای دارای 4 سناریو به‌منظور تحلیل عوامل مؤثر بر احتمال وقوع حوادث طراحی شد و از رانندگان اتوبوس شهر یزد خواسته شد که بر اساس اهمیت هریک از پارامترها، آن‌ها را ارزش‌گذاری کنند. برای تعیین عوامل مؤثر و روابط بین این عوامل، درنهایت از تحلیل عاملی و اکتشافی استفاده شد. کاربرد این مدل‌سازی، تحلیل و بررسی تأثیر عوامل گوناگون بر وقوع حوادث در وسایل نقلیۀ جمعی را ارائه می‌کند. نتایج این مطالعه نشان می‌دهد که مساحت و ابعاد خرابی (میزان پستی و بلندی)، تأثیرات عمده‌ای در تعیین نحوۀ رفتار رانندگان دارد. اولین عکس‌العمل رانندگان در مواجهه با خرابی، عدم توجه به خرابی موردنظر و عبور از آن می‌باشد. وضعیت خرابی نیز با داشتن بیشترین بار عاملی به میزان 72/0، یکی از موارد مؤثر در عملکرد رانندگان وسایل نقلیۀ جمعی می‌باشد. بیشترین تأثیر متقابل بین متغیرها، میان دو گزینۀ تغییر خط ناگهانی و حفظ خط با تغییر جهت ناگهانی با ضریب تأثیر متقابل 82/0 می‌باشد.fa_IR
dc.format.extent939
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherمرکز تحقیقات کاربردی پلیس راهور ناجاfa_IR
dc.relation.ispartofفصلنامه علمی راهورfa_IR
dc.relation.ispartofTraffic Law Enforcement Research Studiesen_US
dc.subjectتصادفfa_IR
dc.subjectخرابی سطحی روسازیfa_IR
dc.subjectتأسیسات شهریfa_IR
dc.subjectاتوبوس شهریfa_IR
dc.subjectمعادلات ساختاریfa_IR
dc.titleکاربرد مدل معادلات ساختاری در بررسی عملکرد رانندۀ وسایل نقلیۀ جمعی در مواجهه با خرابی سطحی رویهfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeمقاله پژوهشیfa_IR
dc.contributor.departmentدانشیار-دانشکده مهندسی عمران- دانشگاه یزدfa_IR
dc.contributor.departmentکارشناس ارشدراه وترابری، دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه یزدfa_IR
dc.citation.volume1399
dc.citation.issue32
dc.citation.spage205
dc.citation.epage234
nlai.contributor.orcid0000-0003-3434-7603


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد