تأثیر جو یادگیری و ماهیت کار بر نگهداشت کارکنان با استعداد ناجا (مطالعه موردی- مرکز آموزش مرزبانی محمد رسول الله(ص) ناجا)
(ندگان)پدیدآور
علی نصر اصفهانی, دکتراکبرزاده, جعفرنوع مدرک
Textزبان مدرک
فارسیچکیده
هدف از پژوهش حاضر شناسایی تأثیر متغیر سازمانی جو یادگیری و ماهیت کار بر نگهداشت کارکنان با استعداد ناجا است. همچنین ارتباط متغیر های فردی سن ، سابقة کار و میزان تحصیلات با نگهداشت کارکنان مورد بررسی قرار می گیرد. متغیر جو یادگیری و ماهیت کار در قالب رویکردهای شکاف(که در آن بر شکافهای به وجود آمده میان وضعیت مطلوب و وضعیت موجود و حذف این شکاف ها تأکید می شود) و قدردانی (که در آن هدف یادگیری، پیشرفت و بهینه سازی فرآیند هاست) تعریف گردیده است. تحقیق حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر روش تحقیق توصیفی - پیمایشی است. جامعة آماری این تحقیق را پرسنل پایور مرکز آموزش مرزبانی محمد رسول الله (ص) ناجا تشکیل می دهند. به علت محدود بودن جامعة آماری مورد نظر، از روش سرشماری برای به دست آوردن داده ها از جامعه استفاده شده است که تعداد 150 پرسشنامه جمعآوری و مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته های پژوهش نشان می دهد که جو یادگیری و ماهیت کار مبتنی بر رویکرد قدردانی تأثیر مثبت و معنا داری بر نگهداشت کارکنان و تأثیر منفی و معناداری بر میل به ترک کارکنان دارد. از طرفی جو یادگیری و ماهیت کار مبتنی بر رویکرد شکاف بر نگهداشت کارکنان تأثیر معناداری ندارد ولی تأثیر مثبت و معناداری بر میل به ترک کارکنان مشاهده شد. در آزمون پیرسون نیز مشاهده گردید که بین متغیر سن کارکنان با میزان نگهداشت آنان همبستگی مثبت و معناداری وجود دارد. همچنین بین متغیر میزان تحصیلات و میل به ترک کارکنان همبستگی منفی و معناداری مشاهده شد و در مورد سایر عوامل همبستگی معنا داری مشاهده نگردید.
کلید واژگان
جو یادگیری و ماهیت کارکارکنان با استعداد
نگهداشت کارکنان
میل به ترک کارکنان
ناجا
شماره نشریه
35تاریخ نشر
2014-03-211393-01-01




