مقایسه کارکردهای اجرایی در دانشآموزان با آسیب شنوایی و دانشآموزان عادی
(ندگان)پدیدآور
رفیع خواه, محسنشیخ محمدی, عباسبرهان, اعظممهاجرانی, محمدنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
کارکردهای اجرایی اهمیت زیادی در رشد زبان، کنترل رفتار، مهارتهای سازشی، مهارتهای تحصیلی و اجتماعی دارند. با توجه به اهمیت کارکردهای اجرایی هدف پژوهش حاضر مقایسه کارکردهای اجرایی در دانشآموزان با آسیب شنوایی و دانشآموزان عادی است. در این مطالعه، که به روش تحلیلی- مقایسهای انجام شد، 22 دانشآموز با آسیب شنوایی شدید و عمیق و 22 دانشآموز بهنجار دبستانی در دو مؤلفهی انعطافپذیری ذهنی و برنامهریزی مورد مقایسه قرار گرفتند. ابزارهای به کار رفته در پژوهش عبارت بودند از آزمون تنظیم کارت ویسکانسین (WCST) و آزمون برج لندن (TOL). برای تحلیل دادهها از آزمون t استفاده شد. یافتههای این پژوهش نشان داد که بین دانشآموزان با آسیب شنوایی و دانشآموزان عادی در مؤلفههای انعطافپذیری و برنامهریزی/حل مسئله تفاوت معنادار وجود نداشت (05/0
کلید واژگان
کارکردهای اجراییانعطافپذیری ذهنی
برنامهریزی/حل مسئله
دانشآموزان با آسیب شنوایی
شماره نشریه
2تاریخ نشر
2014-06-221393-04-01
ناشر
انجمن علمی کودکان استثنایی ایرانسازمان پدید آورنده
کارشناس ارشد روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشگاه تهرانکارشناس ارشد روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشگاه تهران
دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشگاه تهران
کارشناس ارشد روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشگاه تهران
شاپا
2588-34882645-3630