نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorرفیع خواه, محسنfa_IR
dc.contributor.authorشیخ محمدی, عباسfa_IR
dc.contributor.authorبرهان, اعظمfa_IR
dc.contributor.authorمهاجرانی, محمدfa_IR
dc.date.accessioned1399-07-09T10:28:26Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-09-30T10:28:26Z
dc.date.available1399-07-09T10:28:26Zfa_IR
dc.date.available2020-09-30T10:28:26Z
dc.date.issued2014-06-22en_US
dc.date.issued1393-04-01fa_IR
dc.date.submitted2018-08-31en_US
dc.date.submitted1397-06-09fa_IR
dc.identifier.citationرفیع خواه, محسن, شیخ محمدی, عباس, برهان, اعظم, مهاجرانی, محمد. (1393). مقایسه کارکردهای اجرایی در دانش‌آموزان با آسیب شنوایی و دانش‌آموزان عادی. توانمندسازی کودکان استثنایی, 5(2)fa_IR
dc.identifier.issn2588-3488
dc.identifier.issn2645-3630
dc.identifier.urihttp://www.ceciranj.ir/article_68403.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/382325
dc.description.abstractکارکردهای اجرایی اهمیت زیادی در رشد زبان، کنترل رفتار، مهارت‌های سازشی، مهارت‌های تحصیلی و اجتماعی دارند. با توجه به اهمیت کارکردهای اجرایی هدف پژوهش حاضر مقایسه کارکردهای اجرایی در دانش‌آموزان با آسیب شنوایی و دانش‌آموزان عادی است. در این مطالعه، که به روش تحلیلی- مقایسه­ای انجام شد، 22 دانش‌آموز با آسیب شنوایی شدید و عمیق و 22 دانش­آموز بهنجار دبستانی در دو مؤلفه‌ی انعطاف‌پذیری ذهنی و برنامه­ریزی مورد مقایسه قرار گرفتند. ابزارهای به کار رفته در پژوهش عبارت بودند از آزمون تنظیم کارت ویسکانسین (WCST) و آزمون برج لندن (TOL). برای تحلیل داده‌ها از آزمون t استفاده شد. یافته­های این پژوهش نشان داد که بین دانش­آموزان با آسیب شنوایی و دانش­آموزان عادی در مؤلفه‌های انعطاف‌پذیری و برنامه­ریزی/حل مسئله تفاوت معنادار وجود نداشت (05/0<P). بنابراین می­توان گفت که اگرچه به طور کلی عملکرد دانش­آموزان با آسیب شنوایی در کارکردهای اجرایی ذهنی (انعطاف­پذیری و برنامه­ریزی/حل مسئله) ضعیف­تر از دانش­آموزان عادی بوده ولی این تفاوت از نظر آماری معنادار نمی‌باشد.fa_IR
dc.format.extent629
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherانجمن علمی کودکان استثنایی ایرانfa_IR
dc.relation.ispartofتوانمندسازی کودکان استثناییfa_IR
dc.relation.ispartofEmpowering Exceptional Childrenen_US
dc.subjectکارکردهای اجراییfa_IR
dc.subjectانعطاف‌پذیری ذهنیfa_IR
dc.subjectبرنامه‌ریزی/حل مسئلهfa_IR
dc.subjectدانش‌آموزان با آسیب شنواییfa_IR
dc.titleمقایسه کارکردهای اجرایی در دانش‌آموزان با آسیب شنوایی و دانش‌آموزان عادیfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeمقاله پژوهشیfa_IR
dc.contributor.departmentکارشناس ارشد روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشگاه تهرانfa_IR
dc.contributor.departmentکارشناس ارشد روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشگاه تهرانfa_IR
dc.contributor.departmentدانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشگاه تهرانfa_IR
dc.contributor.departmentکارشناس ارشد روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشگاه تهرانfa_IR
dc.citation.volume5
dc.citation.issue2


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد