| dc.contributor.author | رفیع خواه, محسن | fa_IR |
| dc.contributor.author | شیخ محمدی, عباس | fa_IR |
| dc.contributor.author | برهان, اعظم | fa_IR |
| dc.contributor.author | مهاجرانی, محمد | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1399-07-09T10:28:26Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2020-09-30T10:28:26Z | |
| dc.date.available | 1399-07-09T10:28:26Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2020-09-30T10:28:26Z | |
| dc.date.issued | 2014-06-22 | en_US |
| dc.date.issued | 1393-04-01 | fa_IR |
| dc.date.submitted | 2018-08-31 | en_US |
| dc.date.submitted | 1397-06-09 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | رفیع خواه, محسن, شیخ محمدی, عباس, برهان, اعظم, مهاجرانی, محمد. (1393). مقایسه کارکردهای اجرایی در دانشآموزان با آسیب شنوایی و دانشآموزان عادی. توانمندسازی کودکان استثنایی, 5(2) | fa_IR |
| dc.identifier.issn | 2588-3488 | |
| dc.identifier.issn | 2645-3630 | |
| dc.identifier.uri | http://www.ceciranj.ir/article_68403.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/382325 | |
| dc.description.abstract | کارکردهای اجرایی اهمیت زیادی در رشد زبان، کنترل رفتار، مهارتهای سازشی، مهارتهای تحصیلی و اجتماعی دارند. با توجه به اهمیت کارکردهای اجرایی هدف پژوهش حاضر مقایسه کارکردهای اجرایی در دانشآموزان با آسیب شنوایی و دانشآموزان عادی است. در این مطالعه، که به روش تحلیلی- مقایسهای انجام شد، 22 دانشآموز با آسیب شنوایی شدید و عمیق و 22 دانشآموز بهنجار دبستانی در دو مؤلفهی انعطافپذیری ذهنی و برنامهریزی مورد مقایسه قرار گرفتند. ابزارهای به کار رفته در پژوهش عبارت بودند از آزمون تنظیم کارت ویسکانسین (WCST) و آزمون برج لندن (TOL). برای تحلیل دادهها از آزمون t استفاده شد. یافتههای این پژوهش نشان داد که بین دانشآموزان با آسیب شنوایی و دانشآموزان عادی در مؤلفههای انعطافپذیری و برنامهریزی/حل مسئله تفاوت معنادار وجود نداشت (05/0<P). بنابراین میتوان گفت که اگرچه به طور کلی عملکرد دانشآموزان با آسیب شنوایی در کارکردهای اجرایی ذهنی (انعطافپذیری و برنامهریزی/حل مسئله) ضعیفتر از دانشآموزان عادی بوده ولی این تفاوت از نظر آماری معنادار نمیباشد. | fa_IR |
| dc.format.extent | 629 | |
| dc.format.mimetype | application/pdf | |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.publisher | انجمن علمی کودکان استثنایی ایران | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | توانمندسازی کودکان استثنایی | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | Empowering Exceptional Children | en_US |
| dc.subject | کارکردهای اجرایی | fa_IR |
| dc.subject | انعطافپذیری ذهنی | fa_IR |
| dc.subject | برنامهریزی/حل مسئله | fa_IR |
| dc.subject | دانشآموزان با آسیب شنوایی | fa_IR |
| dc.title | مقایسه کارکردهای اجرایی در دانشآموزان با آسیب شنوایی و دانشآموزان عادی | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.type | مقاله پژوهشی | fa_IR |
| dc.contributor.department | کارشناس ارشد روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشگاه تهران | fa_IR |
| dc.contributor.department | کارشناس ارشد روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشگاه تهران | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشگاه تهران | fa_IR |
| dc.contributor.department | کارشناس ارشد روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشگاه تهران | fa_IR |
| dc.citation.volume | 5 | |
| dc.citation.issue | 2 | |