اثربخشی بازیها و فعالیتهای مبتنی بر پروژه شِر بر سرزندگی و بازیگوشی کودکان آهستهگام
(ندگان)پدیدآور
قاسم زاده, سوگندنقدی, نیرهنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر بازیها و فعالیتهای مبتنی بر پروژه شِر بر سرزندگی و بازیگوشی کودکان آهستهگام انجامشده است. روش: جامعه آماری پژوهش حاضر کلیه دانشآموزان آهستهگام 6 تا 8 ساله در شهر اصفهان که در سال تحصیلی 96-1395 مشغول به تحصیل بودند. نمونه پژوهش، شامل 30 دانشآموز آهستهگام بودند که بهصورت در دسترس انتخاب و بهصورت تصادفی به دو گروه آزمایش (15 نفر) و گروه کنترل (15 نفر) تقسیم شدند. ابزار پژوهش، مقیاس سرزندگی و مقیاس بازیگوشی کودکان بود. به گروه آزمایش در 24 جلسه یکساعته، بازیها و فعالیتهای مبتنی بر پروژه شِر آموزش داده شد و گروه کنترل تحت هیچگونه آموزشی قرار نگرفت. برای تحلیل دادههای پژوهش از نرمافزار SPSS نسخه 21 و آزمون تحلیل کوواریانس چندمتغیره استفاده شد. یافتهها: نتایج نشان داد که بازیها و فعالیتهای مبتنی بر پروژه شِر بر سرزندگی (001/0=P) و نیز مؤلفههای بازیگوشی از قبیل انگیختگی فیزیکی (001/0=P)، انگیختگی اجتماعی (001/0=P)، انگیختگی شناختی (001/0=P)، شادی آشکار (001/0=P) و حس شوخطبعی (001/0=P) در کودکان آهسته گام تأثیر دارد. نتیجهگیری: با توجه به این نتایج، میتوان اینگونه قضاوت کرد که بازیها و فعالیتهای مبتنی بر پروژه شِر روش مناسبی جهت بهبود سرزندگی و بازیگوشی در کودکان آهسته گام است و میتوان از آن در مراکز آموزشی و توانبخشی بهره برد.
کلید واژگان
بازیگوشیبازیها و فعالیتهای مبتنی بر پروژه شِر
کودکان آهسته گام
سرزندگی
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2017-03-211396-01-01
ناشر
انجمن علمی کودکان استثنایی ایرانشاپا
2588-34882645-3630




