• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • توانمندسازی کودکان استثنایی
    • دوره 8, شماره 1
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • توانمندسازی کودکان استثنایی
    • دوره 8, شماره 1
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    اﺛﺮﺑﺨﺸﯽ آﻣﻮزش ﺷﻨﺎﺧﺘﯽ ﺑﺮ ﻣﯿﺰان ﺗﻮﺟﻪ و ﺣﺎﻓﻈﻪ ﻓﻌﺎل ﮐﻮدﮐﺎن ﺑﺎ اﺧﺘﻼل ﮐﻢﺗﻮﺟﻬﯽ

    (ندگان)پدیدآور
    ﺑﻬﺮوز ﺳﺮﭼﺸﻤﻪ, ﺳﻌﯿﺪهعاشوری, ﻣﺤﻤﺪانصاری شهیدی, مجتبی
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    1.766 مگابایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    ﻫﺪف: اﯾﻦ ﭘﮋوﻫﺶ ﺑﺎ ﻫﺪف ﺗﻌﯿﯿﻦ اﺛﺮﺑﺨﺸـــﯽ آﻣﻮزش ﺷـــﻨﺎﺧﺘﯽ ﺑﺮ ﻣﯿﺰان ﺗﻮﺟﻪ و ﺣﺎﻓﻈﻪ ﻓﻌﺎل داﻧﺶآﻣﻮزان دﺧﺘﺮ ﺑﺎ اﺧﺘﻼل ﮐﻢﺗﻮﺟﻬﯽ دﺧﺘﺮ ﺑﺎ اﺧﺘﻼل 03 ﺑﯿﺶﻓﻌﺎﻟﯽ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ.روش: ﭘﮋوﻫﺶ ﺣﺎﺿﺮ، ﯾﮏ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ ﺷﺒﻪآزﻣﺎﯾﺸﯽ ﺑﺎ ﻃﺮح ﭘﯿﺶآزﻣﻮن- ﭘﺲآزﻣﻮن و ﮔﺮوه ﮐﻨﺘﺮل ﺑﻮد. ﺳﺎﻟﻪ ﺑﻪ روش ﻧﻤﻮﻧﻪﮔﯿﺮی در دﺳﺘﺮس از ﻣﺪارس ﺷﻬﺮﺳﺘﺎن ﮐﻬﺮﯾﺰک اﻧﺘﺨﺎب ﺷﺪﻧﺪ و ﺑﻪﻃﻮر ﻣﺴﺎوی در ﯾﮑﯽ از 11   ﺗﺎ 9ﮐﻢﺗﻮﺟﻬﯽ ﺑﯿﺶﻓﻌﺎﻟﯽ ﺟﻠﺴﻪ؛ ﻫﺮ ﺟﻠﺴﻪ 2 ﺟﻠﺴﻪ آﻣﻮزش )ﻫﻔﺘﻪای 13  داﻧﺶآﻣﻮز( ﺟﺎﯾﮕﺰﯾﻦ ﺷﺪﻧﺪ. ﮔﺮوه آزﻣﺎﯾﺸﯽ، در 11دو ﮔﺮوه آزﻣﺎﯾﺶ و ﮔﺮوه ﮐﻨﺘﺮل )ﻫﺮ ﮔﺮوه  دﻗﯿﻘﻪ( ﺷﺮﮐﺖ ﮐﺮدﻧﺪ درﺣﺎﻟﯽﮐﻪ ﮔﺮوه ﮐﻨﺘﺮل در اﯾﻦ ﺟﻠ ﺴﺎت ﺷﺮﮐﺖ ﻧﮑﺮد. آزﻣﻮدﻧﯽﻫﺎ ﺑﺎ ا ﺳﺘﻔﺎده از آزﻣﻮن رﻧﮓ- واژه ا ﺳﺘﺮوپ و آزﻣﻮن 03  22 ﻧﺴــﺨﻪSPSSﺣﺎﻓﻈﻪ ﻓﻌﺎل ﻣﻮرد ارزﯾﺎﺑﯽ ﻗﺮار ﮔﺮﻓﺘﻨﺪ. دادهﻫﺎ ﺑﺎ اﺳــﺘﻔﺎده از ﺗﺤﻠﯿﻞ ﮐﻮوارﯾﺎﻧﺲ ﭼﻨﺪ ﻣﺘﻐﯿﺮی ﺑﺎ ﺑﻪﮐﺎرﮔﯿﺮی ﻧﺮم اﻓﺰار ﺗﺤﻠﯿﻞ ﺷـــﺪﻧﺪ.ﯾﺎﻓﺘﻪﻫﺎ: ﯾﺎﻓﺘﻪﻫﺎ ﻧﺸـــﺎن داد ﮐﻪ ﮔﺮوه آزﻣﺎﯾﺶ و ﮐﻨﺘﺮل ﺣﺪاﻗﻞ در ﯾﮑﯽ از ﻣﺘﻐﯿﺮﻫﺎی ﺗﻮﺟﻪ و ﺣﺎﻓﻈﻪ ﻓﻌﺎل ﺗﻔﺎوت ﻣﻌﻨﺎداری دارﻧﺪ. ﻧﺘﺎﯾﺞ ﺗﺤﻠﯿﻞ ﮐﻮوارﯾﺎﻧﺲ ﭼﻨﺪ ﻣﺘﻐﯿﺮی ﻧ ﺸﺎن داد ﮐﻪ آﻣﻮزش ﺷﻨﺎﺧﺘﯽ ﺑﺮ ﺗﻮﺟﻪ و ﺣﺎﻓﻈﻪ ﻓﻌﺎل داﻧﺶآﻣﻮزان ﺑﺎ اﺧﺘﻼل ﮐﻢﺗﻮﺟﻬﯽ ﺑﯿﺶﻓﻌﺎﻟﯽ اﺛﺮ ﻣﺜﺒﺖ و ﻣﻌﻨﺎداری دا ﺷﺘﻪ ا ﺳﺖ.ﻧﺘﯿﺠﻪﮔﯿﺮی: ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ آﻣﻮز ﺷﯽ ﺷﻨﺎﺧﺘﯽ ﺳﺒﺐ ﺑﻬﺒﻮد ﺗﻮﺟﻪ و ﺣﺎﻓﻈﻪ ﻓﻌﺎل داﻧﺶآﻣﻮزان ﺑﺎ اﺧﺘﻼل ﮐﻢﺗﻮﺟﻬﯽ ﺑﯿﺶﻓﻌﺎﻟﯽ ﺷﺪه اﺳﺖ. ﭘﯿﺸﻨﻬﺎد ﻣﯽﺷﻮد ﺑﺎ ﻃﺮاﺣﯽ و اﺟﺮای ﭼﻨﯿﻦ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪﻫﺎﯾﯽ، ﺑﺘﻮان ﺗﻮﺟﻪ و ﺣﺎﻓﻈﻪ ﻓﻌﺎل اﯾﻦ داﻧﺶآﻣﻮزان را ارﺗﻘﺎء ﺑﺨﺸﯿﺪ.
    کلید واژگان
    آموزش شناختی
    توجه
    حافظه فعال

    شماره نشریه
    1
    تاریخ نشر
    2017-03-21
    1396-01-01
    ناشر
    انجمن علمی کودکان استثنایی ایران

    شاپا
    2588-3488
    2645-3630
    URI
    http://www.ceciranj.ir/article_63533.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/382304

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب