اﺛﺮﺑﺨﺸﯽ آﻣﻮزش ﺷﻨﺎﺧﺘﯽ ﺑﺮ ﻣﯿﺰان ﺗﻮﺟﻪ و ﺣﺎﻓﻈﻪ ﻓﻌﺎل ﮐﻮدﮐﺎن ﺑﺎ اﺧﺘﻼل ﮐﻢﺗﻮﺟﻬﯽ
(ندگان)پدیدآور
ﺑﻬﺮوز ﺳﺮﭼﺸﻤﻪ, ﺳﻌﯿﺪهعاشوری, ﻣﺤﻤﺪانصاری شهیدی, مجتبینوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
ﻫﺪف: اﯾﻦ ﭘﮋوﻫﺶ ﺑﺎ ﻫﺪف ﺗﻌﯿﯿﻦ اﺛﺮﺑﺨﺸـــﯽ آﻣﻮزش ﺷـــﻨﺎﺧﺘﯽ ﺑﺮ ﻣﯿﺰان ﺗﻮﺟﻪ و ﺣﺎﻓﻈﻪ ﻓﻌﺎل داﻧﺶآﻣﻮزان دﺧﺘﺮ ﺑﺎ اﺧﺘﻼل ﮐﻢﺗﻮﺟﻬﯽ دﺧﺘﺮ ﺑﺎ اﺧﺘﻼل 03 ﺑﯿﺶﻓﻌﺎﻟﯽ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ.روش: ﭘﮋوﻫﺶ ﺣﺎﺿﺮ، ﯾﮏ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ ﺷﺒﻪآزﻣﺎﯾﺸﯽ ﺑﺎ ﻃﺮح ﭘﯿﺶآزﻣﻮن- ﭘﺲآزﻣﻮن و ﮔﺮوه ﮐﻨﺘﺮل ﺑﻮد. ﺳﺎﻟﻪ ﺑﻪ روش ﻧﻤﻮﻧﻪﮔﯿﺮی در دﺳﺘﺮس از ﻣﺪارس ﺷﻬﺮﺳﺘﺎن ﮐﻬﺮﯾﺰک اﻧﺘﺨﺎب ﺷﺪﻧﺪ و ﺑﻪﻃﻮر ﻣﺴﺎوی در ﯾﮑﯽ از 11   ﺗﺎ 9ﮐﻢﺗﻮﺟﻬﯽ ﺑﯿﺶﻓﻌﺎﻟﯽ ﺟﻠﺴﻪ؛ ﻫﺮ ﺟﻠﺴﻪ 2 ﺟﻠﺴﻪ آﻣﻮزش )ﻫﻔﺘﻪای 13  داﻧﺶآﻣﻮز( ﺟﺎﯾﮕﺰﯾﻦ ﺷﺪﻧﺪ. ﮔﺮوه آزﻣﺎﯾﺸﯽ، در 11دو ﮔﺮوه آزﻣﺎﯾﺶ و ﮔﺮوه ﮐﻨﺘﺮل )ﻫﺮ ﮔﺮوه  دﻗﯿﻘﻪ( ﺷﺮﮐﺖ ﮐﺮدﻧﺪ درﺣﺎﻟﯽﮐﻪ ﮔﺮوه ﮐﻨﺘﺮل در اﯾﻦ ﺟﻠ ﺴﺎت ﺷﺮﮐﺖ ﻧﮑﺮد. آزﻣﻮدﻧﯽﻫﺎ ﺑﺎ ا ﺳﺘﻔﺎده از آزﻣﻮن رﻧﮓ- واژه ا ﺳﺘﺮوپ و آزﻣﻮن 03  22 ﻧﺴــﺨﻪSPSSﺣﺎﻓﻈﻪ ﻓﻌﺎل ﻣﻮرد ارزﯾﺎﺑﯽ ﻗﺮار ﮔﺮﻓﺘﻨﺪ. دادهﻫﺎ ﺑﺎ اﺳــﺘﻔﺎده از ﺗﺤﻠﯿﻞ ﮐﻮوارﯾﺎﻧﺲ ﭼﻨﺪ ﻣﺘﻐﯿﺮی ﺑﺎ ﺑﻪﮐﺎرﮔﯿﺮی ﻧﺮم اﻓﺰار ﺗﺤﻠﯿﻞ ﺷـــﺪﻧﺪ.ﯾﺎﻓﺘﻪﻫﺎ: ﯾﺎﻓﺘﻪﻫﺎ ﻧﺸـــﺎن داد ﮐﻪ ﮔﺮوه آزﻣﺎﯾﺶ و ﮐﻨﺘﺮل ﺣﺪاﻗﻞ در ﯾﮑﯽ از ﻣﺘﻐﯿﺮﻫﺎی ﺗﻮﺟﻪ و ﺣﺎﻓﻈﻪ ﻓﻌﺎل ﺗﻔﺎوت ﻣﻌﻨﺎداری دارﻧﺪ. ﻧﺘﺎﯾﺞ ﺗﺤﻠﯿﻞ ﮐﻮوارﯾﺎﻧﺲ ﭼﻨﺪ ﻣﺘﻐﯿﺮی ﻧ ﺸﺎن داد ﮐﻪ آﻣﻮزش ﺷﻨﺎﺧﺘﯽ ﺑﺮ ﺗﻮﺟﻪ و ﺣﺎﻓﻈﻪ ﻓﻌﺎل داﻧﺶآﻣﻮزان ﺑﺎ اﺧﺘﻼل ﮐﻢﺗﻮﺟﻬﯽ ﺑﯿﺶﻓﻌﺎﻟﯽ اﺛﺮ ﻣﺜﺒﺖ و ﻣﻌﻨﺎداری دا ﺷﺘﻪ ا ﺳﺖ.ﻧﺘﯿﺠﻪﮔﯿﺮی: ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ آﻣﻮز ﺷﯽ ﺷﻨﺎﺧﺘﯽ ﺳﺒﺐ ﺑﻬﺒﻮد ﺗﻮﺟﻪ و ﺣﺎﻓﻈﻪ ﻓﻌﺎل داﻧﺶآﻣﻮزان ﺑﺎ اﺧﺘﻼل ﮐﻢﺗﻮﺟﻬﯽ ﺑﯿﺶﻓﻌﺎﻟﯽ ﺷﺪه اﺳﺖ. ﭘﯿﺸﻨﻬﺎد ﻣﯽﺷﻮد ﺑﺎ ﻃﺮاﺣﯽ و اﺟﺮای ﭼﻨﯿﻦ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪﻫﺎﯾﯽ، ﺑﺘﻮان ﺗﻮﺟﻪ و ﺣﺎﻓﻈﻪ ﻓﻌﺎل اﯾﻦ داﻧﺶآﻣﻮزان را ارﺗﻘﺎء ﺑﺨﺸﯿﺪ.
کلید واژگان
آموزش شناختیتوجه
حافظه فعال
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2017-03-211396-01-01
ناشر
انجمن علمی کودکان استثنایی ایرانشاپا
2588-34882645-3630




