مقایسه مهارتهای ادراک دیداری و توجه انتخابی دانشآموزان مقطع ابتدایی با و بدون اختلال خواندن
(ندگان)پدیدآور
حسنی راد, مرجانارجمندنیا, علی اکبرباقری, فریبرزنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف: پژوهش حاضر با هدف مقایسه مهارتهای ادراک دیداری و توجه انتخابی دانشآموزان مقطع ابتدایی با و بدون اختلال خواندن انجام شد. روش: جامعه آماری پژوهش حاضر شامل کلیه دانشآموزان دختر و پسر پایۀ سوم مقطع ابتدایی، با و بدون اختلالات خواندن، مشغول به تحصیل در مدارس عادی، و نیز مراکز ناتواناییهای یادگیری شهر تهران در سال تحصیلی 93-94 بود که با استفاده از روش نمونهگیری در دسترس تعداد 40  نفر دانشآموز نارساخوان (20 دختر و 20 پسر) و 40 نفر دانشآموز بدون مشکل نارساخوانی (20 دختر و 20 پسر)  به عنوان نمونه برگزیده شدند. برای جمعآوری اطلاعات از «آزمون رشد ادراک بینایی فراستیگ» و «آزمون توجه انتخابی، تمرکز و تلاشمندی d2» استفاده شد. یافتهها: به منظور تجزیه و تحلیل دادهها از روشهای آماری در دو سطح توصیفی و استنباطی (آزمون تحلیل واریانس تک متغیره)  استفاده گردید. نتایج تحلیل آماری دادهها نشان داد که بین مهارتهای ادراک دیداری (در هر پنج خردهمهارت) و مهارت توجه انتخابی دانشآموزان پایۀ سوم مقطع ابتدایی با و بدون اختلال خواندن، تفاوت وجود دارد. نتیجهگیری: نتایج پژوهش حاضر حاکی از آن بود که دانشآموزان نارساخوان در مهارتهای ادراک دیداری (در هر پنج خردهمهارت) و مهارت توجه انتخابی از دانشآموزان بدون اختلال خواندن عملکرد ضعیفتری دارند.
کلید واژگان
ادراک بیناییتوجه انتخابی
نارساخوانی
شماره نشریه
4تاریخ نشر
2016-12-211395-10-01
ناشر
انجمن علمی کودکان استثنایی ایرانسازمان پدید آورنده
دانشجوی دکترای تخصصی روانشناسی دانشگاه تهراندانشیار دانشگاه تهران
استادیار دانشگاه آزاد، واحد علوم و تحقیقات تهران
شاپا
2588-34882645-3630




