• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • تفکر وکودک
    • دوره 10, شماره 2
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • تفکر وکودک
    • دوره 10, شماره 2
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    بررسی دیدگاه برساخت‌گرایی اجتماعی درباره کودکی، و آموزه‌های آن برای برنامه آموزش تفکر به کودکان

    (ندگان)پدیدآور
    شیخه, رضاصفایی مقدم, مسعودپاک سرشت, محمد جعفرمرعشی, منصور
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    241.6کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    علمی-پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    هدف این پژوهش بررسی دیدگاه برساخت گرایی اجتماعی در باره کودکی است و آنچه این دیدگاه برای برنامه آموزش تفکر به کودکان دارد. پژوهش با روش فلسفی صورت گرفته است. برساخت­گرایی اجتماعی دیدگاهی است که کودک و دوره کودکی را برساخته­ای اجتماعی-فرهنگی می­داند و نه امری طبیعی. بر این اساس، کودک از ویژگی­های رشدیِ طبیعیِ ثابت برخوردار نیست، در عین حال صلاحیت کافی برای این که به عنوان عامل اجتماعی به حساب آید را دارا می باشد. برخلاف باورهای سنتی، در این دیدگاه کودک نه ارزش ابزاری، بلکه ارزش ذاتی دارد. برساخت­گرایی اجتماعی تفکر کودک را مستقل از بزرگسال و برخوردار از سرشتی اجتماعی می­داند. این مکتب بر گفتمان­های چندگانه پست­مدرنیسم، فمینیسم پساساختارگرا، پسااستعمارگرایی و جامعه­شناسی جدید کودکی مبتنی است. برخی از آموزه­های منتج از برساخت­گرایی اجتماعی کودکی در زمینه آموزش تفکر به کودکان از این قرار هستند: بافت­ و زمینه­های فرهنگی و اجتماعی در آموزش تفکر به کودکان اهمیت می­یابد، آموزش تفکر به صورت گروهی برجسته می­شود. بر روابط تعاملی، یادگیری مشارکتی، دوستی­ها و بازی­های نمایشی کودکان تأکید می­شود. نقش نهادهای غیر رسمی در کنار نهاد رسمی آموزش و پرورش در جریان رشد تفکر کودک بیش از پیش اهمیت می­یابد.
    کلید واژگان
    برساخت گرایی اجتماعی کودکی
    کودک
    آموزش تفکر
    روش فلسفی

    شماره نشریه
    2
    تاریخ نشر
    2020-02-20
    1398-12-01
    ناشر
    پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگی
    IHCS
    سازمان پدید آورنده
    دکترای فلسفه تعلیم و تربیت
    استاد گروه فلسفه تعلیم و تربیت، دانشگاه شهید چمران اهواز،
    استاد گروه فلسفه تعلیم و تربیت، دانشگاه شهید چمران اهواز،
    دانشیار گروه فلسفه تعلیم و تربیت، دانشگاه شهید چمران اهواز

    شاپا
    2383-0700
    2383-0719
    URI
    http://fabak.ihcs.ac.ir/article_4859.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/379751

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب