• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • تفکر وکودک
    • دوره 9, شماره 1
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • تفکر وکودک
    • دوره 9, شماره 1
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    تحلیل نشانه شناختی یک مجموعه تلویزیونی کودک و بررسی نقش آن در آموزش کودکان(با رویکرد رمزگان بارتی)

    (ندگان)پدیدآور
    اسحاقی, مهدیهشریفی مقدم, آزاده
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    283.9کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    علمی-پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    نقش تلویزیون در آموزش کودکان به­دلیل دراختیار داشتن همزمان ابزارهای مختلفِ صوت و تصویر از اهمیّت ویژه­ای برخوردار است. پژوهش حاضر به تحلیل نشانه­شناختی و بررسی نقش آموزشی یک مجموعه‌ی تلویزیونی کودک با نام "محلة گل و بلبل"  محصول شبکه دو سیما پرداخته­است. طبق نظر ویگوتسکی (1981) فعالیتهای عالی ذهنی کودک زمانی آغاز می­شود که تصویری از جهان پیرامون در ذهن کودک ایجاد شود و بتواند خصوصیاتی از محرکها را در ذهن انتزاع کند و آنها را با تجربه­های پیشین بسنجد، مقایسه کند و به نتیجه برسد. در این پژوهش، در چارچوب رمزگان بارتی به تحلیل نشانه­شناختی این مجموعه پرداخته­شد ، بدین منظور 720 دقیقه شامل 12 قسمت 60 دقیقه­ای مورد بررسی قرار­گرفت، تا مشخص شود تا چه حد از رمزگان بارتی در جهت فعال­سازی فعالیتهای ذهن کودک برای شناخت و درک بهتر مفاهیم مورد نظر استفاده شده­است و سپس تحلیلی از یافته­های حاصل برای ارزیابی کارکرد آموزشی این مجموعه بر پایه­ی دیدگاههای لاسول و گربنر ارائه شد. نتایج حاکی از این بود که رمزگان بارتی هم در طراحی شخصیت­ها و هم در طراحی داستان­های این مجموعه درنظر گرفته­شده­است و از این حیث  و با توجه به نظریه­های لاسول و گربنر می­توان این مجموعه‌ را مجموعه‌ای موفق در جهت آموزش کودکان به شمار آورد.
    کلید واژگان
    نشانه
    تحلیل نشانه‌شناختی
    آموزش کودک
    رمزگان بارتی
    فعال‌سازی فعالیت‌های عالی ذهن

    شماره نشریه
    1
    تاریخ نشر
    2018-08-23
    1397-06-01
    ناشر
    پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگی
    IHCS
    سازمان پدید آورنده
    دانشجوی دکتری زبانشناسی همگانی، دانشگاه تهران.
    دانشیار گروه زبان انگلیسی، دانشگاه شهید باهنر کرمان.

    شاپا
    2383-0700
    2383-0719
    URI
    http://fabak.ihcs.ac.ir/article_3940.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/379728

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب