تحلیل نشانه شناختی یک مجموعه تلویزیونی کودک و بررسی نقش آن در آموزش کودکان(با رویکرد رمزگان بارتی)
(ندگان)پدیدآور
اسحاقی, مهدیهشریفی مقدم, آزادهنوع مدرک
Textعلمی-پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
نقش تلویزیون در آموزش کودکان بهدلیل دراختیار داشتن همزمان ابزارهای مختلفِ صوت و تصویر از اهمیّت ویژهای برخوردار است. پژوهش حاضر به تحلیل نشانهشناختی و بررسی نقش آموزشی یک مجموعهی تلویزیونی کودک با نام "محلة گل و بلبل"  محصول شبکه دو سیما پرداختهاست. طبق نظر ویگوتسکی (1981) فعالیتهای عالی ذهنی کودک زمانی آغاز میشود که تصویری از جهان پیرامون در ذهن کودک ایجاد شود و بتواند خصوصیاتی از محرکها را در ذهن انتزاع کند و آنها را با تجربههای پیشین بسنجد، مقایسه کند و به نتیجه برسد. در این پژوهش، در چارچوب رمزگان بارتی به تحلیل نشانهشناختی این مجموعه پرداختهشد ، بدین منظور 720 دقیقه شامل 12 قسمت 60 دقیقهای مورد بررسی قرارگرفت، تا مشخص شود تا چه حد از رمزگان بارتی در جهت فعالسازی فعالیتهای ذهن کودک برای شناخت و درک بهتر مفاهیم مورد نظر استفاده شدهاست و سپس تحلیلی از یافتههای حاصل برای ارزیابی کارکرد آموزشی این مجموعه بر پایهی دیدگاههای لاسول و گربنر ارائه شد. نتایج حاکی از این بود که رمزگان بارتی هم در طراحی شخصیتها و هم در طراحی داستانهای این مجموعه درنظر گرفتهشدهاست و از این حیث  و با توجه به نظریههای لاسول و گربنر میتوان این مجموعه را مجموعهای موفق در جهت آموزش کودکان به شمار آورد.
کلید واژگان
نشانهتحلیل نشانهشناختی
آموزش کودک
رمزگان بارتی
فعالسازی فعالیتهای عالی ذهن
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2018-08-231397-06-01
ناشر
پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیIHCS
سازمان پدید آورنده
دانشجوی دکتری زبانشناسی همگانی، دانشگاه تهران.دانشیار گروه زبان انگلیسی، دانشگاه شهید باهنر کرمان.
شاپا
2383-07002383-0719




