نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorاسحاقی, مهدیهfa_IR
dc.contributor.authorشریفی مقدم, آزادهfa_IR
dc.date.accessioned1399-07-09T10:20:29Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-09-30T10:20:29Z
dc.date.available1399-07-09T10:20:29Zfa_IR
dc.date.available2020-09-30T10:20:29Z
dc.date.issued2018-08-23en_US
dc.date.issued1397-06-01fa_IR
dc.date.submitted2018-05-10en_US
dc.date.submitted1397-02-20fa_IR
dc.identifier.citationاسحاقی, مهدیه, شریفی مقدم, آزاده. (1397). تحلیل نشانه شناختی یک مجموعه تلویزیونی کودک و بررسی نقش آن در آموزش کودکان(با رویکرد رمزگان بارتی). تفکر وکودک, 9(1), 95-114.fa_IR
dc.identifier.issn2383-0700
dc.identifier.issn2383-0719
dc.identifier.urihttp://fabak.ihcs.ac.ir/article_3940.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/379728
dc.description.abstractنقش تلویزیون در آموزش کودکان به­دلیل دراختیار داشتن همزمان ابزارهای مختلفِ صوت و تصویر از اهمیّت ویژه­ای برخوردار است. پژوهش حاضر به تحلیل نشانه­شناختی و بررسی نقش آموزشی یک مجموعه‌ی تلویزیونی کودک با نام "محلة گل و بلبل"  محصول شبکه دو سیما پرداخته­است. طبق نظر ویگوتسکی (1981) فعالیتهای عالی ذهنی کودک زمانی آغاز می­شود که تصویری از جهان پیرامون در ذهن کودک ایجاد شود و بتواند خصوصیاتی از محرکها را در ذهن انتزاع کند و آنها را با تجربه­های پیشین بسنجد، مقایسه کند و به نتیجه برسد. در این پژوهش، در چارچوب رمزگان بارتی به تحلیل نشانه­شناختی این مجموعه پرداخته­شد ، بدین منظور 720 دقیقه شامل 12 قسمت 60 دقیقه­ای مورد بررسی قرار­گرفت، تا مشخص شود تا چه حد از رمزگان بارتی در جهت فعال­سازی فعالیتهای ذهن کودک برای شناخت و درک بهتر مفاهیم مورد نظر استفاده شده­است و سپس تحلیلی از یافته­های حاصل برای ارزیابی کارکرد آموزشی این مجموعه بر پایه­ی دیدگاههای لاسول و گربنر ارائه شد. نتایج حاکی از این بود که رمزگان بارتی هم در طراحی شخصیت­ها و هم در طراحی داستان­های این مجموعه درنظر گرفته­شده­است و از این حیث  و با توجه به نظریه­های لاسول و گربنر می­توان این مجموعه‌ را مجموعه‌ای موفق در جهت آموزش کودکان به شمار آورد.fa_IR
dc.format.extent283
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherپژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیfa_IR
dc.publisherIHCSen_US
dc.relation.ispartofتفکر وکودکfa_IR
dc.relation.ispartofThinking and Childrenen_US
dc.subjectنشانهfa_IR
dc.subjectتحلیل نشانه‌شناختیfa_IR
dc.subjectآموزش کودکfa_IR
dc.subjectرمزگان بارتیfa_IR
dc.subjectفعال‌سازی فعالیت‌های عالی ذهنfa_IR
dc.titleتحلیل نشانه شناختی یک مجموعه تلویزیونی کودک و بررسی نقش آن در آموزش کودکان(با رویکرد رمزگان بارتی)fa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeعلمی-پژوهشیfa_IR
dc.contributor.departmentدانشجوی دکتری زبانشناسی همگانی، دانشگاه تهران.fa_IR
dc.contributor.departmentدانشیار گروه زبان انگلیسی، دانشگاه شهید باهنر کرمان.fa_IR
dc.citation.volume9
dc.citation.issue1
dc.citation.spage95
dc.citation.epage114


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد