| dc.contributor.author | اسحاقی, مهدیه | fa_IR | 
| dc.contributor.author | شریفی مقدم, آزاده | fa_IR | 
| dc.date.accessioned | 1399-07-09T10:20:29Z | fa_IR | 
| dc.date.accessioned | 2020-09-30T10:20:29Z |  | 
| dc.date.available | 1399-07-09T10:20:29Z | fa_IR | 
| dc.date.available | 2020-09-30T10:20:29Z |  | 
| dc.date.issued | 2018-08-23 | en_US | 
| dc.date.issued | 1397-06-01 | fa_IR | 
| dc.date.submitted | 2018-05-10 | en_US | 
| dc.date.submitted | 1397-02-20 | fa_IR | 
| dc.identifier.citation | اسحاقی, مهدیه, شریفی مقدم, آزاده. (1397). تحلیل نشانه شناختی یک مجموعه تلویزیونی کودک و بررسی نقش آن در آموزش کودکان(با رویکرد رمزگان بارتی). تفکر وکودک, 9(1), 95-114. | fa_IR | 
| dc.identifier.issn | 2383-0700 |  | 
| dc.identifier.issn | 2383-0719 |  | 
| dc.identifier.uri | http://fabak.ihcs.ac.ir/article_3940.html |  | 
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/379728 |  | 
| dc.description.abstract | نقش تلویزیون در آموزش کودکان بهدلیل دراختیار داشتن همزمان ابزارهای مختلفِ صوت و تصویر از اهمیّت ویژهای برخوردار است. پژوهش حاضر به تحلیل نشانهشناختی و بررسی نقش آموزشی یک مجموعهی تلویزیونی کودک با نام "محلة گل و بلبل"  محصول شبکه دو سیما پرداختهاست. طبق نظر ویگوتسکی (1981) فعالیتهای عالی ذهنی کودک زمانی آغاز میشود که تصویری از جهان پیرامون در ذهن کودک ایجاد شود و بتواند خصوصیاتی از محرکها را در ذهن انتزاع کند و آنها را با تجربههای پیشین بسنجد، مقایسه کند و به نتیجه برسد. در این پژوهش، در چارچوب رمزگان بارتی به تحلیل نشانهشناختی این مجموعه پرداختهشد ، بدین منظور 720 دقیقه شامل 12 قسمت 60 دقیقهای مورد بررسی قرارگرفت، تا مشخص شود تا چه حد از رمزگان بارتی در جهت فعالسازی فعالیتهای ذهن کودک برای شناخت و درک بهتر مفاهیم مورد نظر استفاده شدهاست و سپس تحلیلی از یافتههای حاصل برای ارزیابی کارکرد آموزشی این مجموعه بر پایهی دیدگاههای لاسول و گربنر ارائه شد. نتایج حاکی از این بود که رمزگان بارتی هم در طراحی شخصیتها و هم در طراحی داستانهای این مجموعه درنظر گرفتهشدهاست و از این حیث  و با توجه به نظریههای لاسول و گربنر میتوان این مجموعه را مجموعهای موفق در جهت آموزش کودکان به شمار آورد. | fa_IR | 
| dc.format.extent | 283 |  | 
| dc.format.mimetype | application/pdf |  | 
| dc.language | فارسی |  | 
| dc.language.iso | fa_IR |  | 
| dc.publisher | پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگی | fa_IR | 
| dc.publisher | IHCS | en_US | 
| dc.relation.ispartof | تفکر وکودک | fa_IR | 
| dc.relation.ispartof | Thinking and Children | en_US | 
| dc.subject | نشانه | fa_IR | 
| dc.subject | تحلیل نشانهشناختی | fa_IR | 
| dc.subject | آموزش کودک | fa_IR | 
| dc.subject | رمزگان بارتی | fa_IR | 
| dc.subject | فعالسازی فعالیتهای عالی ذهن | fa_IR | 
| dc.title | تحلیل نشانه شناختی یک مجموعه تلویزیونی کودک و بررسی نقش آن در آموزش کودکان(با رویکرد رمزگان بارتی) | fa_IR | 
| dc.type | Text | en_US | 
| dc.type | علمی-پژوهشی | fa_IR | 
| dc.contributor.department | دانشجوی دکتری زبانشناسی همگانی، دانشگاه تهران. | fa_IR | 
| dc.contributor.department | دانشیار گروه زبان انگلیسی، دانشگاه شهید باهنر کرمان. | fa_IR | 
| dc.citation.volume | 9 |  | 
| dc.citation.issue | 1 |  | 
| dc.citation.spage | 95 |  | 
| dc.citation.epage | 114 |  |