رابطۀ بین انگیزش ورزشی و تحلیلرفتگی ورزشی در بازیکنان فوتبال حاضر در دوازدهمین المپیاد ورزشی دانشجویان پسر کشور
(ندگان)پدیدآور
وحدانی, محسنپایمزد, مرتضیرضاسلطانی, نجمهنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف از این تحقیق شناسایی رابطۀ بین انگیزش ورزشی و تحلیلرفتگی ورزشی در بازیکنان فوتبالحاضر در دوازدهمین المپیاد ورزشی دانشجویان پسر کشور بود. روش تحقیق توصیفی- همبستگی بود. 160 نفر از بازیکنان عضو تیمهای فوتبال دانشگاهها دو ابزار این پژوهش را تکمیل کردند: 1. پرسشنامۀ انگیزۀ ورزشی پلتیر و همکاران (SMS-1995) با 24 آیتم و در مقیاس 7 ارزشی لیکرت که شش خردهمقیاس متغیر را ارزیابی میکند؛ 2. پرسشنامۀ تحلیلرفتگی ورزشی ریدک و اسمیت (ABQ-2001) با 15 سؤال و در مقیاس 5 ارزشی لیکرت، که سه خردهمقیاس متغیر را ارزیابی میکند. برای تحلیل دادهها از آزمونهای ضریب همبستگی پیرسون، و آزمون رگرسیون چندگانه در سطح معناداری α≤0.05 با استفاده از نرمافزار SPSS استفاده شد. یافتهها نشان داد که بین مؤلفههای انگیزش درونی و تحلیلرفتگی (15/0- = r، 04/0 = P)، تنظیم یکپارچه و تحلیلرفتگی (16/0- = r، 04/0 = P)، تنظیم همانندسازیشده و تحلیلرفتگی (26/0- = r، 01/0 = P) و تنظیم درونفکنیشده و تحلیلرفتگی (28/0- = r، 01/0 = P) رابطۀ معکوس و معنادار و بین بیانگیزگی و تحلیلرفتگی ورزشی (60/0= r، 01/0 = P) رابطۀ مستقیم و معناداری وجود دارد. همچنین نتایج نشان داد که مجموعه مؤلفههای انگیزش ورزشی، نزدیک به 35 درصد از واریانس متغیر تحلیلرفتگی ورزشی را تبیین میکنند. براساس نتایج این تحقیق و بر طبق نظریۀ خودمختاری، میتوان تبیین کرد که با ارضای نیازهای روانشناختی فرد، انگیزش فرد و بهزیستی روانشناختی او به حداکثر میرسد و احتمال کمتری وجود دارد که فرد دچار تحلیلرفتگی شود.
کلید واژگان
المپیاد ورزشیانگیزش ورزشی
بازیکنان فوتبال
بیانگیزگی
تحلیلرفتگی ورزشی
شماره نشریه
2تاریخ نشر
2016-05-211395-03-01
ناشر
دانشکده تربیت بدنی دانشگاه تهرانسازمان پدید آورنده
دانشجوی دکتری مدیریت و برنامهریزی در تربیت بدنی، دانشکدۀ تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه تهران، تهران، ایرانکارشناسارشد مدیریت ورزشی، دانشکدۀ تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایران
کارشناسارشد روانشناسی ورزش، دانشکدۀ تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
شاپا
2008-93412676-427X
Related items
Showing items related by title, author, creator and subject.
- 
هویتیابی مشتری از برند ورزشی و اثرات آن بر بسط موفق برند با نقشآفرینی عشق به برند و تعهد و وفاداری به آن علوی, سید مسلم؛ علوی, سید مسلم؛ خداداده, سارا؛ خداداده, سارا (پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی, 2017-01-20)پژوهش حاضر با هدف بررسی اثرات هویتیابی مشتری از برند بر بسط موفق برند ورزشی به انجام رسید و در آن نقش متغیرهایی همچون عشق به برند و تعهد و وفاداری به برند موردبررسی قرار گرفت. از نظر روش جمعآوری دادهها، این پژوهش ...
 
- 
ارائه مدل عوامل مؤثر بر تربیت نخبگان رسانهای در ورزش مفرد, پدرام؛ فلاح, زین العابدین؛ نودهی, محمدعلی؛ بهلکه, طاهره (انجمن ترویج علم ایران, 2024-12-21)هدف از این پژوهش، ارائه مدل عوامل مؤثر بر تربیت نخبگان رسانهای در ورزش بود. تحقیق از نوع کیفی با رویکرد اکتشافی نظاممند انتخاب شد. جامعه آماری پژوهش شامل اساتید مدیریت ورزشی و رسانه با حداقل دو پژوهش در زمینه موضوع پژوهش، ...
 
- 
پاسخ شاخص پراکسیداسیون لیپیدی به مصرف دوزهای متفاوت سیر متعاقب فعالیت ورزشی وامانده ساز محمدیاری, سجاد؛ گائینی, عباسعلی؛ هادی, حمدالله (دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی, 2022-09-01)سابقه و هدف: آسیب اکسایشی لیپیدی واکنشی است که مستلزم حمله بنیان های آزاد به اسیدهای چرب غیر اشباع با پیوندهای چندگانه است. سیر با برخورداری از آثار ضد اکسایشی میتواند ضمن مقابله با آثار نامطلوب فشار اکسایشی ناشی از ...
 




