ارائه مدل عوامل مؤثر بر تربیت نخبگان رسانهای در ورزش
(ندگان)پدیدآور
مفرد, پدرامفلاح, زین العابدیننودهی, محمدعلیبهلکه, طاهره
نوع مدرک
Textزبان مدرک
فارسیچکیده
هدف از این پژوهش، ارائه مدل عوامل مؤثر بر تربیت نخبگان رسانهای در ورزش بود. تحقیق از نوع کیفی با رویکرد اکتشافی نظاممند انتخاب شد. جامعه آماری پژوهش شامل اساتید مدیریت ورزشی و رسانه با حداقل دو پژوهش در زمینه موضوع پژوهش، مدیران دانشگاهها و گروه-های رسانه دانشگانی منتخب (باسابقه مدیریت بیش از 5 سال) و برخی از خبرنگاران گزارشگران و مدیران مسئول رسانههای مختلف ورزشی (باسابقه فعالیت بیش از 10 سال) بود. تعداد این افراد بهصورت حدودی، 50 نفر بود. نمونه آماری بر مبنای رسیدن به اشباع نظری بهصورت هدفمند انتخاب شدند (19 نفر). ابزار پژوهش شامل مطالعه کتابخانهای نظامند و مصاحبه اکتشافی (نیمه ساختارمند) بود. روایی ابزار بر اساس اعتبار نمونه، نظر خبرگان و توافق بین مصححان ارزیابی و تأیید گردید. جهت تحلیل یافتهها از روش کدگذاری مفهومی چندمرحلهای با رویکرد تحلیل سیستمی استفاده شد. بر اساس چارچوب مفهومی استخراجشده، 6 مضمون فراگیر، 12 مضمون سازماندهنده و 42 مضمون پایه به دست آمد. تربیت نخبگان رسانهای در ورزش کشور، تحت تأثیر عواملی همچون عوامل مدیریتی (برنامهریزی، نظارت، سازماندهی و استخدام)، اقتصادی (اقتصاد کشور و اقتصاد ورزش)، قوانین و سیاستها (در حوزه رسانه و در حوزه ورزش)، زیرساختها (فنی و مراکز آموزشی)، منابع انسانی (مدرسان/ مربیان و نخبگان) و همچنین عوامل آموزشی میباشد. توسعه فعالیتهای رسانهای نیازمند تربیت نیروی انسانی در این حوزه میباشد و نتایج پژوهش حاضر میتواند مورداستفاده قرار گیرد.
کلید واژگان
خبرنگاران ورزشیگزارشگران ورزشی
رسانههای ورزشی
سازمانهای ورزشی
علم، ترویج علم، سیاست علم ؛ تکنولوژی ، نوآوری اجتماعی
شماره نشریه
2تاریخ نشر
2024-12-211403-10-01
ناشر
انجمن ترویج علم ایرانسازمان پدید آورنده
دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی، واحد گرگان، دانشگاه آزاد اسلامی، گرگان، ایران.دانشیار گروه تربیت بدنی، واحد گرگان، دانشگاه آزاد اسلامی، گرگان، ایران
استادیار گروه تربیت بدنی، واحد گرگان، دانشگاه آزاد اسلامی، گرگان، ایران
استادیار مدیریت ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی گرگان، گرگان، ایران



