مرور دوره 3, شماره 1 بر اساس عنوان

  • امکان معرفت تجربی به خدا در اندیشه اسلامی و حدود آن با تأکید بر دیدگاه صدرایی 

    شیروانی, علی (پژوهشگاه علوم وحیانی معارج, 2011-04-21)
    بسیاری از فیلسوفان دین برجسته مسیحی، تجربه دینی را همان تجربه خدا تفسیر می‌کنند و تجربه خدا در نظر کسانی مانند سویین‌برن و آلستون ـ دو تن از فیلسوفان دین برجسته معاصر ـ نوعی معرفت تجربی به خداوند است. این مقاله با بیان ...

  • سعادت متعالیه از منظر آیت الله جوادی آملی 

    لک‌زایی, رضا (پژوهشگاه علوم وحیانی معارج, 2011-04-21)
    سعادت از دغدغه‏ها و آرمان‌های اصلی آدمی است و انسان‏ها همواره به دنبال حقیقتِ سعادت و راه رسیدن به آن بوده‌اند. به نظر می‏رسد سعادت متعالی را بتوان حداقل از سه جهت تبیین کرد: یکی از جهت معناشناسی؛ دوم از منظر وجودشناسی و ...

  • سیاست متعالیه از منظر حکمت متعالیه 

    جوادی آملی, آیت الله (پژوهشگاه علوم وحیانی معارج, 2011-04-21)
    سیاست متعالیه سیاستی جهانی و فراگیر است و انسان را حی متأله می‏داند، نه حیوان ناطق. بر اساس حکمت متعالیه، دنیا و آخرت انسان به دست خود او ساخته می‌شود و تنظیم این امر با سیاست متعالیه صورت می‌گیرد. مقاله حاضر، مبانی و ...

  • عدالت به مثابه تبعیت از حقیقت 

    افضلی, سید عبدالرئوف (پژوهشگاه علوم وحیانی معارج, 2011-04-21)
    مسأله عدالت به ویژه از بعد فلسفی ـ سیاسی بحث مهمی است که نگارنده با تکیه بر مبانی نظری اندیشه آیت‌الله جوادی آملی و با تحلیل دیدگاه‌های ایشان در آثار مختلف، ایده ایشان در این باب را اصطیاد کرده است. از نظر آیت‌الله جوادی، ...

  • فلسفه حقوق بشر از دیدگاه آیت‌الله جوادی آملی 

    پارسانیا, حمید (پژوهشگاه علوم وحیانی معارج, 2011-04-21)
    حقوق بشر از زمینه‌های وجودی معرفتی و غیر معرفتی بهره‌ می‌برد که زمینه‌های وجودی معرفتی آن عبارتند از: مبانی، منابع و مبادی یا پایه‌های اعتقادی که آن هم شامل پایه‌های هستی‌شناختی، انسان‌شناختی و معرفت‌شناختی می‌شود. فلسفه ...

  • مردم‌سالاری دینی در اندیشه آیت‌الله جوادی آملی 

    میراحمدی, منصور (پژوهشگاه علوم وحیانی معارج, 2011-04-21)
    از واژه مردم‌سالاری دینی، برداشت‌های متعددی ارائه شده است. در برخی از این برداشت‌ها، مردم‌سالاری دینی امری ترکیبی در قالب دموکراسی روشی تبیین شده و در برخی دیگر، به مثابه امری بسیط تلقی شده است. برداشت آیت‌الله جوادی آملی ...