دوره 3, شماره 1
مرور بر اساس
ارسال های اخیر
-
امکان معرفت تجربی به خدا در اندیشه اسلامی و حدود آن با تأکید بر دیدگاه صدرایی
(پژوهشگاه علوم وحیانی معارج, 2011-04-21)بسیاری از فیلسوفان دین برجسته مسیحی، تجربه دینی را همان تجربه خدا تفسیر میکنند و تجربه خدا در نظر کسانی مانند سویینبرن و آلستون ـ دو تن از فیلسوفان دین برجسته معاصر ـ نوعی معرفت تجربی به خداوند است. این مقاله با بیان ...
-
فلسفه حقوق بشر از دیدگاه آیتالله جوادی آملی
(پژوهشگاه علوم وحیانی معارج, 2011-04-21)حقوق بشر از زمینههای وجودی معرفتی و غیر معرفتی بهره میبرد که زمینههای وجودی معرفتی آن عبارتند از: مبانی، منابع و مبادی یا پایههای اعتقادی که آن هم شامل پایههای هستیشناختی، انسانشناختی و معرفتشناختی میشود. فلسفه ...
-
سعادت متعالیه از منظر آیت الله جوادی آملی
(پژوهشگاه علوم وحیانی معارج, 2011-04-21)سعادت از دغدغهها و آرمانهای اصلی آدمی است و انسانها همواره به دنبال حقیقتِ سعادت و راه رسیدن به آن بودهاند. به نظر میرسد سعادت متعالی را بتوان حداقل از سه جهت تبیین کرد: یکی از جهت معناشناسی؛ دوم از منظر وجودشناسی و ...
-
عدالت به مثابه تبعیت از حقیقت
(پژوهشگاه علوم وحیانی معارج, 2011-04-21)مسأله عدالت به ویژه از بعد فلسفی ـ سیاسی بحث مهمی است که نگارنده با تکیه بر مبانی نظری اندیشه آیتالله جوادی آملی و با تحلیل دیدگاههای ایشان در آثار مختلف، ایده ایشان در این باب را اصطیاد کرده است. از نظر آیتالله جوادی، ...
-
مردمسالاری دینی در اندیشه آیتالله جوادی آملی
(پژوهشگاه علوم وحیانی معارج, 2011-04-21)از واژه مردمسالاری دینی، برداشتهای متعددی ارائه شده است. در برخی از این برداشتها، مردمسالاری دینی امری ترکیبی در قالب دموکراسی روشی تبیین شده و در برخی دیگر، به مثابه امری بسیط تلقی شده است. برداشت آیتالله جوادی آملی ...
-
سیاست متعالیه از منظر حکمت متعالیه
(پژوهشگاه علوم وحیانی معارج, 2011-04-21)سیاست متعالیه سیاستی جهانی و فراگیر است و انسان را حی متأله میداند، نه حیوان ناطق. بر اساس حکمت متعالیه، دنیا و آخرت انسان به دست خود او ساخته میشود و تنظیم این امر با سیاست متعالیه صورت میگیرد. مقاله حاضر، مبانی و ...



