ساخت و اعتبار یابی مقیاس نفوذ آرمانی مدیران
(ندگان)پدیدآور
بختیاری فایندری, منصورهبذرافشان مقدم, مجتبیبذرافشان, محمدرضاکارشکی, حسیننوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
یکی از ابعاد رهبری تحولی، نفوذ آرمانی میباشد که رهبر، مورد اعتماد و احترام پیروان قرار میگیرد و موجب القای غرور و افتخار در آنان میگردد. هدف این پژوهش، ساخت و اعتباریابی مقیاس نفوذ آرمانی مدیران مجتمعهای آموزشی صالحآباد در سال تحصیلی 91-1390 میباشد. روش پژوهش از نوع توصیفی _ پیمایشی بود. جامعة آماری شامل 541 نفر از معلمان دو مقطع ابتدایی و راهنمایی بود. از این تعداد 226 نفر به عنوان نمونه، با استفاده از شیوة نمونهگیری سهمیهای انتخاب شدند و پس از توزیع پرسشنامهها، 206 پرسشنامه جمعآوری و مورد تحلیل قرار گرفت. جهت سنجش روایی مقیاس نفوذ آرمانی، از روایی محتوایی، روایی همگرا و تحلیل عاملی اکتشافی و تاییدی استفاده گردید. نتایج نشان داد که همبستگی مقیاس محققساختة نفوذ آرمانی و مقیاس نفوذ آرمانی اطهری 88/0 (05/0 ›P) و رابطة آنها در سطح 001/0 معنادار میباشد. تحلیل عاملی اکتشافی، نفوذ آرمانی را در چهار مولفة الگودهی نقش، بصیرت و چشمانداز، احترام و ارزشهای اخلاقی دستهبندی نمود. همچنین در نتایج تحلیل عاملی تاییدی، میزان شاخصهای برازش از جمله: : GFI68/0، NNFI: 98/0، :CFI98/0، AGFI: 64/0، :NFI 97/0 و RMSEA: 09/0 به دست آمد. برای محاسبة پایایی مقیاس نفوذ آرمانی از روش آلفای کرونباخ استفاده گردید که 97/0 به دست آمد. بر این اساس، مقیاس محققساختة نفوذ آرمانی از پایایی بالایی برخوردار میباشد.
کلید واژگان
نفوذ آرمانیارزشهای اخلاقی
بصیرت و چشمانداز
احترام و الگوینقش
شماره نشریه
17تاریخ نشر
2014-09-231393-07-01
ناشر
دانشگاه علامه طباطبائیAllameh Tabataba’i University
سازمان پدید آورنده
دانش آموختة کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی دانشگاه فردوسی مشهد.عضو هیئت علمی دانشگاه فردوسی مشهد
عضو هیئت علمی دانشگاه فردوسی مشهد
عضو هیئت علمی دانشگاه فردوسی مشهد
شاپا
2252-004X2476-6240




