مقایسه تأثیر بازخورد اصلاحی مستقیم و غیرمستقیم بر کنش نوشتاری دانشجویان کارشناسی زبان عربی
(ندگان)پدیدآور
زارعی, عباسجلائی, مریمخوبیان بادی, لیلانوع مدرک
Textعلمی - پژوهش
زبان مدرک
العربيةچکیده
در این پژوهش تأثیر دو نوع بازخورد اصلاحی مستقیم و غیرمستقیم بر کنش نوشتاری فراگیران زبان عربی بررسی شدهاست. هدف اصلی این جستار مشخصکردن اثر ارائة بازخورد مستقیم و غیرمستقیم مدرّس بر بهبود کنش نگارش دانشجویان کارشناسی است و تفاوت احتمالی بین اثر انواع بازخورد بر کیفیت نگارش مطالعه و بررسی شدهاست. به همین منظور 27 دانشجوی سال دوم دورة کارشناسی زبان عربی دانشگاه کاشان با روش نمونهگیری آسان انتخاب شدند و در دو گروه مجزا در طول یک نیمسال کامل مورد بررسی قرار گرفتند. در ابتدای نیمسال، سطح کنش نوشتاری از طریق پیشآزمون محققساخته سنجیده شد. سپس در هفتههای نیمسال تحصیلی، اعضای یک گروه نسبت به نوشتار خود بازخورد مستقیم و اعضای گروه دیگر بازخورد غیرمستقیم دریافت کردند. میزان ارتقای نمرات از پیشآزمون تا پسآزمون به عنوان شاخص بهبود کیفیت نگارشی با استفاده از نرمافزار SPSS در هر گروه مورد تجزیهوتحلیل آماری قرار گرفت. نتایج حاصل از آزمون T نشان داد که: 1) در اثر هر دو نوع بازخورد، تفاوت معنیداری در میانگین نمرات نگارش در پیشآزمون و پسآزمون ایجاد شد و 2) بازخورد مستقیم با تفاوت معناداری نسبت به بازخورد غیرمستقیم در بهبود نگارش دانشجویان تأثیر داشت.
کلید واژگان
آموزش زبان عربیکنش نوشتاری
بازخورد مستقیم
بازخورد غیرمستقیم
آموزش نگارش
شماره نشریه
42تاریخ نشر
2059-10-231438-08-01
ناشر
انجمن ایرانی زبان وادبیات عربیسازمان پدید آورنده
دانشیار گروه آموزش زبان انگلیسی دانشگاه کاشاناستادیار گروه زبان و ادبیات عربی دانشگاه کاشان
کارشناسی ارشد زبان و ادبیات عربی دانشگاه کاشان




