• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مطالعات برنامه درسی
    • دوره 15, شماره 56
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مطالعات برنامه درسی
    • دوره 15, شماره 56
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    تحلیل نقش اعتماد سازمانی، همکاری میان معلمان و تصمیم‌گیری مشارکتی بر فعالیت تدریس معلمان با میانجیگری خودکارآمدی معلمان (مدل‌یابی معادلات ساختاری)

    (ندگان)پدیدآور
    اسماعیلی, الهامسامری, مریمحسنی, محمد
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    825.3کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    با توجه به اینکه فعالیت تدریس امروزه چیزی بیش از انتقال دانش می­باشد و تدریس کانون هر برنامه­ی درسی بوده و در تمام مقاطع آموزشی مد نظر قرار گرفته می­شود. بنابراین تدریس مؤثر همواره به مثابة عنصر حیاتی امور یادگیری بوده و نیازمند بازنگری­هایی در امر تدریس می­باشد. هرچند انتظار می­رود که آموزش و پرورش سطح فعالیت­های آموزشی در سطح مدرسه و شیوه­های تدریس را بهبود بخشد، مدارک کمی برای حمایت از این ادعا وجود دارد و با توجه به اینکه معلمان از جمله ایفاگران نقش اصلی در امر فعالیت تدریس می­باشند، توجه به شرایط معلمان و حس خودکارآمدی و شرکت در تصمیم­گیری­ها  و فعالیت­های مدارس نیز می­تواند نقش مهمی در فعالیت­های معلمان و امر تدریس داشته باشد. معلمان با داشتن حس قدرت و اعتماد به توانمندی­­های خود بیشتر به سمت ایده­های جدید سوق پیدا ­کرده و می­توانند در امر فعالیت تدریس و یادگیری دانش­آموزان اثرگذار باشند،  لذا بررسی عوامل دخیل در فعالیت تدریس معلمان امری مهم و ضروری به نظر می­رسد. هدف این پژوهش تحلیل نقش اعتماد سازمانی، همکاری معلمان و تصمیم­گیری مشارکتی بر فعالیت تدریس با میانجیگری خودکارآمدی( مدل یابی معادلات ساختاری) می­باشد. مقاله از نوع هدف کاربردی و از نظر اجرا توصیفی- همبستگی از نوع معادلات ساختاری است. جامعه آماری تحقیق شامل تمام معلمان ابتدایی استان آذربایجان­غربی به تعداد 11522 نفر می­باشد که با بهره گیری از فرمول کوکران و روش نمونه­گیری خوشه­ای چند مرحله­ای، 376 نفر به عنوان نمونه انتخاب گردید. ابزار جمع آوری داده­ها پرسشنامه اعتماد، همکاری­ و تصمیم­­­گیری­ مشارکتی، تدریس، خودکارآمدی می­باشد. تجزیه و تحلیل داده­ها با نرم افزارSPSS و  LISREL انجام گردید. یافته­ها نشان داد به غیر از اعتماد، اثر مستقیم همکاری، تصمیم­گیری مشارکتی، خودکارآمدی بر تدریس معنی­دار می­باشد، به غیر از همکاری، رابطه اعتماد، تصمیم­گیری مشارکتی با خودکارآمدی معنی­دار می­باشد و به غیر از همکاری، اثر غیرمستقیم اعتماد و تصمیم­گیری­ مشارکتی بر تدریس، با میانجی­­گری خودکارآمدی تایید می­شود. بر اساس یافته­های تحقیق می­توان نتیجه گرفت برای بهبود تدریس معلمان، لازم است شرایط مناسب برای ایجاد و تقویت خودکارآمدی، همکاری، اعتماد و مشارکت در تصمیم­گیری برای معلمان در مدارس فراهم گردد. بنابراین پیشنهاد می­­گردد مدیران و دست اندرکاران آموزشی طوری رفتار نمایندکه معلمان در خود نوعی احساس خودکارآمدی نموده و با فراهم نمودن زمینه­ها و دادن آزادی عمل جهت مشارکت معلمان در تصمیم­گیری­ها و همکاری در فعالیت­های مدرسه، این حس خودکارآمدی را درآنان تقویت نمایند تا همه این موارد خود زمینه ساز برداشتن گام­هایی اساسی در امر بهبود فعالیت تدریس در مدارس باشد.
    کلید واژگان
    اعتماد سازمانی
    همکاری میان معلمان
    تصمیم‌گیری مشارکتی
    فعالیت تدریس معلمان
    خودکارآمدی

    شماره نشریه
    56
    تاریخ نشر
    2020-05-21
    1399-03-01
    ناشر
    انجمن مطالعات برنامه درسی ایران
    سازمان پدید آورنده
    دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی ، گروه علوم تربیتی ، واحد ارومیه، دانشگاه آزاد اسلامی ، ارومیه ، ایران.
    دکترا و استادیار مدیریت آموزشی ، گروه علوم تربیتی، واحد ارومیه، دانشگاه آزاد اسلامی ، ارومیه ، ایران .
    دکترا و استاد مدیریت آموزشی،گروه علوم تربیتی، واحد ارومیه، دانشگاه آزاد اسلامی ، ارومیه ، ایران. عضو هیات علمی گروه علوم تربیتی

    شاپا
    1735-4986
    URI
    http://www.jcsicsa.ir/article_106158.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/352639

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب