بررسی تأثیر الگوهای یاددهی-یادگیری بر پیشرفت تحصیلی فراگیران در درس علوم تجربی به شیوه فراتحلیل
(ندگان)پدیدآور
طاهری زاده, سمانهناطقی, فائزهفقیهی, علیرضانوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
در این پژوهش با بهرهگیری از روش فراتحلیل به تحلیل نتایج پژوهشهای انجام شده در ارتباط با چگونگی تأثیر الگوهای یاددهی-یادگیری بر پیشرفت تحصیلی فراگیران در درس علوم تجربی دوره ابتدایی پرداخته شد. بدین منظور تعداد 22 پژوهش با کمک ابزار چک لیست گزینش پژوهشها- از نظر فنی و روش شناختی- برای بررسی انتخاب شدند. برای محاسبه شاخصها از نرم افزار 2- CMA استفاده شد. جهت تجزیه و تحلیل پژوهشهای اولیه از اندازه اثر به تفکیک هر عامل اندازه اثر ترکیبی با دو مدل اثر ثابت و تصادفی استفاده گردید و جهت بررسی سوگیری انتشار از روش تحلیل حساسیت با استفاده از نمودار قیفی و آماره تعداد امن از تخریب اروین و جهت بررسی میزان ناهمگنی از آزمون ناهمگنی Q کوکران و مجذور I استفاده شد و برای تبدیل اندازه اثر از ضریب z فیشر استفاده گردید. یافتههای این تحقیق نشان داد که روش تدریس کاوشگری بیشترین تأثیر و روش سنتی با نرم افزار کمترین میزان تأثیر و در بخش یادگیری، مدل چرخه یادگیری بیشترین تأثیر و روش نقشه مفهومی کمترین تأثیر را بر پیشرفت تحصیلی فراگیران در درس علوم تجربی دارند.
 
[1]. Publication bias
[2]. Sensitivity analysis
[3]. Funnel plot
کلید واژگان
فراتحلیلالگوهای یاددهی ـ یادگیری
پیشرفت تحصیلی
آموزش علوم تجربی
شماره نشریه
47تاریخ نشر
2018-02-201396-12-01
ناشر
انجمن مطالعات برنامه درسی ایرانسازمان پدید آورنده
دانشجوی دکترای برنامهریزی درسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اراک، اراک، ایرانگروه علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد ازاک، اراک، ایران
گروه علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اراک، اراک، ایران




