بررسی عناصر طراحی برنامه درسی کارآفرینی بر اساس رویکرد تطبیقی
(ندگان)پدیدآور
مرتضی نژاد, نیلوفرعطاران, محمدحسینی خواه, علیعباسی, عفتنوع مدرک
Textزبان مدرک
فارسیچکیده
در این مقاله، مقولههای طراحی برنامه درسی آموزش کارآفرینی، شامل اهداف کلان، محتوا، فعالیتهای یادگیری و نقش معلم بر اساس اسناد در ایران و هفت کشور پیشرو بررسی شدهاند. ابتدا وضعیت موجود در ایران توصیف و سپس وضعیت مطلوب در کشورهای مورد تطبیق ترسیم و در نهایت، تطبیق و مقایسه این دو وضعیت انجام شده است بر اساس یافتههای تحقیق، در اسناد بالادستی ایران، اهداف و شایستگیهای کارآفرینانه مورد توجهاند؛ لیکن شرایط و امکانات اجرایی لازم برای تحقق این اهداف فراهم نشدهاند که از دلایل آن تمرکزگرایی شدید، نداشتن سیستم منظم برای تربیت و جذب معلمان کارآمد و عدم ارتباطات سازنده بین آموزش و پرورش و سایر نهادهاست. محتوای مرتبط با کارآفرینی در ایران در مقایسه با کشورهای پیشرو بسیار محدود است؛ به علاوه در ایران بیشتر بر محتوای مستقل و کتابهایی با عنوان کار و فناوری یا کارآفرینی تکیه شده است، در حالی که در کشورهای پیشرو محتوای تلفیقی و بینرشتهای و پرورش شایستگیهای کارآفرینانه در دروس مختلف مورد توجه است. فعالیتهای یادگیری، بر خلاف کشورهای پیشرو، اغلب محدود به مدرسه و فعالیتهای کارورزانه در محیط کار واقعی و انجام پروژههای فردی و گروهی کسب و کار مورد غفلتاند. همچنین نقش معلم، در بهترین شرایط، اجرای فعال برنامه درسی است؛ در حالی که در کشورهای پیشرو معلم اختیارات فراوانی در انتخاب و تدوین برنامههای درسی دارد.
کلید واژگان
اهدافمحتوا
فعالیتهای یادگیری
نقش معلم
برنامه درسی کارآفرینی
رویکرد تطبیقی
شماره نشریه
44تاریخ نشر
2017-05-221396-03-01
ناشر
انجمن مطالعات برنامه درسی ایرانسازمان پدید آورنده
دانشگاه خوارزمیدانشگاه خوارزمی تهران
دانشگاه خوارزمی تهران
دانشگاه خوارزمی




