| dc.contributor.author | مرتضی نژاد, نیلوفر | fa_IR | 
| dc.contributor.author | عطاران, محمد | fa_IR | 
| dc.contributor.author | حسینی خواه, علی | fa_IR | 
| dc.contributor.author | عباسی, عفت | fa_IR | 
| dc.date.accessioned | 1399-07-09T08:59:29Z | fa_IR | 
| dc.date.accessioned | 2020-09-30T08:59:29Z |  | 
| dc.date.available | 1399-07-09T08:59:29Z | fa_IR | 
| dc.date.available | 2020-09-30T08:59:29Z |  | 
| dc.date.issued | 2017-05-22 | en_US | 
| dc.date.issued | 1396-03-01 | fa_IR | 
| dc.date.submitted | 2018-04-19 | en_US | 
| dc.date.submitted | 1397-01-30 | fa_IR | 
| dc.identifier.citation | مرتضی نژاد, نیلوفر, عطاران, محمد, حسینی خواه, علی, عباسی, عفت. (1396). بررسی عناصر طراحی برنامه درسی کارآفرینی بر اساس رویکرد تطبیقی. مطالعات برنامه درسی, 12(44), 49-80. | fa_IR | 
| dc.identifier.issn | 1735-4986 |  | 
| dc.identifier.uri | http://www.jcsicsa.ir/article_60614.html |  | 
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/352532 |  | 
| dc.description.abstract | در این مقاله، مقولههای طراحی برنامه درسی آموزش کارآفرینی، شامل اهداف کلان، محتوا، فعالیتهای یادگیری و نقش معلم بر اساس اسناد در ایران و هفت کشور پیشرو بررسی شدهاند. ابتدا وضعیت موجود در ایران توصیف و سپس وضعیت مطلوب در کشورهای مورد تطبیق ترسیم و در نهایت، تطبیق و مقایسه این دو وضعیت انجام شده است بر اساس یافتههای تحقیق، در اسناد بالادستی ایران، اهداف و شایستگیهای کارآفرینانه مورد توجهاند؛ لیکن شرایط و امکانات اجرایی لازم برای تحقق این اهداف فراهم نشدهاند که از دلایل آن تمرکزگرایی شدید، نداشتن سیستم منظم برای تربیت و جذب معلمان کارآمد و عدم ارتباطات سازنده بین آموزش و پرورش و سایر نهادهاست. محتوای مرتبط با کارآفرینی در ایران در مقایسه با کشورهای پیشرو بسیار محدود است؛ به علاوه در ایران بیشتر بر محتوای مستقل و کتابهایی با عنوان کار و فناوری یا کارآفرینی تکیه شده است، در حالی که در کشورهای پیشرو محتوای تلفیقی و بینرشتهای و پرورش شایستگیهای کارآفرینانه در دروس مختلف مورد توجه است. فعالیتهای یادگیری، بر خلاف کشورهای پیشرو، اغلب محدود به مدرسه و فعالیتهای کارورزانه در محیط کار واقعی و انجام پروژههای فردی و گروهی کسب و کار مورد غفلتاند. همچنین نقش معلم، در بهترین شرایط، اجرای فعال برنامه درسی است؛ در حالی که در کشورهای پیشرو معلم اختیارات فراوانی در انتخاب و تدوین برنامههای درسی دارد. | fa_IR | 
| dc.format.extent | 585 |  | 
| dc.format.mimetype | application/pdf |  | 
| dc.language | فارسی |  | 
| dc.language.iso | fa_IR |  | 
| dc.publisher | انجمن مطالعات برنامه درسی ایران | fa_IR | 
| dc.relation.ispartof | مطالعات برنامه درسی | fa_IR | 
| dc.relation.ispartof | Journal of Curriculum Studies | en_US | 
| dc.subject | اهداف | fa_IR | 
| dc.subject | محتوا | fa_IR | 
| dc.subject | فعالیتهای یادگیری | fa_IR | 
| dc.subject | نقش معلم | fa_IR | 
| dc.subject | برنامه درسی کارآفرینی | fa_IR | 
| dc.subject | رویکرد تطبیقی | fa_IR | 
| dc.title | بررسی عناصر طراحی برنامه درسی کارآفرینی بر اساس رویکرد تطبیقی | fa_IR | 
| dc.type | Text | en_US | 
| dc.contributor.department | دانشگاه خوارزمی | fa_IR | 
| dc.contributor.department | دانشگاه خوارزمی تهران | fa_IR | 
| dc.contributor.department | دانشگاه خوارزمی تهران | fa_IR | 
| dc.contributor.department | دانشگاه خوارزمی | fa_IR | 
| dc.citation.volume | 12 |  | 
| dc.citation.issue | 44 |  | 
| dc.citation.spage | 49 |  | 
| dc.citation.epage | 80 |  |