دانش مورد نیازِ آموزگاران برای تدریس ریاضی
(ندگان)پدیدآور
مهربانی مرتاضی, نرگسغلام آزاد, سهیلانوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
چکیده: بررسی دانش مورد نیاز آموزگاران برای تدریس ریاضی، از موضوعهای جدی پژوهشی در حوزه آموزش معلمان ریاضی است، زیرا همة درسهای دورة ابتدایی را تدریس میکنند و علاوه بر دانشها و مهارتهای ضروری برای یک معلم عمومی، نیارمند آموزشهای تخصصی برای تدریس ریاضی نیز هستند. بدین سبب، آموزشهای حرفهای و ضمن خدمت آموزگاران، با معلمان موضوعی، تفاوت بسیاری دارد، زیرا این آموزشها در حالی که شامل دانشها و مهارتهای زیربنایی و عمومیِ مربوط به معلمی است، به نوع خاصی از دانشها و مهارتهای موضوعی هم که بتواند بهگونهای کارآمد، با دانشها و مهارتهای عمومی آنها تلفیق شود، نیازمندند. این مقاله، مطالعهای را ارائه میدهد که به قصد شناخت دانشهای مورد نیاز آموزگاران برای تدریس ریاضی به منظور بهبود دانشحرفهای و تدریسی ریاضی آنان، تدوین شد که در آن، 30 آموزگار از شهر تهران، در آن شرکت کردند. همزمانی این مطالعه با تعییرات همه جانبه در دوره ابتدایی، زمینه مناسبی ایجاد نمود تا از منظرهایی واقع-بینانه و ملموس، به انواع دانشهای مورد نیاز شرکتکنندگان، پرداخته شود، زیرا مسأله بازآموزیِ محتوای کتابهای تازه تألیف و روشهای ارائه آن، چالشی واقعی برای آموزگاران بود. به همین منظور، ابتدا بر اساس مؤلفههای مدل ارایه شده توسط کرینر(2011)، پنج پرسشنامه طراحی، آزمایش و اجرای نهایی شد. هدف از این پرسشنامهها و ضرورت پرداختن به آنها در واقع، بررسی میزان اهمیت هر یک از این مؤلفهها در برنامههای ارتقای حرفهای آموزگاران برای تدریس ریاضی بود. سپس، از طریق برگزاری یک جلسه هم اندیشی، بدون در نظر گرفتن هیچ مؤلفهای برای ارتقای حرفهای آموزگاران برای تدریس ریاضی، نظرات آنان نسبت به انواع دانشهای ضروری برای چنین ارتقایی به بحث گذاشته شد و در آخر، مدل پیشنهادی برای دانش مورد نیاز آموزگاران برای تدریس ریاضی تبیین شد.
کلید واژگان
آموزگاردانش مورد نیاز
آموزش حرفهای
دوره بازآموزی
تغییرات برنامه درسی
شماره نشریه
12تاریخ نشر
2016-02-201394-12-01
ناشر
انجمن مطالعات برنامه درسیسازمان پدید آورنده
دکتری آموزش ریاضیپژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش




