دوفصلنامه مطالعات برنامه درسی آموزش عالی
مرور بر اساس
مجموعههای این پایگاه
ارسال های اخیر
-
اثربخشی دورههای موک مبتنی بر اصول مبنایی آموزش بر یادگیری و خودکارآمدی تدریس دانشگاهی
(انجمن مطالعات برنامه درسی, 2024-09-22)توجه چندانی در مطالعات انجام شده در مورد موک بر طراحی آموزشی نشده است و نتایج پژوهشها در خصوص ضعف طراحی آموزشی ایجاب میکند تا به مساله اصول طراحی آموزشی در موک توجه ویژهای بشود. لذا هدف این پژوهش تعیین اثربخشی دورههای ...
-
شناسایی عناصر برنامه درسی دانشگاهی بر مبنای شایستگیهای کارآفرینانه دانشجویان (مورد مطالعه: دانشگاههای جامع دولتی شهر تهران)
(انجمن مطالعات برنامه درسی, 2024-09-22)کارآفرینی، موجب خلق ارزش از ایده ها می شود همچنین یکی از راهکارهای مؤثر برای کاهش تعداد بیکاران محسوب میشود. بر خلاف دیدگاه سنتی ، امروز بسیاری از ویژگی های کارآفرینانه که موجب افزایش احتمال کارآفرین شدن یک فرد می شود ...
-
الزامات و بسترهای برنامه درسی تربیت اقتصادی دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی
(انجمن مطالعات برنامه درسی, 2024-09-22)هدف پژوهش حاضر شناسایی الزامات و بسترهای برنامهدرسی تربیت اقتصادی دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی است. این پژوهش با رویکرد کیفی و با روش پدیدارشناسی انجام گرفت. حوزه پژوهش شامل کلیه کارگزاران دخیل در برنامه درسی تربیت ...
-
طراحی و اعتباریابی الگوی محیط یادگیری مبتنی بر سازندهگرایی برای دانشجویان رشته مامایی
(انجمن مطالعات برنامه درسی, 2024-09-22)پژوهش حاضر از نظر هدف، کاربردی و از نظر روش، بهصورت آمیخته با طرح اکتشافی متوالی انجام شده است. در بخش کیفی، برای استخراج مولفههای طراحی محیط یادگیری مبتنی بر سازندهگرایی و تدوین الگو، از روش تحلیل محتوای کیفی با رویکرد ...
-
سنجش شاخصهای ارزیابی صلاحیت تدریس مدرسین مدعو از دیدگاه اساتید و دانشجویان؛ نمونه مورد مطالعه: مدرسین رشته معماری در دانشگاه ملی مهارت
(انجمن مطالعات برنامه درسی, 2024-09-22)کیفیت تدریس در رشتههای مهارتمحور مانند معماری و به تبع آن کیفیت فارغالتحصیلان توانمند و دارای مهارتهای مورد نیاز محیط حرفه ای، تا حد زیادی وابسته به میزان صلاحیت تدریس مدرسین است. مدرسین مدعو در کنار اعضای هیاتعلمی ...
-
طراحی چارچوب سیاستگذاری برنامه درسی فناورانه در نظام آموزش عالی: رویکرد فراترکیب
(انجمن مطالعات برنامه درسی, 2024-09-22)در قرن حاضر تحت عنوان قرن دانایی، توسعه فناوری اطلاعات در نظام آموزشی کارآمد یک ضرورت غیر قابل انکار بوده و گامی بسیار اساسی در اصلاحات آموزشی محسوب میگردد. پژوهش پیشرو از حیث هدف کاربردی است، رویکرد پژوهش کیفی و روش ...
-
مرور نظاممند مطالعات انجام شده دربارهی ارتباط برنامههایدرسی دانشگاههای فنیوحرفهای و انتظارات بازارکار
(انجمن مطالعات برنامه درسی, 2024-09-22)هدف پژوهش حاضر آگاهی از ارتباط بین برنامه درسی دانشگاه فنیوحرفهای و انتظارات بازارکار بود. این پژوهش با رویکرد کیفی، از نوع مرور نظاممند، انجام شد. ابتدا از میان 523 مقاله پژوهشی و به روش پریزما 24 مقاله، پس از رعایت ...
-
چالش های کارآموزی در ایران؛ پیوند مسیر به ریزوم (مطالعه موردی: رشته آموزش و بهسازی منابع انسانی)
(انجمن مطالعات برنامه درسی, 2024-09-22)این مقاله با هدف بررسی چالش هایی که کارآموزان در طی فرایند کارآموزی با آن مواجه هستند، انجام شده است. کارآموزی، از جمله برنامه های کاربردی دانشگاه ها برای ایجاد ارتباط با بخشهای خدماتی و اقتصادی جامعه شناخته می شود. دانشگاه ...
-
طراحی الگوی یادگیری مبتنی بر پروژه آنلاین در آموزش عالی
(انجمن مطالعات برنامه درسی, 2024-09-22)پژوهش حاضر با هدف سنتزپژوهی ابعاد و مؤلفه های مؤثر بر یادگیری مبتنی بر پروژه آنلاین در آموزش عالی انجام گرفته است. رویکرد پژوهش کیفی و از نوع سنتزپژوهی است. جامعه آماری پژوهش شامل پژوهش ها و مطالعات انجام شده در حوزه یادگیری ...
-
شناسایی ویژگی های سواد عاطفی دانشجومعلمان از دیدگاه متخصصان برنامه درسی
(انجمن مطالعات برنامه درسی, 2024-09-22)تربیت معلمان مولد و اثربخش وظیفه آموزش و پرورش می باشد. یکی از مواردی که می تواند به توسعه و رشد نظام آموزشی کمک کند، تربیت معلمان با هوش و سواد عاطفی بالا می باشد. هدف اصلی پژوهش شناسایی ویژگی های سواد عاطفی دانشجومعلمان ...
-
شناسایی پیشرانهای برنامه درسی آموزش عالی علمی- کاربردی با هدف طراحی الگویی آیندهنگر: با روش فراترکیب
(انجمن مطالعات برنامه درسی, 2024-09-22)پژوهش حاضر با هدف شناسایی پیشرانهای برنامه درسی آموزش عالی علمی – کاربردی با روش فراترکیب به منظور طراحی الگویی آینده نگر در برنامه درسی آموزش عالی علمی کاربردی انجام شده است. در پژوهش حاضر 24 پژوهش مرتبط با موضوع، در ...
-
مدل نوسازی برنامههای درسی در نظام آموزش عالی
(انجمن مطالعات برنامه درسی, 2024-09-22)این پژوهش کیفی با هدف ارائه مدل نوسازی برنامه درسی در نظام آموزش عالی و با روش پژوهش نظاممند نظریه دادهبنیاد انجام شده است. به این منظور با انجام مصاحبه باز با 23 نفر از متخصصان برنامه درسی دادهها گردآوری و تحلیل دادهها ...
-
ارائه الگوی برنامه درسی برای تحقق رسالت دانشگاه نسل چهارم از نوع ایرانیـ اسلامی
(انجمن مطالعات برنامه درسی, 2024-02-20)این پژوهش باهدف ارائه الگوی برنامه درسی برای تحقق رسالت دانشگاه نسلچهارم با رویکرد کیفی و روش پایه انجام شده است. نمونه مورد مطالعه بر اساس روش نمونهگیری از نوع ملاکی و بر اساس قاعده رسیدن به حد اشباع در تحقیق کیفی، ...
-
آموزش اِستم: چارچوبی برای رویارویی با بحران رشتههای ریاضی دانشگاهی در ایران
(انجمن مطالعات برنامه درسی, 2024-02-20)در ایران، رشتههای ریاضی دانشگاهی از شروع دهه 1390، با افت کمّی و کیفی فزایندهای مواجه شدهاست و سیاستگذاران آموزشعالی را با چالش مواجه کردهاست. بهویژه جایگزینی آموزش حضوری با آموزشمجازی در دوران همهگیری و حضور ...
-
نقدی بر عنوان و سرفصل درس «ژئوتوریسم با تاکید بر ایران «در برنامه درسی آموزش جغرافیای دانشگاه فرهنگیان
(انجمن مطالعات برنامه درسی, 2024-02-20)ماده درسی الزامی تحت عنوان «ژئوتوریسم با تاکید بر ایران « در برنامه درسی آموزش جغرافیای دانشگاه فرهنگیان تعریف شده که فلسفه وجودی و سرفصل های ارائه شده برای آن جای تامل دارد؛ به طوری که اساتید این رشته در تدوین و ارائه آن ...
-
ارائه الگوی برنامه درسی دروس آزمایشگاهی رشتههای فنی و مهندسی با رویکردی مبتنی بر نظریه داده بنیاد
(انجمن مطالعات برنامه درسی, 2024-02-20)پژوهش حاضر با هدف ارائه الگوی اثر بخش برنامه درسی دروس آزمایشگاهی رشتههای فنی و مهندسی دانشگاههای آموزش عالی با رویکرد مبتنی بر نظریه داده بنیاد مشتمل بر کدگذاری باز، کد گذاری محوری و کد گذاری انتخابی صورت پذیرفت. این ...
-
بررسی برنامه درسی رشته برنامهریزی درسی دانشگاه شهید مدنی آذربایجان در توانمندسازی دانشجویان از نظر مهارتهای فنی، اجرایی، دانشی و نگرشی
(انجمن مطالعات برنامه درسی, 2024-02-20)هدف پژوهش حاضر بررسی برنامه درسی رشته برنامهریزی درسی دانشگاه شهید مدنی آذربایجان در توانمندسازی دانشجویان از نظر مهارتهای فنی، اجرایی، دانشی و نگرشی بود. طرح پژوهش از لحاظ هدف، کاربردی و از نظر ماهیت پژوهش توصیفی از نوع ...
-
شناسایی رفتارهای تدریس اثربخش از دیدگاه دانشجویان از طریق تکنیک رویدادهای بحرانی
(انجمن مطالعات برنامه درسی, 2024-02-20)هدف از انجام پژوهش حاضر مطالعه و شناسایی مؤلفههای رفتاری مرتبط با تدریس اثربخش اساتید و مربیان دانشگاه از نظر دانشجویان است. برای این منظور، از تکنیک رویدادهای بحرانی بهعنوان روش پژوهش استفاده شده است. محل انجام این پژوهش ...
-
ارزیابی کتاب های روان شناسی تربیتی در برنامه ی درسی آموزش عالی ایران بر اساس مؤلفه های سبک های یادگیری و انطباق آن ها با روش های تدریس
(انجمن مطالعات برنامه درسی, 2024-02-20)پژوهش حاضر با هدف ارزیابی محتوای کتابهای روانشناسی تربیتی در برنامهی درسی آموزش عالی ایران بر اساس مؤلفههای سبکهای یادگیری و انطباق آنها با روشهای تدریس انجام گرفته است. رویکردِ تحقیق کیفی و روش آن تحلیل محتوا بوده ...



