• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • دوفصلنامه مطالعات برنامه درسی آموزش عالی
    • دوره 7, شماره 13
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • دوفصلنامه مطالعات برنامه درسی آموزش عالی
    • دوره 7, شماره 13
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    ویژگی‌های یک استاد راهنمای خوب از دیدگاه دانشجویان کارشناسی ارشد: یک مطالعه کیفی

    (ندگان)پدیدآور
    سعیدی, یاسینآراسته, حمیدرضازین‌آبادی, حسن‌رضا
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    475.6کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    برنامه درسی در آموزش عالی، یک تجربه وسیع علمی برای دانشجویان است. یکی از مهم‌ترین زمینه‌های پژوهش در حوزه آموزش عالی و به ویژه برنامه‌های درسی آموزش عالی، پایان‌نامه‌های دانشجویان مقطع تحصیلات تکمیلی است. نگارش پایان‌نامه توسط دانشجویان بخش مهمی از پژوهش واحدهای درسی دانشگاهی را تشکیل می‌دهد. اما مهم‌تر از نگارش پایان‌نامه، انتخاب یک استاد راهنمای خوب و بهره‌مند شدن از راهنمایی‌های صحیح او است. هدف از این پژوهش شناسایی ویژگی‌های یک استاد راهنمای خوب از دیدگاه دانشجویان کارشناسی ارشد بود. پژوهش حاضر در چارچوب رویکرد کیفی و با راهبرد پدیدار نگاری انجام شد. مشارکت‌کنندگان 37 نفر از دانشجویان کارشناسی ارشد دانشگاه خوارزمی بودند که از طریق نمونه‌گیری نوعی تا رسیدن به اشباع نظری انتخاب شدند. داده‌ها با استفاده از مصاحبه‌های عمیق و نیمه سازمان‌یافته جمع‌آوری شدند. روش تحلیل داده‌ها تحلیل محتوایی استقرایی با استفاده از کدگذاری در سه سطح باز، محور و منتخب بود. یافته‌های مربوطه نشان داد ویژگی‌های یک استاد راهنمای خوب شامل 1)نشانگرهای رفتاری استاد راهنما؛ 2)رابطه نظارتی استاد راهنما و دانشجو؛ 3)رابطه تعاملی استاد راهنما و دانشجو؛ 4)اخلاق حرفه‌ای آموزشی استاد راهنما؛ 5)ویژگی‌های رفتاری استاد راهنما؛ و 6)تخصص استاد راهنما است. پیشنهاد می‌شود استادان راهنما در راهنمایی پایان‌نامه‌ها با توجه به نتایج به دست آمده، گامی مهم در تحقیقات آینده بردارند.
    کلید واژگان
    استاد راهنمای خوب
    دانشجویان کارشناسی ارشد
    پایان‌نامه

    شماره نشریه
    13
    تاریخ نشر
    2016-08-22
    1395-06-01
    ناشر
    انجمن مطالعات برنامه درسی
    سازمان پدید آورنده
    کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی، دانشکده مدیریت، دانشگاه خوارزمی
    استاد مدیریت آموزش عالی، دانشکده مدیریت، دانشگاه خوارزمی
    دانشیار مدیریت آموزشی، دانشکده مدیریت، دانشگاه خوارزمی

    شاپا
    2538-2241
    URI
    http://www.icsajournal.ir/article_41094.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/352416

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب