مرور دوره 7, شماره 3 بر اساس تاریخ انتشار

  • تحلیل شخصیّت یاور گریماس در چهار منظومۀ غنایی 

    لطیف نژاد رودسری, فرّخ (معاونت پژوهشی دانشگاه شیراز, 2015-11-22)
    در تحقیق حاضر به بررسی و مقایسۀ نقش کنشگر یاور در چهار داستان غنایی «ویس ورامین» فخر الدّین اسعد گرگانی، «لیلی و مجنون» و «خسرو و شیرین» نظامی و «یوسف و زلیخا»ی جامی پرداخته شده است. ابتدا هر داستان با استفاده از زنجیره‌های ...

  • تحلیل ساختار اسطوره‌‌ی «باد» در شاهنامه 

    واثق عباسی, عبدلله؛ مشهدی, محمد امیر؛ رضایی, رؤیا (معاونت پژوهشی دانشگاه شیراز, 2015-11-22)
    باد، این قدرت نیرومند و نامرئی طبیعت، که بخش بزرگی از اساطیر کهن ایرانی را به خود اختصاص داده است، با نام‌های «وای» یا «وایو»، «وات»، «واته» و...در گستره‌ی اساطیر ایران و برخی ملل دیگر، چهره‌های متفاوت و پیچیده و مرموزی ...

  • بررسی چگونگی نام‌گذاری عنوان شعر در ادبیات سنتی و معاصر و کارکردهای زیباشناختی آن 

    دهرامی, مهدی (معاونت پژوهشی دانشگاه شیراز, 2015-11-22)
    عنوان شعر، حکم شناسنامه‌‌ی شعر را دارد که برای بررسی و سخن گفتن در مورد یک شعر میان منتقدان و دیگر افراد مهم محسوب می‌شود. هدف این مقاله بررسی چگونگی نام‌گذاری عنوان شعر در ادبیات سنتی و معاصر است. این نام‌گذاری‌ها در شعر ...

  • بررسی شیوۀ بازنمایی زنان در هفتاد سنگ قبر 

    باقری, نرگس (معاونت پژوهشی دانشگاه شیراز, 2015-11-22)
    کتاب شعر هفتاد سنگ قبر اثر یدالله رویایی، مجموعه‌ای از سنگ قبرها و کتیبه‌هاست. هر سنگ در این کتاب مخصوص یک نام است که در ذهن شاعر جایگاه ویژه‌ای داشته و بخشی از هویّت فکری او بوده است. بر روی هر سنگ نیز اشیایی وجود دارد. ...

  • قافیه و مضمون آفرینی با تکرار قافیه در غزلیات صائب تبریزی 

    طاهری, مرضیه؛ کرمی, محمدحسین (معاونت پژوهشی دانشگاه شیراز, 2015-11-22)
    قافیه یکی از مزایای عمدۀ کلام موزون است که هم در موسیقی شعر نقش اساسی دارد و هم مرکز ثقل بیت و مایۀ توجه مخاطب است. از مهم‌ترین ویژگی‌های قافیه این است که عواطف شاعر را سامان می‌دهد و مخاطب را مجبور می‌کند که دوباره بازگردد ...

  • علل ابهام مکان در شاهنامه‌ی فردوسی 

    صالحی مازندرانی, محمد رضا؛ امامی, نصراله؛ ادیم, عبدالله (معاونت پژوهشی دانشگاه شیراز, 2015-11-22)
    حماسه‌های بزرگ همواره دارای ساختار محتوایی، بیانی و زبانی خاصی هستند که گویای وجوه مشترک این آثار است. از آن‌جا که زمان و مکان در آثار حماسی و روایت‌های گوناگون آن‌ها در نسل‌های مختلف تا زمان تکوین نهایی این قسم از آثار ...