مرور دوره 7, شماره 3 بر اساس تاریخ انتشار
در حال نمایش موارد 1 - 6 از 6
- 
تحلیل شخصیّت یاور گریماس در چهار منظومۀ غنایی (معاونت پژوهشی دانشگاه شیراز, 2015-11-22)در تحقیق حاضر به بررسی و مقایسۀ نقش کنشگر یاور در چهار داستان غنایی «ویس ورامین» فخر الدّین اسعد گرگانی، «لیلی و مجنون» و «خسرو و شیرین» نظامی و «یوسف و زلیخا»ی جامی پرداخته شده است. ابتدا هر داستان با استفاده از زنجیرههای ...
 
- 
تحلیل ساختار اسطورهی «باد» در شاهنامه (معاونت پژوهشی دانشگاه شیراز, 2015-11-22)باد، این قدرت نیرومند و نامرئی طبیعت، که بخش بزرگی از اساطیر کهن ایرانی را به خود اختصاص داده است، با نامهای «وای» یا «وایو»، «وات»، «واته» و...در گسترهی اساطیر ایران و برخی ملل دیگر، چهرههای متفاوت و پیچیده و مرموزی ...
 
- 
بررسی چگونگی نامگذاری عنوان شعر در ادبیات سنتی و معاصر و کارکردهای زیباشناختی آن (معاونت پژوهشی دانشگاه شیراز, 2015-11-22)عنوان شعر، حکم شناسنامهی شعر را دارد که برای بررسی و سخن گفتن در مورد یک شعر میان منتقدان و دیگر افراد مهم محسوب میشود. هدف این مقاله بررسی چگونگی نامگذاری عنوان شعر در ادبیات سنتی و معاصر است. این نامگذاریها در شعر ...
 
- 
بررسی شیوۀ بازنمایی زنان در هفتاد سنگ قبر (معاونت پژوهشی دانشگاه شیراز, 2015-11-22)کتاب شعر هفتاد سنگ قبر اثر یدالله رویایی، مجموعهای از سنگ قبرها و کتیبههاست. هر سنگ در این کتاب مخصوص یک نام است که در ذهن شاعر جایگاه ویژهای داشته و بخشی از هویّت فکری او بوده است. بر روی هر سنگ نیز اشیایی وجود دارد. ...
 
- 
قافیه و مضمون آفرینی با تکرار قافیه در غزلیات صائب تبریزی (معاونت پژوهشی دانشگاه شیراز, 2015-11-22)قافیه یکی از مزایای عمدۀ کلام موزون است که هم در موسیقی شعر نقش اساسی دارد و هم مرکز ثقل بیت و مایۀ توجه مخاطب است. از مهمترین ویژگیهای قافیه این است که عواطف شاعر را سامان میدهد و مخاطب را مجبور میکند که دوباره بازگردد ...
 
- 
علل ابهام مکان در شاهنامهی فردوسی (معاونت پژوهشی دانشگاه شیراز, 2015-11-22)حماسههای بزرگ همواره دارای ساختار محتوایی، بیانی و زبانی خاصی هستند که گویای وجوه مشترک این آثار است. از آنجا که زمان و مکان در آثار حماسی و روایتهای گوناگون آنها در نسلهای مختلف تا زمان تکوین نهایی این قسم از آثار ...
 



