تحلیل شخصیّت یاور گریماس در چهار منظومۀ غنایی
(ندگان)پدیدآور
لطیف نژاد رودسری, فرّخنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
در تحقیق حاضر به بررسی و مقایسۀ نقش کنشگر یاور در چهار داستان غنایی «ویس ورامین» فخر الدّین اسعد گرگانی، «لیلی و مجنون» و «خسرو و شیرین» نظامی و «یوسف و زلیخا»ی جامی پرداخته شده است. ابتدا هر داستان با استفاده از زنجیرههای روایی گریماس توصیف شده سپس شخصیّت یاور در تمام موقعیّتهای حضور خود در هر داستان مورد تحلیل قرار گرفته است. آنگاه کنشگران یاور بر اساس میزان حضور خود در زنجیرههای روایی با یکدیگر مقایسه شدهاند و برای رسیدن به نتیجۀ نهایی مربّع معنایی گریماس برای هر داستان رسم شده تا مشخّص شود که هر کنشگر یاور تا چه حد در تحوّل اساسی داستان نقش داشته است. مقایسۀ چهار مربّع معنایی، وجود عشق مجازی را در دو روایت «ویس و رامین» و «خسرو وشیرین» نشان میدهد و کنشگران یاور این منظومهها نیز در زنجیرۀ پیمانی توانستهاند امکان وصال را فراهم کنند، امّا ترسیم مربّع معنایی در روایت «لیلی ومجنون»، عشق عذری و در «یوسف و زلیخا»، عشق روحانی را نشان میدهد. کنشگران یاور این روایات در تحوّل اصلی داستان نقش نداشته و در زنجیرۀ پیمانی موفّق نیستند، به این دلیل که تحوّل قهرمان (فاعل) امری شخصی و درونی است که به دست خود او انجام میگیرد.
کلید واژگان
"کنشگر"" یاور "
"گریماس"
" زنجیرۀ روایی"
"مربّع معنایی"
ادبیات قدیم
متون غنایی
نقد
شماره نشریه
3تاریخ نشر
2015-11-221394-09-01




