جایگاه مفاهیم فلسفی در ادبیات داستانی کودک ایران
(ندگان)پدیدآور
ایروانی, شهینمختاری, خدیجهنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
پژوهش حاضر با هدف یافتن مفاهیم هستیشناسی، معرفتشناسی و ارزششناسی، در داستانهای کودکان انجام شده است. نمونهی مورد بررسی 41 داستان برگزیدهی کودکان است که از سوی کانون پرورش فکری کودک و نوجوان انتشار یافته است. تحلیل این آثار نشان داد که از میان مفاهیم فلسفی مطرح شده در داستانهای برگزیده، 49% به حوزهی هستیشناسی، 39% به حوزهی ارزششناسی و 12% به حوزهی معرفتشناسی اختصاص داشته است. یافتههای کلی پژوهش در ارتباط با نحوهی پرداختن به مفاهیم نشان میدهد که در هیچ یک از حوزهها، پرداختن به مفاهیم طرح شده در داستانهای برگزیده از سوی نویسندگان ادبیات داستانی به گونهای نبوده است که برانگیزندهی قدرت تفکّر و تأمل در مخاطبان خود باشد.
واژههای کلیدی: ادبیات داستانی کودکان، تحلیل محتوا، مفاهیم فلسفی.
کلید واژگان
ادبیات داستانی کودکانتحلیل محتوا
مفاهیم فلسفی
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2011-08-231390-06-01
ناشر
دانشگاه شیرازسازمان پدید آورنده
دانشگاه تهراندانشگاه تهران




