دسترسی افتراقی به سرمایه و توزیع نابرابر سلیقه های هنری (تحلیل کمی رابطه بین سرمایه با مصرف فرهنگی، هنری جوانان تهرانی)
(ندگان)پدیدآور
پدیدآور نامشخصنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
امروزه مصرف فرهنگی به دلیل گسترش فزاینده کالاهای فرهنگی، بخش اساسی و جدایی ناپذیر زندگی انسانها شده است. این امر تفحص در عوامل اجتماعی موثر بر نوع مصرف فرهنگی و محتوای سلیقههای هنری گروههای مختلف جامعه و خاصه جوانان را، به یکی از محوریترین موضوعات پژوهشهای جامعه شناختی بدل کرده است. مطالعه حاضر در همین راستا و به تاسی از نظریه هومولوژی (همتایی)بوردیو، به مطالعه ارتباط میان سرمایههای اقتصادی و فرهنگی با سلیقههای هنری میپردازد تا نشان دهد چگونه دسترسی افتراقی به انواع سرمایههای اقتصادی و فرهنگی بر کیفیت انتخابها و سلایق زیبایی شناختی متمایز جوانان تاثیر میگذارد. تحقیق با روش پیمایش و استفاده از تکنیک پرسشنامه بر روی نمونهای معرف از جوانان 29-15 سال ساکن شهر تهران صورت پذیرفته است. یافتههای حاصل از تحقیق موید آنست که سرمایه اقتصادی و سرمایه فرهنگی هر دو دارای نقش معناداری در شکلدهی به نوع سلیقه هنری جواناناند. بر اساس تحلیلهای رگرسیونی نیز مشخص شد که متغیر سرمایه فرهنگی نقش موثری در پیش بینی نوع مصرف و سلیقه هنری جوانان دارد؛ چنانچه بهرهمندی اندک از این سرمایه پیوسته از کیفیت متعالی ترجیحات فرهنگی جوانان میکاهد و سلیقه آنها را به انتخاب ژانرهای هنری عامیانه و مشغول کننده محدود میکند. این در حالی است که بهره مندی بیشتر از سرمایه فرهنگی، از طریق ایجاد نوعی عادت واره یا منش متمایز، جوانان را به سمت و سوی مصرف آثار فرهنگی نخبه گرایانه سوق میدهد. در نتیجه سرمایه فرهنگی با انتقال بین نسلی و جهت دادن به منشها و سلایق متمایز جوانان، موجبات شکلگیری الگوهای مصرفی متنوعی را فراهم میآورد
کلید واژگان
سرمایه اقتصادیسرمایه فرهنگی
مصرف فرهنگی
منش
سلیقه فرهنگی نخبهگرایانه
سلیقه فرهنگی عامیانه
شماره نشریه
29تاریخ نشر
2013-02-191391-12-01
ناشر
انجمن مطالعات فرهنگی و ارتباطاتشاپا
2209-25385575-2008
Related items
Showing items related by title, author, creator and subject.
-
طراحی و ارائه الگوی سنجش توسعه فرهنگی در کشور ایران با استفاده از نظریه داده بنیاد
عبدی, مصطفی؛ کاوسی, اسماعیل (دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات, 2015-02-20)طراحی مدل های سنجش توسعه فرهنگی و به طبع آن شاخص های فرهنگی از جمله ابزار های مهم برای شناخت وضعیت فرهنگی کنونی جامعه، ارزیابی عملکرد و نتایج اجرای برنامه ها و فعالیت های فرهنگی گذشته و نیز تعیین و ترسیم وضعیت فرهنگی مطلوب ...
-
آیندة هویتهای فرهنگی جمعی با استفاده از روش شبیهسازی کامپیوتری
عالمی, دکتر مسعود (2005-06-22)در پژوهش حاضر ابعاد مسألة «عدم برجستگی هویت فرهنگی جمعی» و برجستگی هویتهای فرهنگی دینی، ملی، قومی درونمرزی و قومی فرامرزی در زمان حال، با استفاده از روش پیمایش در میان مردم عرب خوزستان مورد بررسی قرار گرفته و سپس با ...
-
بررسی رابطه بین هوش فرهنگی و کیفیت زندگی کاری در دانشگاه فرهنگیان منطقه2 کشور
جاویدان, لیدا؛ منفردی راز, براتعلی؛ کوهستانی, حسینعلی (دانشگاه فرهنگیان, 2013-07-23)پژوهش حاضر به منظور بررسی رابطه بین هوش فرهنگی و کیفیت زندگی کاری در دانشگاهفرهنگیان منطقه2 کشور به عنوان سازمانی دارای تنوع فرهنگی انجام پذیرفته است. روش پژوهشتوصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری تمامی کارکنان دانشگاه ...




