واقعگرایی در فیلم: نگاهی انتقادی به نگرهی همانندی گریگوری کوری
(ندگان)پدیدآور
شهبا, محمدپورعلم, مهردادنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
چکیده برجستهترین پرسش همة نظریهپردازان فیلم، پرسش از رابطهی واقعیت و فیلم بوده است، از نخستین فیلسوفان سینما همچون هوگو مونستربرگ گرفته تا فیلسوفان شناختی و تحلیلی همچون گریگوری کوری. در این میان، نگرهها و اندیشههای کوری از نوترین بررسیها دربارة رابطة فیلم و واقعیت است. از نظر گریگوری کوری، رابطة واقعیت و فیلم تاکنون از سه نگرش متفاوت بررسی شده است: 1. «توهمگرایی» (توهم حرکت بر پردة سینما)؛ 2. «شفافیت» (قرار داشتن اشیای روی پرده در «حضور» تماشاگر)؛ 3. «همانندی» (همانندی محتوای بازنمودیِ تصویر سینمایی و واقعیت). کوری در بحث از واقعیت در فیلم، دو نگرش توهمگرایی و شفافیت را رد میکند و نگرش همانندی را میپذیرد. در این مقاله، پس از مرور رابطة فیلم و واقعیت و توهم، (فقط) نگرة همانندی گریگوری کوری بررسی میشود. کوری در کتاب تصویر و ذهن: فیلم، فلسفه، و علومِ شناختی نگرش «همانندی» را در برابرِ دو نگرش توهمگرایی و شفافیت مطرح میسازد و از آن دفاع میکند. هدف این مقاله، نشان دادن کاستیهای دفاع کوری از نگرش «همانندی» است. نویسندگان مقاله میکوشند نشان دهند با دگرگونی مفهوم فیلم در سالهای اخیر و پیشرفت فناوری ساخت و نمایش، نگرههای واقعیت در فیلم هم نیاز به گرگونی دارند تا پاسخگوی بررسیهای نو در فیلم باشند.
کلید واژگان
واژههای کلیدی فلسفة فیلمواقعگرایی
همانندی
علوم شناختی
گریگوری کوری
شماره نشریه
21392تاریخ نشر
2014-02-201392-12-01
ناشر
پردیس هنرهای زیبا دانشگاه تهرانسازمان پدید آورنده
استادیار دانشکدة سینماتئاتر، دانشگاه هنر، تهراندانشجوی دکتری پژوهش هنر، دانشگاه هنر، اصفهان
شاپا
2228-60122676-7422




