نشریه هنرهای زیبا- هنرهای نمایشی و موسیقی
مرور بر اساس
مجموعههای این پایگاه
ارسال های اخیر
-
بررسی قابلیت های نمایشی اختلال حسآمیزی با نگاهی به انیمیشن راتاتویی
(پردیس هنرهای زیبا دانشگاه تهران, 2024-06-21)زبان زیبایی شناسی سینما به گونهای طراحی شده است که تکنیکهای سمعی و بصری آن نیاز به اطلاعات حسی دیگر، از جمله لامسه، چشایی یا بویایی را نفی میکند. مسئله اصلی این پژوهش، مفهوم طراحی به صورت حسآمیزی است . از این جهت به ...
-
بازنماییِ معلولیت جسمی بهعنوان نمادی از اختلال هویت در فیلمهای انیمیشن با تمرکز بر فیلم من بدنم را گم کردم
(پردیس هنرهای زیبا دانشگاه تهران, 2024-06-21)انیمیشن میتواند با خلق جهانهایی زنده یا تخیلی پیشتصورات اجتماعی را به چالش بکشد یا تقویت کند. این مقاله، با رویکردی کیفی و با بهرهگیری از منابع کتابخانهای، پیشتصورات اجتماعیِ مربوط به معلولیت، و نحوهی بازنمایی آن ...
-
واکاوی مفهوم «بیگانگی» در سینمای پُل تامِس اَندِرسِن با تأکید بر آرای ژاک لکان
(پردیس هنرهای زیبا دانشگاه تهران, 2024-06-21)بیگانگی از مفاهیم کلیدی تاریخ اندیشه است که به انحاء مختلف در آراء برخی فلاسفه از دوران باستان تاکنون تجلی یافته و به جداافتادگی انسان از چیزی متعلق به سرشت او اشاره دارد. در نظریه روانکاویِ لکان نیز یادگیری زبان سبب ...
-
رویکرد طراحی تولید هالیوود به جهان عرب بر اساس الگوی همجوشی JDL مطالعه موردی فیلم دزد بغداد (1940)
(پردیس هنرهای زیبا دانشگاه تهران, 2024-06-21)هالیوود در بسیاری از موارد تلاش کرده است، در کنار فیلم های به ظاهر سرگرم کننده اش، از رویکردهای سیاسی و اجتماعی متعددی بهره برداری کند. رویکردهایی که غالبا با تحولات سیاسی و اجتماعی روز همراه بوده و غالبا تضمین کننده ...
-
بررسی زیباییشناسی بازنمایی تصویر خاطرهای در فیلم درخت گلابی بر اساس رویکرد نئوفرمالیستی
(پردیس هنرهای زیبا دانشگاه تهران, 2024-02-20)مقالهی حاضر با هدف پی بردن به چگونگی بازنمایی تصاویر خاطرات در فیلم درخت گلابی (1376) داریوش مهرجویی، این تصاویر را با نگاهی زیباییشناسانه وا میکاود. به منظور بررسی چگونگی به تصویر کشیده شدن خاطرات و چرایی به کارگیری ...
-
تصویرسازی شخصیت اصلی مؤنث در موقعیت آستانه: انیمیشنهای منتخب دیزنی (2012-2021 م.)
(پردیس هنرهای زیبا دانشگاه تهران, 2024-02-20)در سالهای اخیر شخصیتهای مؤنث در نقش شخصیت اصلی انیمیشنها توانستهاند با تصمیمات سرنوشتساز در بحرانها و موقعیتهای خاص، حس باورپذیری و همذاتپنداری مخاطبین را تقویت نمایند. بنابراین و با در نظر گرفتن گروه سنی مخاطب، ...
-
ژست در نقالی: رهیافتی به حرکات بدن در اجرای نقل براساس دیدگاه زبانشناسی شناختی؛ مطالعه موردی مجلس نقالی «سهرابکشی» مرشد ترابی
(پردیس هنرهای زیبا دانشگاه تهران, 2024-02-20)حرکات بدن از موضوعات مهم اما مناقشه برانگیز در تحلیل اجرا است. زبان شناسانی چون مکنیل ژست بخشی جدایی ناپذیر از گفتار می دانند که نقش مهمی در سازماندهی افکار دارد بااین همه در خلاء روش شناسی مناسب، بررسی ها اغلب روایت ...
-
بررسی مفاهیم استعاره و قرارداد صحنهای در اجرای تئاترهای ابسورد؛ با مطالعهی موردی اجراهای آخرین نوار کراپ و دستِ آخر
(پردیس هنرهای زیبا دانشگاه تهران, 2024-02-20)تا به امروز نوشتههای گوناگونی پیرامون جریان تئاتر ابسورد و تحلیل نمایشنامههای بکت منتشر شده است؛ اما تاکنون به غیر از مواردی محدود، به بررسی و تحلیل مؤلفههای اجراهای تئاتری آثار بکت پرداخته نشده است. به همین علت نگارندگان ...
-
نقش حسی و نمادین رنگ در انیمیشن سینمایی عروس مرده
(پردیس هنرهای زیبا دانشگاه تهران, 2023-12-22)فیلمساز اثر سینمایی با عناصر مختلف دیداری از جمله رنگ تلاش میکند تنوعی از احساس و هیجان شخصیت را مفهومی و به بیننده منتقل کند. پژوهش حاضر، با روش کیفی و رویکرد توصیفی ـ تحلیلی، در پی شناخت و بیان نقش رنگ در انیمیشن عروس ...
-
ریشهیابی کارکرد سازهای موسیقی در آئینهای سوگواری بر پایه تفسیر آیکونوگرافیک نگاره «سوگواری برای اسکندر»
(پردیس هنرهای زیبا دانشگاه تهران, 2023-12-22)ماهیت چندبعدی سوگ، که ذیل دین، باورهای ماورءالطبیعه و فرهنگ تعاریف متعددی دارد، در بطن خود حاوی محتوای واحد بازآفرینی مرگ و رستاخیر ایزدان باروری است. موسیقی، در قامت یکی از عناصر آئینهای سوگواری علاوه بر تعمیم اندوهی ...
-
انیمیشن مستقل و متریالیستی بهمثابه تروما، مطالعه موردی آثار رابرت بریر
(پردیس هنرهای زیبا دانشگاه تهران, 2023-12-22)در طی دهههای اخیر مسئله روانزخم و نحوه بیان و بازنمایی تجربه تروماتیک با استفاده از تمهیدات ساختاری و تصویری ویژه، مسئلهای مهم در مطالعات حافظه و سینما شمرده میشود. در این راستا، فیلم آوانگارد و کشف قابلیتها، ...
-
نمود نشانهشناسانهی مفهوم مونو نو آواره در انیمیشنهای ژاپنی با تمرکز بر فیلمهای «بهسوی جنگل کرمهای شبتاب» و «فرزندان گرگ»
(پردیس هنرهای زیبا دانشگاه تهران, 2023-12-22)این مقاله تجلی زیباییشناسانهی مونو نو آواره را که اصطلاحی در فلسفه و اندیشهی ژاپنی است، در انیمیشنهای تولیدی این کشور جستوجو میکند و میکوشد به این سؤالها پاسخ دهد: آیا این مفهوم در انیمیشنهای ژاپنی نمود یافته است؟ ...
-
کاربرد نقاشیهای کودکانه در ساختار، خلق شخصیت و فضاسازی انیمیشن (مورد پژوهی تطبیق آثار منتخب فرشید شفیعی و مهدیار "کودک ۸ ساله")
(پردیس هنرهای زیبا دانشگاه تهران, 2023-12-22)نقاشی ابزاری هنری است که در آن میتوان تصورات ذهنی از دنیای پیرامون را به نمایش گذاشت. کودکان نیز نقاشی را وسیلهای میپندارند تا به شیوههای گوناگون آرزوها خود را که برایشان دستنیافتنی است، محقق نموده و به تصویر بکشانند. ...
-
بنیانهای فرهنگیِ مقبولیت/ عدم مقبولیتِ موسیقیهای مردمپسندِ آنگلوساکسُن در ایران
(پردیس هنرهای زیبا دانشگاه تهران, 2023-12-22)گرایش به موسیقیهای مردمپسندِ آنگلوساکسُن در ایران، زمینهسازِ پژوهشِ پیشِرو از طریقِ مطالعهای چندوجهی است، که بررسیِ دلایل افزایشِ گرایش و فراگیریِ آنها نسبت به چند دههی گذشته را، در مرکز توجه خود قرار میدهد. تأثیر ...
-
موسیقی شهری گیلان؛ تولد یک سنت ابداعی
(پردیس هنرهای زیبا دانشگاه تهران, 2023-09-23)در گیلان با دوگانهی موسیقی شهر و روستا مواجه هستیم. پژوهش حاضر به معرفی و بررسی موسیقیهای شکل گرفته در مراکز شهری گیلان میپردازد. «موسیقی شهری» در برابر «موسیقی روستایی» قرار میگیرد و منظور از آن موسیقیهایی هستند که ...
-
بازتاب نگرش پدیدارشناسانه به مکان بر پایه اندیشه مارتین هایدگر در سینمای یاسوجیرو ازو (مطالعه موردی: داستان توکیو)
(پردیس هنرهای زیبا دانشگاه تهران, 2023-09-23)حضور معماری در سینما در ابعاد مختلفی چون ساختار روایی تا مشخصههای تکنیکی اثر قابلدرک است. این نوشتار تجربه معنادار مکان را در میان مشخصههای تکنیکی سینمای یاسوجیرو ازو در «داستان توکیو» جستوجو و بهدلیل محوریت «تجربه ...
-
سینما به مثابه یک تکنولوژی افسونگر در فیلم نعره طوفان (1348)
(پردیس هنرهای زیبا دانشگاه تهران, 2023-09-23)نعره طوفان داستان ماهیگیری به نام طوفان است که در روستا به همراه همسرش مرجان زندگی آرامی دارد. همزمان با تولد فرزندشان یک گروه فیلمسازی به روستا وارد میشود، و در این میان شعله ستاره فیلم به طوفان علاقه مند میشود. شعله ...
-
واقعیت سینمایی و نسبت ایده و فرم زیباشناختی در اندیشه ژاک رانسیر نمونه مطالعاتی: باد ما را خواهد برد
(پردیس هنرهای زیبا دانشگاه تهران, 2023-06-22)مقالۀ حاضر بر آن است با تبیین نسبت ایده و فرم، به رابطۀ میان تصویر و واقعیت سینمایی بپردازد. در این مسیر با رجوع به آراء ژاک رانسیر و فیلم باد ما را خواهد برد ساختۀ عباس کیارستمی رویّههای زیباشناختی میان دو امر ناهمگون، ...
-
تقابلهای فرهنگیِ نمادین در نمایشنامهی «از پشت شیشهها» اثر اکبر رادی با تکیه بر آرای ویلیام بیمن
(پردیس هنرهای زیبا دانشگاه تهران, 2023-06-22)در آثار اکبر رادی زبان نقشی بنیانی ایفا میکند. بنابراین، بررسیهای زبانبنیاد میتواند ما را در درک کنش دراماتیک آنها یاری دهد. در این مقاله، نمایشنامهی از پشت شیشهها از منظری زبانشناسانه و با استفاده از نظرات ویلیام ...
-
جاهلهای سینما: کارکرد سیاسی و اجتماعی سینمای کلاهمخملی در پهلوی دوم
(پردیس هنرهای زیبا دانشگاه تهران, 2023-06-22)سینما همواره در پیوند با سیاست بوده است. نظامهای سیاسی همواره در پی کنترل و به خدمت گرفتن سینما بودهاند و از فیلم-هایی حمایت و استقبال میکنند که از نظر سیاسی مقبول، از نظر فرهنگی مشروع و از نظر مردم محبوب باشد. آنچه ...