نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorشهبا, محمدfa_IR
dc.contributor.authorپورعلم, مهردادfa_IR
dc.date.accessioned1399-07-09T04:52:47Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-09-30T04:52:47Z
dc.date.available1399-07-09T04:52:47Zfa_IR
dc.date.available2020-09-30T04:52:47Z
dc.date.issued2014-02-20en_US
dc.date.issued1392-12-01fa_IR
dc.date.submitted2014-02-26en_US
dc.date.submitted1392-12-07fa_IR
dc.identifier.citationشهبا, محمد, پورعلم, مهرداد. (1392). واقع‌گرایی در فیلم: نگاهی انتقادی به نگره‌ی همانندی گریگوری کوری. نشریه هنرهای زیبا- هنرهای نمایشی و موسیقی, 18(21392), 21-30. doi: 10.22059/jfadram.2014.36476fa_IR
dc.identifier.issn2228-6012
dc.identifier.issn2676-7422
dc.identifier.urihttps://dx.doi.org/10.22059/jfadram.2014.36476
dc.identifier.urihttps://jfadram.ut.ac.ir/article_36476.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/270537
dc.description.abstractچکیده <br />برجسته‌ترین پرسش همة نظریه‌پردازان فیلم، پرسش از رابطه‌ی واقعیت و فیلم بوده است، از نخستین فیلسوفان سینما همچون هوگو مونستربرگ گرفته تا فیلسوفان شناختی و تحلیلی همچون گریگوری کوری. در این میان، نگره‌ها و اندیشه‌های کوری از نوترین بررسی‌ها دربارة رابطة فیلم و واقعیت است. از نظر گریگوری کوری، رابطة واقعیت و فیلم تاکنون از سه نگرش متفاوت بررسی شده است: 1. «توهم‌گرایی» (توهم حرکت بر پردة سینما)؛ 2. «شفافیت» (قرار داشتن اشیای روی پرده در «حضور» تماشاگر)؛ 3. «همانندی» (همانندی محتوای بازنمودیِ تصویر سینمایی و واقعیت). کوری در بحث از واقعیت در فیلم، دو نگرش توهم‌گرایی و شفافیت را رد می‌کند و نگرش همانندی را می‌پذیرد. در این مقاله، پس از مرور رابطة فیلم و واقعیت و توهم، (فقط) نگرة همانندی گریگوری کوری بررسی می‌شود. کوری در کتاب <em>تصویر و ذهن: فیلم، فلسفه، و علومِ شناختی </em>نگرش «همانندی» را در برابرِ دو نگرش توهم‌گرایی و شفافیت مطرح می‌سازد و از آن دفاع می‌کند. هدف این مقاله، نشان دادن کاستی‌های دفاع کوری از نگرش «همانندی» است. نویسندگان مقاله می‌کوشند نشان دهند با دگرگونی مفهوم فیلم در سال‌های اخیر و پیشرفت فناوری ساخت و نمایش، نگره‌های واقعیت در فیلم هم نیاز به گرگونی دارند تا پاسخگوی بررسی‌های نو در فیلم باشند.fa_IR
dc.format.extent1349
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherپردیس هنرهای زیبا دانشگاه تهرانfa_IR
dc.relation.ispartofنشریه هنرهای زیبا- هنرهای نمایشی و موسیقیfa_IR
dc.relation.ispartofHonar--Ha-Ye-Ziba:Honar-Ha-Ye-Namayeshi Va Mosighien_US
dc.relation.isversionofhttps://dx.doi.org/10.22059/jfadram.2014.36476
dc.subjectواژه‌های کلیدی فلسفة فیلمfa_IR
dc.subjectواقع‌گراییfa_IR
dc.subjectهمانندیfa_IR
dc.subjectعلوم شناختیfa_IR
dc.subjectگریگوری کوریfa_IR
dc.titleواقع‌گرایی در فیلم: نگاهی انتقادی به نگره‌ی همانندی گریگوری کوریfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeمقاله پژوهشیfa_IR
dc.contributor.departmentاستادیار دانشکدة سینماتئاتر، دانشگاه هنر، تهرانfa_IR
dc.contributor.departmentدانشجوی دکتری پژوهش هنر، دانشگاه هنر، اصفهانfa_IR
dc.citation.volume18
dc.citation.issue21392
dc.citation.spage21
dc.citation.epage30


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد