| dc.contributor.author | شهبا, محمد | fa_IR |
| dc.contributor.author | پورعلم, مهرداد | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1399-07-09T04:52:47Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2020-09-30T04:52:47Z | |
| dc.date.available | 1399-07-09T04:52:47Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2020-09-30T04:52:47Z | |
| dc.date.issued | 2014-02-20 | en_US |
| dc.date.issued | 1392-12-01 | fa_IR |
| dc.date.submitted | 2014-02-26 | en_US |
| dc.date.submitted | 1392-12-07 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | شهبا, محمد, پورعلم, مهرداد. (1392). واقعگرایی در فیلم: نگاهی انتقادی به نگرهی همانندی گریگوری کوری. نشریه هنرهای زیبا- هنرهای نمایشی و موسیقی, 18(21392), 21-30. doi: 10.22059/jfadram.2014.36476 | fa_IR |
| dc.identifier.issn | 2228-6012 | |
| dc.identifier.issn | 2676-7422 | |
| dc.identifier.uri | https://dx.doi.org/10.22059/jfadram.2014.36476 | |
| dc.identifier.uri | https://jfadram.ut.ac.ir/article_36476.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/270537 | |
| dc.description.abstract | چکیده <br />برجستهترین پرسش همة نظریهپردازان فیلم، پرسش از رابطهی واقعیت و فیلم بوده است، از نخستین فیلسوفان سینما همچون هوگو مونستربرگ گرفته تا فیلسوفان شناختی و تحلیلی همچون گریگوری کوری. در این میان، نگرهها و اندیشههای کوری از نوترین بررسیها دربارة رابطة فیلم و واقعیت است. از نظر گریگوری کوری، رابطة واقعیت و فیلم تاکنون از سه نگرش متفاوت بررسی شده است: 1. «توهمگرایی» (توهم حرکت بر پردة سینما)؛ 2. «شفافیت» (قرار داشتن اشیای روی پرده در «حضور» تماشاگر)؛ 3. «همانندی» (همانندی محتوای بازنمودیِ تصویر سینمایی و واقعیت). کوری در بحث از واقعیت در فیلم، دو نگرش توهمگرایی و شفافیت را رد میکند و نگرش همانندی را میپذیرد. در این مقاله، پس از مرور رابطة فیلم و واقعیت و توهم، (فقط) نگرة همانندی گریگوری کوری بررسی میشود. کوری در کتاب <em>تصویر و ذهن: فیلم، فلسفه، و علومِ شناختی </em>نگرش «همانندی» را در برابرِ دو نگرش توهمگرایی و شفافیت مطرح میسازد و از آن دفاع میکند. هدف این مقاله، نشان دادن کاستیهای دفاع کوری از نگرش «همانندی» است. نویسندگان مقاله میکوشند نشان دهند با دگرگونی مفهوم فیلم در سالهای اخیر و پیشرفت فناوری ساخت و نمایش، نگرههای واقعیت در فیلم هم نیاز به گرگونی دارند تا پاسخگوی بررسیهای نو در فیلم باشند. | fa_IR |
| dc.format.extent | 1349 | |
| dc.format.mimetype | application/pdf | |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.publisher | پردیس هنرهای زیبا دانشگاه تهران | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | نشریه هنرهای زیبا- هنرهای نمایشی و موسیقی | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | Honar--Ha-Ye-Ziba:Honar-Ha-Ye-Namayeshi Va Mosighi | en_US |
| dc.relation.isversionof | https://dx.doi.org/10.22059/jfadram.2014.36476 | |
| dc.subject | واژههای کلیدی
فلسفة فیلم | fa_IR |
| dc.subject | واقعگرایی | fa_IR |
| dc.subject | همانندی | fa_IR |
| dc.subject | علوم شناختی | fa_IR |
| dc.subject | گریگوری کوری | fa_IR |
| dc.title | واقعگرایی در فیلم: نگاهی انتقادی به نگرهی همانندی گریگوری کوری | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.type | مقاله پژوهشی | fa_IR |
| dc.contributor.department | استادیار دانشکدة سینماتئاتر، دانشگاه هنر، تهران | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشجوی دکتری پژوهش هنر، دانشگاه هنر، اصفهان | fa_IR |
| dc.citation.volume | 18 | |
| dc.citation.issue | 21392 | |
| dc.citation.spage | 21 | |
| dc.citation.epage | 30 | |