مرور دوره 19, 2(پاییز و زمستان 1393) بر اساس عنوان
در حال نمایش موارد 1 - 6 از 6
-
ارتباط وظیفة اجتماعی و تعهد اخلاقی با مرگ خود خواسته
(پردیس هنرهای زیبا دانشگاه تهران, 2014-09-23)چکیده در این مقاله به ارتباط هرگونه مرگ خودخواستة سنتی ژاپنی "هارکی ری" و"سپ پُوکو"، "جین شی" و " شینجو" با شرافت سامورایی: "بوشیدو ...
-
استهزای جنگ در آثار آریستوفان (کهنترین کمدینویس جهان)
(پردیس هنرهای زیبا دانشگاه تهران, 2014-09-23)چکیده کهنترین کمدینویس جهانِ باستان، که آثارش به دست ما رسیده، آریستوفانِ یونانی است. از یونان باستان در سدة پنجم پیش از میلاد، نام کمدینویسان بیشماری به دست آمده، ولی آثار هیچ یک از آنها، به طور کامل یافته نشده است. ...
-
الگوی مناسب آموزش مهارتهای "تفکر نقادانه" در نمایشهای سنتی عروسکی ایرانی (با تکیه بر خیمه شب بازی)
(پردیس هنرهای زیبا دانشگاه تهران, 2014-09-23)چکیده صاحبنظران، پیدایش "تفکر نقادانه" را در میان آموزههای سقراط دانسته و روش سوال پرسیدنش را معروفترین استراتژی "تفکر نقادانه" میدانند. تفکری که مهارتهای اصلی آن عبارتند از مهارتهای شناختی شامل: تعبیر، تحلیل، ارزیابی، ...
-
تن یافتگی تماشاگر در فضای هاپتیکی فیلم
(پردیس هنرهای زیبا دانشگاه تهران, 2014-09-23)چکیده در برابر تمرکز سینمای اولیه بر همذاتپنداری بدنی تماشاگر با فیلم، با تکامل زبان سینمایی و سلطه سیستم روایی، جریانی عمده به سوی همذاتپنداری روایی شکل گرفت و آنچه که مرتبط با قلمرو بدن بود، به قلمرو ذهن منتقل شد. این ...
-
سیرِ نفوذِ موسیقی غربی به ایران در عصرِ قاجار
(پردیس هنرهای زیبا دانشگاه تهران, 2014-09-23)چکیده نفوذ موسیقی غربی به ایران، برخلاف نقاشیِ غربی که از عصر صفوی آغاز شد، بسیار متأخر است و از دورة قاجار عقبتر نمیرود. در ضمن، این نفوذ بهطور غیرمستقیم و در پیِ مدرنسازیِ قشونِ کشور توسط عباسمیرزا صورت گرفت که ...
-
موسیقی در دربار خلفای عصر اول عباسی
(پردیس هنرهای زیبا دانشگاه تهران, 2014-09-23)چکیده در عصر اول عباسی، به عنوان یکی از درخشانترین دورههای فرهنگ و تمدن اسلامی، انواع هنرها از جمله موسیقی مورد توجه بسیار قرار گرفت. چنانکه دربارها مملو از خوانندگان و نوازندگانی بود که با آنها به گونهای احترامآمیز ...



