مرور دوره 19, 2(پاییز و زمستان 1393) بر اساس عنوان

  • ارتباط وظیفة اجتماعی و تعهد اخلاقی با مرگ خود خواسته 

    فنائیان, تاجبخش؛ فرضی پور, حسن (پردیس هنرهای زیبا دانشگاه تهران, 2014-09-23)
    چکیده در این مقاله به ارتباط هرگونه مرگ خودخواستة سنتی ژاپنی "هارکی ری" و"سپ پُوکو"، "جین شی" و " شینجو" با شرافت سامورایی: "بوشیدو ...

  • استهزای جنگ در آثار آریستوفان (کهن‌ترین کمدی‌نویس جهان) 

    کوپال, عطاالله (پردیس هنرهای زیبا دانشگاه تهران, 2014-09-23)
    چکیده کهن‌ترین کمدی­نویس جهانِ باستان، که آثارش به دست ما رسیده، آریستوفانِ یونانی است. از یونان باستان در سدة پنجم پیش از میلاد، نام کمدی‌نویسان بی‌شماری به دست آمده، ولی آثار هیچ‏ یک از آنها، به طور کامل یافته نشده است. ...

  • الگوی مناسب آموزش مهارت‏های "تفکر نقادانه" در نمایش‏های سنتی عروسکی ایرانی (با تکیه بر خیمه شب بازی) 

    شفیعی, اسماعیل؛ یزدی, نرگس (پردیس هنرهای زیبا دانشگاه تهران, 2014-09-23)
    چکیده صاحبنظران، پیدایش "تفکر نقادانه" را در میان آموزه‏های سقراط دانسته و روش سوال پرسیدنش را معروف‏ترین استراتژی "تفکر نقادانه" می‏دانند. تفکری که مهارت‏های اصلی آن عبارتند از مهارت‏های شناختی شامل: تعبیر، تحلیل، ارزیابی، ...

  • تن یافتگی تماشاگر در فضای هاپتیکی فیلم 

    قهرمانی, محمد باقر؛ پیراوی ونک, مرضیه؛ مظاهریان, حامد؛ صیاد, علیرضا (پردیس هنرهای زیبا دانشگاه تهران, 2014-09-23)
    چکیده در برابر تمرکز سینمای اولیه بر همذات­پنداری بدنی تماشاگر با فیلم، با تکامل زبان سینمایی و سلطه سیستم روایی، جریانی عمده به سوی همذات‌پنداری روایی شکل گرفت و آنچه که مرتبط با قلمرو بدن بود، به قلمرو ذهن منتقل شد. این ...

  • سیرِ نفوذِ موسیقی غربی به ایران در عصرِ قاجار 

    فاطمی, ساسان (پردیس هنرهای زیبا دانشگاه تهران, 2014-09-23)
    چکیده   نفوذ موسیقی غربی به ایران، برخلاف نقاشیِ غربی که از عصر صفوی آغاز شد، بسیار متأخر است و از دورة قاجار عقب‏تر نمی‏رود. در ضمن، این نفوذ به‏طور غیرمستقیم و در پیِ مدرن‏سازیِ قشونِ کشور توسط عباس‏میرزا صورت گرفت که ...

  • موسیقی در دربار خلفای عصر اول عباسی 

    خضری, سیداحمدرضا؛ جعفرپور نصیرمحله, حلیمه (پردیس هنرهای زیبا دانشگاه تهران, 2014-09-23)
    چکیده در عصر اول عباسی، به عنوان یکی از درخشان­ترین دوره­های فرهنگ و تمدن اسلامی، انواع هنرها از جمله موسیقی مورد توجه بسیار قرار گرفت. چنان­که دربارها مملو از خوانندگان و نوازندگانی بود که با آنها به گونه­ای احترام­آمیز ...