مدل تجاریسازی ایده فروش الکترونیک با بهکارگیری نظریه دادهبنیاد
(ندگان)پدیدآور
انصاری, منوچهرروشندل اربطانی, طاهرناصحی فر, وحیدپورحسینی, صدفنوع مدرک
Textمقاله علمی پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف: در دنیای رقابتی امروز، تجاریسازی و بهرهگیری از ایدههای نو بسیار حیاتی است، در واقع میتوان گفت که یکی از دلایل اصلی پیشرفت تکنولوژی در کشورهای توسعهیافته، توجه به مسئله تجاریسازی ایدهها بوده است. روش: پژوهش حاضر از لحاظ هدف، کاربردی و از نظر نحوه گردآوری دادهها، توصیفی از نوع پیمایشی است. جامعه هدف این پژوهش را افرادی با دانش کافی در خصوص فروش الکترونیک و رسانههای دیجیتال در کشور و شاغلان ردههای مدیریتی شرکتهای فعال در فروش الکترونیک تشکیل داده است. نمونهگیری در پژوهش حاضر بهصورت هدفمند انجام گرفت و 14 نفر از میان افراد ذکرشده انتخاب شد. در این پژوهش برای جمعآوری دیدگاههای افراد مرتبط با عرصه فروش الکترونیک و رسانههای دیجیتال از ابزار مصاحبه استفاده شده است. یافتهها: بر اساس تحلیل مصاحبههای صورتگرفته، ۲۷۷ کد باز اولیه شناسایی شد که این کدها به 20 کد محوری و 5 کد منتخب کاهش داده شدند. در نهایت با استناد به رهیافت سیستماتیک در نظریه دادهبنیاد، کدهای شناساییشده در 6 طبقه هستهای شامل شرایط علّی، شرایط زمینهای، عوامل مداخلهگر، راهبردها و پیامدها قرار گرفتند. نتایج نشان داد که مقولههای علّی (دانش و شناخت نیازهای بازار، حمایت مالکیت فکری و اتخاذ چشماندازهای بازاریابی)، مقولههای محوری (خلاقیت و ایدهپردازی، کاربردی بودن ایده، حمایت از ایدهپردازی و ریسکپذیری)، مقولههای راهبردی (آموزش، پژوهش و توسعه، سازوکارهای مدیریتی و شناسایی نیازهای مشتری)، مقولههای زمینهای (بررسیهای محیطی، منابع مالی و انسانی و بسترهای سازمانی)، مقولههای مداخلهگر (زیرساختهای قانونی، عوامل اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی و توسعه فناوری) و مقولههای پیامدی (فروش و سود بیشتر، رضایت مشتری، نوآوری و توسعه خدمات) بر تجاریسازی ایده فروش الکترونیک تأثیرگذارند. نتیجهگیری: نتایج بهدستآمده حاکی از تأثیر هر یک از مقولههای مختلف بر تجاریسازی ایده فروش الکترونیک است، از این رو برای موفقیت در فروش الکترونیک، باید به این مقولهها توجه ویژهای شود.
کلید واژگان
تجاریسازینوآوری
فروش الکترونیک
شماره نشریه
2تاریخ نشر
2020-06-211399-04-01
ناشر
دانشکده مدیریت دانشگاه تهرانUniversity of Tehran
سازمان پدید آورنده
دانشیار، گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایران.استاد، گروه مدیریت رسانه، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایران.
دانشیار، گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه علامه طباطبائی، تهران،ایران.
دانشجوی دکتری، گروه مدیریت رسانه، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایران.
شاپا
2008-59072423-5091




