مدیریت توسعة صادرات؛ شناسایی و سطحبندی محرکهای صادراتی (مطالعه موردی: صنعت ساخت قطعات خودرو)
(ندگان)پدیدآور
محمودی میمند, محمدخباز باویل, صمدفروغینیا, خورشیدنوع مدرک
Textمقاله علمی پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
دولتها در جمهوری اسلامی ایران در راستای مدیریت توسعة صادرات، میکوشند با ارائه محرکهای صادراتی در قالبها و شکلهای مختلف و متنوع، زمینههای افزایش صادرات غیر نفتی را فراهم آورند.بهسبب توان بالقوة مناسب ایران در امر صادرات قطعات خودرو، پژوهش حاضر، ضمن شناسایی محرکهای صادراتی تأثیرگذار در صنعت قطعات خودرو، اقدام به سطحبندی و تعیین روابط آنها در قالب مدلی ساختاری- تفسیری (ISM) کرده است. جامعة آماری این پژوهش شامل مدیران ارشد شرکتهای صادرکنندة قطعات خودرو در سطح شهرستان تبریز است. نتیجة نهایی و اصلی پژوهش دربرگیرندة مدل یکپارچة محرکهای صادراتی در صنعت قطعات خودرو در یک سلسلهمراتب با روابط یکطرفه یا دوطرفه است. این مدل یکپارچه از بررسی و تحلیل روابط و سطحبندی محرکهای تأثیرگذار در صادرات قطعات خودرو بهدست آمده است و به مدیران و تصمیمگیران حوزة تجارت و صادرات کشور کمک میکند تا دیدی جامع از ارتباطات پیچیدة بین محرکهای اثرگذار بر حوزة صادرات قطعات خودرو دارا باشند و در سیاستگذاریهای خود اولویتها را شناسایی کنند و نظم و جهتگیری مناسبی داشته باشند.
کلید واژگان
سطحبندیصادرات غیر نفتی
قطعات خودرو
محرکهای صادراتی
مدلسازی ساختاری تفسیری
10. مدیریت صادرات، واردات و مبادلات و تفاهم نامه های بین المللی
18. مدیریت خط مشی های بازاریابی جهانی و بین المللی
35. کاربرد تکنیک های تحلیلی، مدلسازی و شبیه سازی فعالیت های بازارابی
شماره نشریه
4تاریخ نشر
2014-12-221393-10-01
ناشر
دانشکده مدیریت دانشگاه تهرانUniversity of Tehran
سازمان پدید آورنده
دانشیار گروه مدیریت اجرایی و MBA، دانشگاه پیام نور، تهران، ایراندانشجوی دکتری مدیریت بازرگانی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
دانشجوی دکتری مدیریت بازرگانی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
شاپا
2008-59072423-5091




